Autodiagnoosi  Carcom Oy

Koriliiman käyttö hitsaamisen sijasta esim. helmassa? Kertokaa mielipiteitänne!

  • 18 Vastauksia
  • 21648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Järki sanoo ettei todellakaan mitään kantavia rakenteita. Autotehtaat on erikseen jossa nämä tehdään. Tämän keskustelun perusteella aion käyttää koriliimaa sellaisiin "vähäpätöisimpiin" paikkoihin.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
En nyt ymmärrä ongelmaa... Siis säännöt/ohjeistukset/lakitekstit tai mitkä korjaustöistä määräävätkin niin yksiselitteisesti sanovat että kantavia rakenteita saa korjaushitsata. Mutta liimaukseen ei ole lupaa. Vaikka autotehtaat ja ammattimaiset kolarikorjaamot käyttävätkin liimaa niin se on ihan eri asia kun "TI-asentajat" jotka ruosteista peltiä yrittävät piilottaa...

Siis koulutus, aineet ja työtavat ovat noilla "virallisilla" liimojen käyttäjillä hallussa. Siihen on tavallisen tallaajan turha vedota.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Liimat ovat nykyään aivan käsittämättömän hyviä. Ongelmaksi kotioloissa tosin muodostunee osien sovitus, sillä kappaleiden pitää olla tosi tarkkaan toisiinsa sopivia, ettei liimaa tarvitse laittaa oikein paljoa. Vastaavasti liitosta ei voi puristaa liian tiukkaankaan, jotta kaikki liima ei pursua pois välistä.

Aika vähän autoteollisuudessa on kohteita, jotka olisivat kiinnitetty vain pelkällä liimalla. Kyllä niissä yleensä on muuta niitti, tai pistehitsi aina kaverina. Pistehitsatuissa saumoissa olevan liiman etuja on lujuuden lisäksi myös parempi korroosion kestävyys, kun saumasta tulee täysin tiivis.

Muistan erään tapauksen, kun vaihdoin pakettiauton kylkipeltiä. Sauma tuli liukukiskon alle ja nohevana kaverina laitoin liiman kuivumisen ajaksi kiskon paikalleen, jotta sauma asettuu nätisti. Tietysti ruiskutin runsaasti Wurthin spray-vaseliinia kiskon takapintaan, jotta se ei jämähdä kiinni auton kylkeen. Tuntia myöhemmin ajattelin, että on aika ottaa se kisko irti ja siinä meinasi iskeä epätoivo. Aikani tuhtattuani lopputulos oli se, että kisko toki oli irti, mutta auton kyljestä lähti maalit ja ne olivat kiinni siinä rasvatussa kiskossa. Aika tymäkkää liimaa sanoisin :D

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Nii ja nuissa oikeissa peltiliimoissa on usein sellaista pientä raetta seassa ettei kaikki liimoja saa puristettua pois peltien välistä vaikka yrittäisikin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron