Elekma  Autoracing

V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat

  • 11 Vastauksia
  • 7958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« : 05.06.2011, 10:58:52 »
Ennen kuin poistan sen todellisen ongelman eli tuon auton, kysytäänpä nyt kuitenkin onko jollakulla lääkkeitä tähän vaivaan. Kuinka ollakaan kun kelit lämpenivät, alkoi laitekin temppuilla. Luulin ensin klassiseksi magneettikytkimen liialliseksi välykseksi http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31261.0 mutta testatessani lämmitys(tai pitäiskö tässä tapauksessa puhua viilennys)laitteen toimintaa magneettikytkin irroitettuna temppuili silloinkin samoin.
Eli käytännössä kun tuon pöhöttimen käynnistää niin huolimatta siitä, onko laite automaattiasennossa vai säätääkö puhallinnopeutta käsin vaikkapa sitten täysille ja viilennys on maksimilla, puhallin toimii 15-20 minuuttia täysillä ja sitten jossain vaiheessa puhallinnopeus vaimenee hetkeksi (joskus jopa loppuu kokonaan) ja hetken päästä taas pauhaa täysillä. Jossain vaiheessa jaksaa enää harvemmin puhaltaa täysillä eli nuo hiljaiset jaksot sen kuin vain pitenevät ajon edetessä.
Magneettikytkimen ollessa paikoillaan ja siis ilmastoinninkin toimiessa, ilma ei siitä huolimatta että järjestelmä on täytetty eikä vuoda ole niin kylmää kuin pitäis. Ei ollut sitä itse asiassa viime kesänäkään, mutta silloin tuon kanssa vielä jotenkin pärjäsi. Käytännössä siis nykyään lämpötilasäädin on pakko pitää kello kuudessa jo ulkoilman ollessa +23 eli jo reilusti ennen oikeita helteitä. Jolloin ei luonnollisesti laitteen vielä toimiessa silloinkaan tarvinnut laitetta pitää täysillä ja riittävän kylmää tuli.
Vinkkejä, minne tuo peli pitäisi ajaa fiksattavaksi eli ymmärtävätkö nykyiset ilmastointihuollot mitään tuollaisista siirtomaa-ajan autoista ? Taitaa loppupeleissä tulla halvemmaksi ostaa toinen vanha ruoska, jossa on toimiva ilmastointi kuin alkaa tuota korjata, vai ?

Asustelen Lohja-Espoo-akselilla.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2011, 07:41:05 kirjoittanut takapotkukartano »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #1 : 06.06.2011, 11:13:27 »
Pääsääntöisesti paikat joiden päätoimiala on ilmastointilaitteiden huolto/korjaus, eivät tuolle asialle varmaankaan mitään kykene, koska ongelma ei vaikuta olevan itse siinä ilmastointilaitteessa (ilmastointi= se järjestelmän osa, joka hoitaa ilman viilennyksen)
Tuon vian takia tarvinnet apua korjaamolta joka tuntee nimenomaan volvon.
Espoossahan toimii tämän yhdistyksen yhteistyökumppani autotalo debil http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=94.0
http://www.debil.fi/indexhuolto.html

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #2 : 06.06.2011, 13:08:52 »
No eipä tullut Debil mieleen; on tossa liian lähellä  :2funny:
Ja oli miten oli; nämä "ilmastointihuollothan" ovat nykyään sitä, että ne osaa kyllä tökätä auton letkuihin kiinni ja antaa sen täyttölaitteen tehdä temppunsa automaattisesti, mutta mikäli homma ei menekään kuin elokuvissa, "osaaminen" loppuu siihen.


Noinhan se vähä on, silloin kun täytyy mennä siihen omaa auton ohjausjärjestelmää tutkimaan, niin silloin se vaatii enemmän autoa tuntevaa henkilöä, kuin itse ilmastointia tuntevaa..

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #3 : 06.06.2011, 21:04:25 »
Onkos sulla muuten omakohtaista kokemusta, onko tuossa kompurassa itsessään mitään "älyä" joka voi vikaantua vai pelaako ne luotettavasti niin pitkään kuin laakerit kestää ?

Kompurassa ei ole älyä.
Kompressorin magneettikytkin on iso käämi, joka magnetoituu kun siihen johdedaan virta, eli tarvii vain yhden johdon toimiaksen, rungon kautta sitten maadoitus.
Lähes aina kompuran vikaantuessa kyse on mekaanisesta kulumisesta.

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #4 : 06.06.2011, 21:39:34 »
Tervehdys,

Wanhoilla foorumeilla oli taannoin juttua hiukan samankaltaisesta ongelmasta, tosin silloin oli kyseessä v70mk1.
Tuolloin autossa oli 2 vikaa:
1. kuivurin pönttö oli sisuskaluiltaan kypsä, eli ei enää kyennyt poistamaan kosteutta järjestelmästä. Tuo pömpeli oli yli 10v vanha, mutta kuoreltaan silti ehjä. Kuivuri kun vaihdettiin alkoi kylmääkin tulla.
2. Puhaltimen nopeutta säätelevän liukukytkimen sisällä oli jotain häikkää, tuolloin pelkkä puhdistus auttoi.

Nuo tarinat vaan pistivät silmään kun yritin etsiä oman autoni ilmastoinnista lisää infoa. Äsken en ko topiccia löytänyt enää uudelleen...
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Poissa julma79

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #5 : 06.06.2011, 21:59:52 »
Voisikohan tuo kuivuri ongelma olla minulkii ku ei puhalla kylmää? Tuo v40 ilma ongelma topicki.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #6 : 07.06.2011, 11:13:07 »
Yhdistin nämä kaksi samaa asiaa käsittelevää aihettasi samaan aiheeseen.


Kun sulla nyt on se magneettikytkin siten, että se pyörii ilman sähköäkin kokoaika, niin ota se magneettikytkimelle menevä johto irti, niin voit sulkea syistä pois sen, että magneettikytkimen kytkeytyessä se ottaisi liikaa virtaa ja vaikuttaisi auton sähköjärjestelmän jännitteeseen alentavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #7 : 07.06.2011, 12:40:41 »
Ihan OK; sori tuplatopicci, mutta yritin saada vain lisää huomioarvoa  ;) Ei tule toistumaan,,,
Päteekö tuo sun teoriasi myös tässä tilanteessa, kun magneettikytkin on jo väkisinkin täyslukossa eikä pysty enää mitään kytkemään vaikka haluaisi,,,

Käämin magnetoituminen ottaa virtaa vaikka se käämi olisi pöydällä irrallaan, kun siihen johdetaan jännite :)
Olikos nyt kuitenkin siten, että sama ongelma oli vaikka ilmastointi on pois kytkettynä, siinä tapauksessa tuo puhallusnopeuden heittely ei sovi magneettikytkimen viaksi.
Puhalluksen heittelyn vikaa kannattaa ennemmin katsella sen puhaltimen ohjauspiiristä

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #8 : 07.06.2011, 13:32:32 »
Puhalluksen heitteleminen ei kovin monesta asiasta voi johtua, tuossa puhaltimen nopeutta ohjataan hakkurivirtalähteellä, eli siellä EI ole vastuksia, vaan moottorin jännitettä "pätkitään". Ja tämä on melkein sellainen että joko toimii tai sit ei ollenkaan.

Puhaltimen laakerit voi olla loppu, ja siksi nopeus vaihtelee, tai sitten raitisilmasuodatin (jos on repsikan puolella tulipellissä pyyhkijän muovien alla) on tukossa, tai ilmastoinnin kenno jonka läpi ilma tulee kabiiniin pääsee jäätymään ja ilma ei kertakaikkiaan kulje. Tämän aiheuttanee yleensä se että kompura käy liikaa ja sen syy taas on viallisessa painekytkimessä (niitä on yksi keulan kennolla ja toinen kuivaimella).
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa -Juhani-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #9 : 07.06.2011, 21:42:51 »
Kiitos vinkeistä sinullekin, mukavaa kun jengi tosissaan yrittää neuvoa ja estää mua rupeamisesta nissanistiksi. Vitsi vitsi  :D
En tohon kuivaimen kypsähtämiseen usko sikäli, että vaikka ilmastoinnin teho vajavainen onkin (paitsi kun risan magneettikytkimen muokkasin ruuvipenkissä sellaiseksi, että on aina ja tukevasti kiinni ja testasin sillä. Tuli TOSI KYLMÄÄ sisälle), koska heikkotehoisenakin tekee kyllä ihan mukavan isoa lammikkoa auton alle)

Kun ois vielä pohdinnot osuneet oikeaan :-\
Joskus sain wanhalla voorumilla sulta hyviä vinkkejä oman 960 ongelmien ratkomiseen, niin metsä vastaa...
V50 20.D Momentum -08 & V40 1,8 -02

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #10 : 08.06.2011, 09:45:09 »
Elä jäädytä niitä kennoja tuolla jatkuvasti pyöriuvällä kompuralla, sille on painekytkin kuivaimen kupeessa jos tarttee hullutella ja pyörittää kompuraa jatkuvasti. Sulla on vähän kylmäaineet vähissä sieltä kylmennyspuolelta, tuo sattumanvarainen ECC:n sekoilu taas voisi viitata esim ajoittaiseen sisäkierron päällekytkeytymiseen? Tai sitten olisiko niinkin hämmentävä vika kun lämppärin puhallin död, nuo automaagivermeet kun tuppaa huudattamaan sitä aika paljon enemmän kun manuaalilla tulee puhallinta käytettyä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: V90 Volvon ilmastointilaiteongelmat
« Vastaus #11 : 10.06.2011, 09:32:10 »
Ainakin vanhanmallisessa ACC:ssä menee sisäkierto päälle jollakin hämärällä logiikalla, eli kun lämpötilaero tarpeeksi suuri tms hienoutta, tuli vaan mieleeni josko tässä on samaa logiikkaa. Tuosta tarttisi kalastaa vikakoodit ulos, 940 ECC ainakin osaa vilkutella kylmästöinnin merkkivalolla ne koodit jos sitä ahistaa joku, tuosta mallista en sano varmaksi ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport