Proturbo  Autodiagnoosi

V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)

  • 5 Vastauksia
  • 1596 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jeeves

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« : 23.03.2015, 21:46:26 »
Noniin.

Viime vuonna leimamies mutisi kässäristä - vein Biliaan jossa miekkonen (tätä käsijarrutyyppiä kiroillen) sanoi että saattaa tulla kallis pieti, mutta hän kokeilee yhtä temppua. Temppu toimi, kässäri saatiin kuntoon, loppusumma alle satasen, leimamies tyytyväinen.

Fast forward 6 kk (viime syksyyn) huomasin ettei kässäri pidä yhtään - siis ei sitten alkuunkaan. En huomannut aiemmin, kun en tapaa tehdä kässärikäännöksiä (ja yleensä panen kepin parkkiin ennen kuin vedän kahvasta). No, automaatti kun on kyseessä ja kun olen lapsuuteni viettäny alppimaassa, niin pysäköin aina rinteeseen etupyörät rotvalliin kääntyneenä - no problem.

Paitsi että nyt leimaan on noin kuukausi, lompakko (ja tilit) aika tyhjiä enkä nyt suoraan sanottuna olisi hauskaa ruveta projektiin kun ei ole sen enempää työkaluja kuin parempaa paikkaa projektia varten kuin takapihan kalteva asvaltti.

Olen lukenut viimeisen viiden vuoden kaikki 850/V70:n kässäriä koskevat ketjut ja suoraan sanottuna hirvittää...

Kysymys kuuluu:
- onko pääkaupunkiseudulla ketään asiantuntevaa ropaajaa joka ottaisi tästä nakin logiikalla tarvikkeet + kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta?

Pekka


Poissa AnteroV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« Vastaus #1 : 23.03.2015, 22:35:42 »
Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole? Jos vastaava säätö kuin 850 mallissa niin löysäät kahvan juuresta löysälle sitten takakulma ylös ja kirraat mekanismia niin kauan ettet jaksa käsin levystä pyöräyttää ja sitte 2-3 naksua takaisin päin että levy pyörii taas. Sama toiselle puolelle. Sitten kirraat kahvasta siten että ei hankaa normaalisti ja 4-7 naksua nostettuna auto ei tasan liiku.

Käsijarrun teho tulee olla 16% auton kokonaismassasta.

Jos se stoppari rummusta hajonnut, korjaussarja biltemasta n.10e/puoli.

Säätöön tarvitset rengasavaimen, talttameissenin n.5mm leveän ja torx 45-55 avainen muistaakseni. Näin 850 mallissa ainakin. 70 sarjan ekaan en vielä ole syventynyt, kohta kyllä siihenkin.
Nykyiset: Volvo V90 D3 AWD -17/18

Menneet: Skoda Octavia RS TDI -15, MB E 250CDI AMG -13, MB E 350CDI AMG -12,Volvo V70 D3 aut. 2013, Volvo V70 2.4D A -05, Volvo V70 2.5T AWD man -97,  Volvo 850 2.5 10v stw -96, Volvo S40 2.0 -96, Renault Megane II Break 2.0 16v -04

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« Vastaus #2 : 23.03.2015, 23:07:25 »
Sikäli on tuoretta kokemusta asiasta että minulla meni juuri T5 Farkkuun jarrupuolelle 600€.n edestä palikkaa. Missään ei ollut ihmeempiä ongelmia ja puuttuva kässärikin tuli kuntoon, kun nyt on kitkapinnat kengissä kiinni. Uusin kaikki levyt. Tosin etulevyt piti hakea toiset paikallisesta Motonetistä kun myivät minulle rekkarin perusteella Raision Biltemasta ne 280mm.n levyt ja olisi pitänyt olla se 305mm halkaisija.

Varaosahaku antaa rekkarilla tuohon vain noita pienempiä etulevyjä Biltemasta. :(  Kun vaihtaa vuosimallia pykälän uudempaan eli mk2 malliin niin sitten tulee näkyviin oikeat osat. Se siitä.

En nyt usko että sinullakaan muuta hommaa tuohon tulee kuin ne kässärikengät n.25€ ja as. sälät 8€. Sitten tietysti jos käyttöjarru pitää myös kunnostaa tulee levyt 59.80€, palat 11,99, jos ATE, eli tarkista satulan merkki. Varsinaisesti kallein osa on sitten ne satulat , 75.00€ kappale. Ne vaijerit jos on venymää on siinä 15€ pala, muistelisin.  Voihan se olla jos se käsijarrukenkien levitin on kulunut niin Motonetissä se oli jotain 15€ luokkaa muistaakseni.

Auttaisin muuten mielelläni, jos olisin lähempänä Helsinkiä. Nyt tarkenisi jo parkkipaikallakin vaihtaa nuo osat.

Toivottavasti apuja löytyy kohtuuhintaan. Kaverin korjaamo ottaa tuollaisesta täydestä jarruhommasta jos ihmeempiä lisätöitä ei tule n 200€ joten ei pelkän käsijarrun kunnostus nyt voi edes Helsingissä nyt työn osalta enempää satasta maksaa.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa jeeves

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« Vastaus #3 : 24.03.2015, 00:38:00 »
Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole? Jos vastaava säätö kuin 850 mallissa niin löysäät kahvan juuresta löysälle sitten takakulma ylös ja kirraat mekanismia niin kauan ettet jaksa käsin levystä pyöräyttää ja sitte 2-3 naksua takaisin päin että levy pyörii taas. Sama toiselle puolelle. Sitten kirraat kahvasta siten että ei hankaa normaalisti ja 4-7 naksua nostettuna auto ei tasan liiku.

Jeps. Tämän olen lukenut. Probleema vain on yhdistelmä kahta asiaa: 1# En ole kummoinen ropaaja; 2# Jos mekaanikko korjaa kässärin huhtikuussa ja se on uudestaan täysin päin Peetä lokakuussa, niin oma mutuni olisi, ettei pelkästään mekanismia naksuttelemalla olisi kovinkaan korkea onnistumistodennäköisyys.
Siksi epäilen että toimenpiteeksi vaaditaan sellaista osaamista ja varustetasoa jota ei minulta löydy...

Pekka

Poissa jeeves

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« Vastaus #4 : 24.03.2015, 00:40:52 »
Sikäli on tuoretta kokemusta asiasta että minulla meni juuri T5 Farkkuun jarrupuolelle 600€.n edestä palikkaa. Missään ei ollut ihmeempiä ongelmia ja puuttuva kässärikin tuli kuntoon, kun nyt on kitkapinnat kengissä kiinni. Uusin kaikki levyt. Tosin etulevyt piti hakea toiset paikallisesta Motonetistä kun myivät minulle rekkarin perusteella Raision Biltemasta ne 280mm.n levyt ja olisi pitänyt olla se 305mm halkaisija.

Varaosahaku antaa rekkarilla tuohon vain noita pienempiä etulevyjä Biltemasta. :(  Kun vaihtaa vuosimallia pykälän uudempaan eli mk2 malliin niin sitten tulee näkyviin oikeat osat. Se siitä.

En nyt usko että sinullakaan muuta hommaa tuohon tulee kuin ne kässärikengät n.25€ ja as. sälät 8€. Sitten tietysti jos käyttöjarru pitää myös kunnostaa tulee levyt 59.80€, palat 11,99, jos ATE, eli tarkista satulan merkki. Varsinaisesti kallein osa on sitten ne satulat , 75.00€ kappale. Ne vaijerit jos on venymää on siinä 15€ pala, muistelisin.  Voihan se olla jos se käsijarrukenkien levitin on kulunut niin Motonetissä se oli jotain 15€ luokkaa muistaakseni.

Auttaisin muuten mielelläni, jos olisin lähempänä Helsinkiä. Nyt tarkenisi jo parkkipaikallakin vaihtaa nuo osat.

Toivottavasti apuja löytyy kohtuuhintaan. Kaverin korjaamo ottaa tuollaisesta täydestä jarruhommasta jos ihmeempiä lisätöitä ei tule n 200€ joten ei pelkän käsijarrun kunnostus nyt voi edes Helsingissä nyt työn osalta enempää satasta maksaa.

Hyvä tietää, että kannattaa ottaa levystä mitta ennen kuin panee tilauksen sisään. Pannaan muistiin.

Kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, että tuo kaverin korjaamokaan tuskin lienee uudellamaalla?

Pekka

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: V70 MkI, kässäri ongelma (apu kelpais)
« Vastaus #5 : 24.03.2015, 00:55:56 »
Ei ole Uudellamalla mutta Ulvilassa kuitenkin, eli sama alkukirjain :). Hommia on niin paljon kuin tehdä ehtii. Porissa on siksi paljon korjaamoja että ei täällä menesty jos alkaa hinnoittelemaan itseään ulos. Kun osaa hommansa ei tuossa vaihdossa, jos mitään ei hajoa kulu millään kolmea tuntia enempää, eikä tarvitse hosua työssä.

JK: Se etulevy 2WD.ssä on 16" vanteilla aina se 305mm. T5 malli on aina sillä vannehalkaisijalla, jos osia ei ole vaihdettu jostain muusta mallista. Tästä en erikseen ollut myyjän kanssakaan jutuissa, kun oletin hänen sen tietävän kun muisti muutenkin Volvon osavaihtoehtoja ulkoa. Takalevyt ovat 2wd mailleihin aina samat, ovat olleet kai jo 200srj.stä alkaen samoja osia. Awd.hen taitaa olla neljääkin eri mallia levyjä taakse.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 01:09:45 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Autoracing  KL-varaosat