Elekma  Autoracing

Volvo 240 kierrokset nousee!

  • 16 Vastauksia
  • 6355 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomppa240se

  • Vieras
Volvo 240 kierrokset nousee!
« : 12.03.2015, 16:25:06 »
Tuli hommattua tuollainen prokkis 240 SE 2.3 -91.

Oisko tietoa mistä johtuu vika, kun on käynnistänyt koneen, vähän aikaan on normaali tyhjäkäynti mutta sitten lähtee kierrokset nousemaan aika koviksi reilusti yli kakstuhatta kierrosta. Ei ole autossa kierrosmittaria niin pitää arvioida. Välillä saattaa nostaa vielä korkeammalle, sitten palaa tyhjäkäynnille hetkeksi, kunnes taas nousee yli kahentuhannen, ja pitää siinä kierroksia. Polkimen kaasuvaijeri ei jumita, sillä en aluksi painanut kaasua, vaan lähti itsekseen nousemaan. jos polkaisee kaasua, kaasutuksen jälkeen palaa hetkeksi käy tyhjäkäynnille, kunnes taas nousee kierrokset.

Mikä mahtaa olla vikana? Asiantuntemusta varmaan löytyy näiltä palstoilta  :)

tomppa240se

  • Vieras
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #1 : 21.03.2015, 08:28:00 »
 
 Eikö kenelläkään ole asiantuntemusta tai vihjeitä vikaan??

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #2 : 21.03.2015, 08:34:06 »
Imuvuoto/tyhjäkäynti säädetty päin sitä itseään. Ensimmäisenä ostaisin motonetistä vitosen imusarjan tiivisteen ja vaihtaisin sen. Vaihto kun ei ole kun ~vartin homma
No kun halvalla sai.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #3 : 21.03.2015, 16:32:33 »
Ruisku vai kaasutin-kone?
Onko vikakoodeja? (uudemmissa b230-koneissa on itsediagnosointi joko diodi-lampullisella "vikakoodilukijalla" (ostettava erikseen jos niitä jostain saa) tai vikakoodi "laatikko" kuskin puolella konetilassa.
http://www.lintsi.info/wx/volvo/LH_2.4/vikakoodit_lh2.4.htm

B230F -koneissa lh 2.4 sytytysjärjestelmässä viallinen kaasuläppäanturi aiheuttaa tyhjäkäynnin ryntäilyn.

Kaasutinkoneessa koho väärin säädetty? Kalvot vanhat? Tämänikäisissä K-koneissa kaasuttimen huoltosarjan osto ja kalvojen ja tiivisteiden vaihto on välttämätön. Huoltosarja (Solex-cisac tai Pierburg) kustantaa noin 60€ (Sama sarja käy myös PSA-konsernin autoihin)
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #4 : 21.03.2015, 16:57:10 »
Ruisku vai kaasutin-kone?
Onko vikakoodeja? (uudemmissa b230-koneissa on itsediagnosointi joko diodi-lampullisella "vikakoodilukijalla" (ostettava erikseen jos niitä jostain saa) tai vikakoodi "laatikko" kuskin puolella konetilassa.
http://www.lintsi.info/wx/volvo/LH_2.4/vikakoodit_lh2.4.htm

B230F -koneissa lh 2.4 sytytysjärjestelmässä viallinen kaasuläppäanturi aiheuttaa tyhjäkäynnin ryntäilyn.

Kaasutinkoneessa koho väärin säädetty? Kalvot vanhat? Tämänikäisissä K-koneissa kaasuttimen huoltosarjan osto ja kalvojen ja tiivisteiden vaihto on välttämätön. Huoltosarja (Solex-cisac tai Pierburg) kustantaa noin 60€ (Sama sarja käy myös PSA-konsernin autoihin)

Toi humppaus eliminoi kaasarin hyvin pitkälti pois, eikä huoltosarja autuaaksi tee. Omaan puolitti polttoaineen kulutuksen kun vaihdoin sen bakeliitin tiivisteineen.
No kun halvalla sai.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #5 : 21.03.2015, 16:58:46 »
240 -91 Eli LH2.4 ja vikakoodinlukija konetilassa.

Kaasuläppä"anturi" ei ole kuin katkaisija. Sen pitää naksahtaa  heti kun vähän kääntää läppää

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #6 : 21.03.2015, 18:56:29 »
Tuo "pitää kierroksia" hämää hiukan. Jos kierrokset jää korkealle niin TPS voi olla viallinen.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#ThrottlePositionSwitch

Jos ruiskukone ja moottori veivaa/humppaa eli kierrokset nousee ja laskee jatkuvasti tyhjäkäynnillä on jossain imuvuoto kuten Kaziganth tuossa yllä toteaa. Lähtisin ensin poissulkemaan bakeliittieristeen halkeamisen ja sen tiivisteiden pitävyyden. Muualla olevan vuodon paikallistaminen on hieman työläämpää mutta onnistuu starttiapu-ruiskeen avulla. Ruiskuta eri kohtiin imupuolelle (imusarja ja ilmanottokanavat). Koneen käynti muuttuu kun vuotokohta imee starttiapua sisäänsä.

Löytyikö vikakoodia?
245 -89 B230KG (non-Kat)

tomppa240se

  • Vieras
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #7 : 22.03.2015, 11:46:21 »

Kone on ruisku B230F

Eikö vikakoodilukija paketti ole se kuskin puolella konetilassa lähellä konepellin saranaa oleva musta pieni laatikko?
En oo ehtinyt kattomaan vielä vikakoodeja. Mutta kiitokset vinkeistä!

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #9 : 23.03.2015, 07:09:02 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Sama suomeksi. Ja hämmennyksien välttämiseksi, loota on musta.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2015, 07:18:28 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

tomppa240se

  • Vieras
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #10 : 23.03.2015, 16:14:20 »

Auttakaa miestä hädässä, minkälainen on bakeliitti+tiivisteet?

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1295
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #11 : 23.03.2015, 16:47:27 »
Auttakaa miestä hädässä, minkälainen on bakeliitti+tiivisteet?

Bakeliitti+tiivisteet löytyy kaasarin ja imusarjan välistä. Cisac-kaasareissa nuo alkavat vuotaa.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
No kun halvalla sai.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #13 : 23.03.2015, 17:46:59 »
Bakeliitti+tiivisteet löytyy kaasarin ja imusarjan välistä. Cisac-kaasareissa nuo alkavat vuotaa.
Tämä on ruiskukone, eikö bakeliitti ole vain kaasarikoneissa?
Ruiskussa on vain paperitiiviste.

tomppa240se

  • Vieras
Vs: Volvo 240 kierrokset nousee!
« Vastaus #14 : 23.03.2015, 19:19:40 »

Jos bakeliitti on vain kaasarikoneissa, onko ruiskukoneessa jokin muu vastaava, joka saattaisi alkaa vuotamaan ja näin aiheuttaa epävakaan tyhjäkäyntikierrokset?

 

RallyBaron  Samppasport