Ennen kuin poistan sen todellisen ongelman eli tuon auton, kysytäänpä nyt kuitenkin onko jollakulla lääkkeitä tähän vaivaan. Kuinka ollakaan kun kelit lämpenivät, alkoi laitekin temppuilla. Luulin ensin klassiseksi magneettikytkimen liialliseksi välykseksi
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31261.0 mutta testatessani lämmitys(tai pitäiskö tässä tapauksessa puhua viilennys)laitteen toimintaa magneettikytkin irroitettuna temppuili silloinkin samoin.
Eli käytännössä kun tuon pöhöttimen käynnistää niin huolimatta siitä, onko laite automaattiasennossa vai säätääkö puhallinnopeutta käsin vaikkapa sitten täysille ja viilennys on maksimilla, puhallin toimii 15-20 minuuttia täysillä ja sitten jossain vaiheessa puhallinnopeus vaimenee hetkeksi (joskus jopa loppuu kokonaan) ja hetken päästä taas pauhaa täysillä. Jossain vaiheessa jaksaa enää harvemmin puhaltaa täysillä eli nuo hiljaiset jaksot sen kuin vain pitenevät ajon edetessä.
Magneettikytkimen ollessa paikoillaan ja siis ilmastoinninkin toimiessa, ilma ei siitä huolimatta että järjestelmä on täytetty eikä vuoda ole niin kylmää kuin pitäis. Ei ollut sitä itse asiassa viime kesänäkään, mutta silloin tuon kanssa vielä jotenkin pärjäsi. Käytännössä siis nykyään lämpötilasäädin on pakko pitää kello kuudessa jo ulkoilman ollessa +23 eli jo reilusti ennen oikeita helteitä. Jolloin ei luonnollisesti laitteen vielä toimiessa silloinkaan tarvinnut laitetta pitää täysillä ja riittävän kylmää tuli.
Vinkkejä, minne tuo peli pitäisi ajaa fiksattavaksi eli ymmärtävätkö nykyiset ilmastointihuollot mitään tuollaisista siirtomaa-ajan autoista ? Taitaa loppupeleissä tulla halvemmaksi ostaa toinen vanha ruoska, jossa on toimiva ilmastointi kuin alkaa tuota korjata, vai ?
Asustelen Lohja-Espoo-akselilla.