Autoracing  KL-varaosat

Koriliiman käyttö hitsaamisen sijasta esim. helmassa? Kertokaa mielipiteitänne!

  • 18 Vastauksia
  • 21647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Oletteko käyttäneet koriliimaa hitsaamisen sijasta esimerkiksi helmoissa tai muussa sellaisessa paikassa joka ei ole pinnassa tai muuten näkyvässä paikassa?

Mitä liimaa suosittelette? Ilmeisesti 3M on parempaa kuin Wurthin liimat jotka kovettuu melkein heti kun täräytät peltipalaan kiinni. Kannattaako laittaa esim. popniitillä parista kohtaa tämän lisäksi jotta puristaa tiukasti kiinni ja liima jäsähtää kunnolla!

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tällaisesta? Mietin että tuo liimahan säästäisi sen hiomisen isolta alalta eikä polttaisi sisäpuolelta massoja pois.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Ei taida olla ihan laillista liimailla jos on luokiteltu kantavaksi osaksi. sellaisissa paikoissa missä ei ole kyse kantavasta rakenteesta en näe mitään estettä käyttää liimaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Automaalikaupasta 3M koriliimaa, on arvokasta, mutta toimii. Ite olen sentin verran limittäny kirkkaaksi puhistettuja peltipintoja ja liima väliin. Erillisrunkoisen maasturin lokasuojiin käden kokoisia paloja tarvi laittaa, ko ei ollu vedenpoistoreikiä mokomissa. Jos hitsi on niin lujempi lopputulos, vaan itekkään en miggiä omista. Kiinnitykseen apuna käytin paria-kolmea pientä peltiruuvia, jotka irrotin liimauksen jälkeen ja peitin reiät tuolla samalla liimalla. Sitten jos hioo vielä esim. pakkelia päältä, ni ei kannata päästä liikaa lämpenemään, mutta muuten maalauksen suhteen tms. ei ongelmia. On pysyny kohta pari vuotta.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 22:36:34 kirjoittanut macro »

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ok. Päädyin näitten kommenttien perustella varaamaan peltisepältä ajan. Laittaa sitten sellaisiin paikkoihin jotka ei kantavia ole, niin tietää että on kuten pitää  :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Joissain tapauksissa tulee liimaamalla jopa kestävämpi rakenne kuin hitsaamalla.  Siis mekaanisesti kestävä, ei välttämättä viranomaisen katseen kestävä.

Lentokoneita on rakennettu liimaamalla ainakin 50 vuotta, viranomaisten luvalla ja hyväksynnällä.  Autopuolella odotellaan.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Voi olla kyllä varma että on umpimätä auton pohja (jos tässä nyt autosta puhuttiin..) kun tuollaisilla sikakiteillä paikkailee peltejä. Joku tarkasti ja hyvin maalattu pelti joka liimataan pelkällä kitillä ja ei ole kosteassa paikassa, kestänee mutta alustassa ei varmasti. Parisen vuotta tätä suomen tiestöä ja paikan voi sormella lopsauttaa irti, kaksinkertaiselta pinta-alalta..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
HembalanD: Kannattaa nyt kuitenki erotella puheissa toisistaan ne halpamarketin sikakitit, ja tarkoituksen mukaisesti käytetyt auton koriliimat.

Kyllä itelläki on ajatukset muuttunu kun liimaa on käyttänyt. Ostaessa liki 50€ pienestä putkilosta tuntu kalliilta, mutta oikein käytettynä varmasti verrannollinen hitsisaumalle. Lämmön kesto on se joka epäilyttää, ei muu. Myös muovi tuntuis pysyvän hyvin. Silti mieluummin hitsaten.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Juu silikoni-pohjaiset tattanat ei hjuva (etikkaa ->ruostetta).
Ne kunnon teollisuus ja autokäyttöön tehdyt liimat löytyy jostain muualta ku Tokmannilta... Ja hintaa rahtusen enempi. Kesätöissä pääs katteleen hinnastoja moisille liimoille. Oisko ollu 250ml tölkki ja reilu 300€.

Eikös nykyään jotain korin osia, lokasuojia yms. kiinnitetä liimoilla?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Kaaria, takaposkia, kattopeltejä yns. vaihdetaan korikorjaamoissa liimaamalla varmana ihan päivittäin.


Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Onko muuten olemassa yksikomponenttistä koriliimaa?
Itsekkin olen tuollaista wurthin koriliimaa joskus käyttänyt, ja sekoittavaan suuttimeen, eli hukkaan menevä määrä on yleensä isompi kuin liimaukseen käytetty.   :buck2:

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...

Muistaakseni tuota olen ite käyttäny. Sekoittavia suuttimia tuli mukaan, mutten niitä käyttäny, juuri hukasta johtuen. Ja hyvin pelasi vähitellen käytettynä ihan liiman loppumiseen asti.
Johonki pellin palan päälle ruutasin, siinä sekoitus ja puutikulla liimattavaan paikkaan. Hukka hyvin vähäistä ku ei liikaa sekoita, toisaalta nopea sekoittaa lisää.

Tuolle pitäs olla joku oma liimapistooli, puupalikkapatentit normaalissa liimapistoolissa toimi nekin hyvin. Ja en kuvannut "patenttia" ;D

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Monet uusien autojen runkorakenteetkin liimataan nykyään.

Voisin kuvitella vaikkapa sellaisen tilanteen että pitää hitsata runkopalkkia ja avaisin yläpuolelta aukon josta voi maalata sisäpuolenkin. Sitten sen aukon liimaisin.

Onhan tuossa se etu että ei jää käsittelemätöntä metallia näkyviin toisin kuin hitsatessa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Onhan tuossa se etu että ei jää käsittelemätöntä metallia näkyviin toisin kuin hitsatessa.

Ja pienempi riski päästä levittelemään käpäliään vakuutusyhtiön kaverille  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Tarkennetaas vielä että en kannata kantavan rakenteen muuttamista mutta joku vähäpätöisempi pelti niin miksei :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Mielipiteeni: "Ei ole juurikaan järkeä."

 

Elekma  Autoracing