Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?

  • 30 Vastauksia
  • 15086 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pänismakarooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 940 B230FT + m46
Elikkäs vaihdoin kansipahvin b230ft koneella olevaan 940:seen ja auto lähtikin nätisti käyntiin kun kone oli kasassa, mutta koeajolla ilmeni että varmaan 100 hevosta oli koneesta kadonnut, ja ahtopainemittari(t) ei värähtänytkään ( ei alkuperäinen mittaristossa oleva eikä lisämittari), mutta sen verran turbo pyörii että kumminkin suhahtaa. Katsoin läpi kaikki ahtoletkut ja liittimet mutta mikään ei vaikuta vuotavan ja kaikki liittimet ovat kiinni, missä vika?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #1 : 31.05.2011, 21:46:12 »
Hukkaportin tanko paikallaan?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pänismakarooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 940 B230FT + m46
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #2 : 05.06.2011, 12:28:41 »
Hukkaportin tanko paikallaan?

Joo hukkiksen tanko on paikoillaan :)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #3 : 05.06.2011, 16:02:29 »
Lisäilmaventtiilin ja lämpöanturin liittimet vaihtanu paikkaa... ;D

Tai läppäkytkimen ja lämpöanturin? No, hakuammuntaahan tässä joutuu tekeen... :hello:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #4 : 05.06.2011, 22:26:58 »
Jos turbo pyörii, hukkaportin tanko paikallaan, letkut ja cooleri ehjä, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Työntääkö mustaa utua putkesta kun antaa sandaalia? Eli sopat tajuttoman paksulla ns. "ahtojen" puolella!

Jos ei näin tee, niin silloin ahtopaineet eivät vuoda ulos turbon jälkeen, jos menevät paksulle, niin paineet vuotavat ulos.

Jos ei mene paksulle, niin paineet vuotavat turbon jälkeen turbon etupuollelle. Jolloin ensimmäisenä tarkista letkut ja putket (oikeilla paikoillaan), varsinkin huohotussysteemin.

Oletko tarkistanut bypass-venttiilin pitävyyden ja toiminnan? Saako se oikeasta paikasta (imusarjasta kaasuläpän jälkeen) ohjauksensa?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #5 : 05.06.2011, 23:28:50 »
Mikä oli syynä, että pahvi piti vaihtaa?

Voisiko sillä olla yhteyttä kadoksissa oleviin paineisiin?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10042
  • Teiden tukko
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #6 : 06.06.2011, 07:36:37 »
Mikä oli syynä, että pahvi piti vaihtaa?

Voisiko sillä olla yhteyttä kadoksissa oleviin paineisiin?

Tuosta tuli mieleen että jos pahvin vaihtoon on syynä keittäminen niin onko kansi kiero ja tekee nyt kiusaa? ??? Vai olisiko siitä jotain suurempia seurauksia, vedet ei pysy sisällä tjms. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Pänismakarooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 940 B230FT + m46
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #7 : 06.06.2011, 21:41:45 »
Lisäilmaventtiilin ja lämpöanturin liittimet vaihtanu paikkaa... ;D

Tai läppäkytkimen ja lämpöanturin? No, hakuammuntaahan tässä joutuu tekeen... :hello:


Liittimien ja letkujen paikkoja oon vaihdellu mut mitään ei tapahdu :s Ja siis kansipahvin vaihdon syy oli et kansipahvi oli mennyt ja vuos jäähyjen sekaa= kaikki vedet pihalle paisarista. Entinen omistaja myi sellasena ja " ei tienny" mitää asiasta ku sille siitä ilmotin. Turbo pyörii, cooleri ehjä, nesteet pysyy sisällä. Kansi on suora ja kansipahviks vaihettii cometicin 1,9mm paksu. Aikasemmin kun kansipahvi oli ehjä, ahdot nousi ja potkuu löyty, nyt pahvin vaihdon jälkee ei mitää? ahtomittarit ei värähdäkkää. :D kyseessä on siis varmasti omasta virheestä :D mutta jokatapauksessa jossain on vika

Poissa Pänismakarooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 940 B230FT + m46
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #8 : 06.06.2011, 21:51:37 »
Jos turbo pyörii, hukkaportin tanko paikallaan, letkut ja cooleri ehjä, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Työntääkö mustaa utua putkesta kun antaa sandaalia? Eli sopat tajuttoman paksulla ns. "ahtojen" puolella!

Jos ei näin tee, niin silloin ahtopaineet eivät vuoda ulos turbon jälkeen, jos menevät paksulle, niin paineet vuotavat ulos.

Jos ei mene paksulle, niin paineet vuotavat turbon jälkeen turbon etupuollelle. Jolloin ensimmäisenä tarkista letkut ja putket (oikeilla paikoillaan), varsinkin huohotussysteemin.

Oletko tarkistanut bypass-venttiilin pitävyyden ja toiminnan? Saako se oikeasta paikasta (imusarjasta kaasuläpän jälkeen) ohjauksensa?

Ei työnnä mustaa ku antaa kenkää. Pitää nyt vielä kertaalleen tarkistaa kaikki liittimet ja letkut. Pieni epäilys on että huohotus-systeemissä vika. By-bassissa on huohotusreikä jossa ei ole letkua, eikä ollut aikaisemminkaan jolloin homma pelitti?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #9 : 06.06.2011, 22:04:07 »
Aivan varmasti vaikuttaa ahtoihin jos ohjausletku puuttuu...
E: Onkohan sitten myös toinenkin vuoto, imusarjan kohdalla vai onko letkut miten sattuu? EGR ottaa myös alipaineensa samasta paikasta.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2011, 22:26:25 kirjoittanut Acke »

Poissa Pänismakarooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 940 B230FT + m46
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #10 : 06.06.2011, 23:47:25 »
Aivan varmasti vaikuttaa ahtoihin jos ohjausletku puuttuu...
E: Onkohan sitten myös toinenkin vuoto, imusarjan kohdalla vai onko letkut miten sattuu? EGR ottaa myös alipaineensa samasta paikasta.

Epäilen et taitaa olla letkut nyt vähä väärillä paikoilla :D Mihin sen by-bassilta lähtevän letkun pitäisi mennä? Imusarjassa on myös kaksi huohotusaukkoa joiden välillä on nyt letku, aikaisemmin ei ollut mitään, mutta ilman niiden tukkimisita ei käy tyhjäkäyntiä?

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #11 : 07.06.2011, 00:44:58 »
Tuliko paksumpi kansitilke kuin ennen ? Jos tuli niin vaikuttaa nokka-akselin ajoitukseen merkittävästi...  No tämä tuskin noin suurta hävikkiä aiheuttaa, mutta kannattanee tarkistaa ajoitus...

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #12 : 07.06.2011, 08:04:29 »
Epäilen et taitaa olla letkut nyt vähä väärillä paikoilla :D Mihin sen by-bassilta lähtevän letkun pitäisi mennä?
Bypassin ohjaus imusarjaan kaasuläpän jälkeen(moottorin puolelle).
Bypas saattaa aueta liian helposti ellei ohjausletkua ole. Kaasupoljin nostettaessa tulee pässille alipaine joka auttaa pässin avautumisessa. Ajettaessa ahdoilla samassa letkussa vaikuttaa ahtopaine, joka on myös ahtimen painepuolella pässin kalvon takana, silloin pässiä pitää periaatteessa kiinni pässin jousivoima.
Ellei letkua ole, pitää pässiä ahdoilla kiinni vain jousi, joka ei välttämättä riitä... Pässi alkaa vuotamaan ja ahdin joutuu ottaamaan turhan paljon kierroksia ennen kuin haluttu ahtopaine saavutetaan... :buck2: :nohnoh

Imusarjassa on myös kaksi huohotusaukkoa joiden välillä on nyt letku, aikaisemmin ei ollut mitään, mutta ilman niiden tukkimisita ei käy tyhjäkäyntiä?
:)) Pitäis olla kuva...
Isoja letkupaikkoja imusarjassa on lisäilmaventtiilin letku ja jarrutehostimen letku.
Lisäilmaventtiilille tulee ahtoputkesta letku ja venttiililtä menee imusarjaan kaasuläpän jälkeen letku.

Kampikammion huohotuspömpeliltä tulee iso letku ahtimen imupuolen letkuun ja muovihaarasta venttiilikopan reunan kohdalta siitä samaisesta huohotuksesta menee pikkuletku imusarjan nippaan kaasuläpän jälkeen.

Ahtopainemittarillehan lähtee myös pikkuletku kaasuläpän jälkeen.
Bensanpaineensäätimelle myös pikkuletku.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #13 : 08.06.2011, 20:55:52 »
Kuva tulossa, pikku hetki  :) Muok: kuvat hävinnet, päivitän mitä löytyy.

Volvon taulukko.
Tosta taulukosta ilmenee aika hyvin. Imusarjassa on useampi lähtö. Yksi menee koneen yli bypassille. Siitä haarautuu (1 ja 2 syl välillä) lisäksi yksi letku EGR säätimelle (kuskin puolen iskaritolpassa). Yksi menee huohotusputkeen (se missä näkyy valkoinen alipaineventtiili). Imusarjan alapuolelta tulee yksi bensapaineensäätimelle. Lisäksi yksi menee säätimeltä itse EGR venttiilille.

Bypass, bensapaineensäädin ja huohotus.

EGR venttiili

EGR säädin


« Viimeksi muokattu: 07.01.2015, 20:35:55 kirjoittanut Acke »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 b230ft kansipahvin vaihdon jälkeen ahdot kadoksissa?
« Vastaus #14 : 08.06.2011, 23:56:32 »
Bypassin ohjaus imusarjaan kaasuläpän jälkeen(moottorin puolelle).
Bypas saattaa aueta liian helposti ellei ohjausletkua ole. Kaasupoljin nostettaessa tulee pässille alipaine joka auttaa pässin avautumisessa. Ajettaessa ahdoilla samassa letkussa vaikuttaa ahtopaine, joka on myös ahtimen painepuolella pässin kalvon takana, silloin pässiä pitää periaatteessa kiinni pässin jousivoima.
Ellei letkua ole, pitää pässiä ahdoilla kiinni vain jousi, joka ei välttämättä riitä... Pässi alkaa vuotamaan ja ahdin joutuu ottaamaan turhan paljon kierroksia ennen kuin haluttu ahtopaine saavutetaan... :buck2: :nohnoh

Kuten Hevonen totesi, pässi ei pysy kiinni, jollei sen letku ole kiinni (kokeiltu).
Saa olla melkoisen töpäkkä jousi, jos meinaa sen jousivoimalla olevan kiinni yli 0,5bar ahdoilla.
paine*pinta-ala=voima.

Noin nopsasti laskien letkuttomaan pässiin vaikuttaa 4kg avaava voima 0,5 bar ahdoilla, joten jousivoima ei riitä sitä pitämään kunnolla kiinni.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez