Kaapeleilla käymään. Kaapelit irti vasta hetken päästä. Voi aluksi sammua pelkän oman akun kanssa. Sitten kun akussa on tarpeeksi pohjia älyvaraajalle, jatketaan sillä. Pohjat voi myös ladata "älyttömällä" varaajalla. Älyvaraaja rasittaa vähemmän akkua kuin auton laturi, tai "älytön" varaaja.
Kerrataanpa tässä oikea kaapeleilla käynnistys.
- Älä ota tai anna apuvirtaa, jos se kielletään auton ohjekirjassa.
- Sammuta luovuttava auto.
- Ota pelkkä punainen apukaapeli, kytke se ensin tyhjän akun plusnapaan, sitten täyden akun plussaan.
- Ota musta (tai sininen) apukaapeli, kytke se ensin tyhjän akun miinusnapaan
- sitten luovuttavan auton metalliosaan kauas akusta, tai miinusnapaan, jos välttämätöntä. Tässä vaiheessa voi kipinöidä. Suojaa kasvosi akun räjähtämiseltä

- Odota hetki, että tyhjä akku hieman latautuu.
- Starttaa
- Irrota musta kaapeli luovuttavasta autosta. Tässä vaiheessa voi kipinöidä. Suojaa kasvosi akun räjähtämiseltä.
(- Jos avustettava auto meinaa sammua, kytke kaapeli takaisin. Suojaa kasvosi. Starttaa tarvittaessa)
- Irrota musta kaapeli avustettavasta akusta
- Irrota punainen kaapeli kummastakin akusta/autosta
Kytkennän viimeisessä ja purkamisen ensimmäisessä vaiheessa kipinöi. Nämä vaiheet pitää tehdä kaukana akusta, ettei akusta vapautuva räjähdyskaasu käyttäydy nimensä mukaisesti. Naama ja silmät pitää suojata

Nykyakku kestää muutaman tyhjentymisen. Pitkä tyhjänäolo on myrkkyä.
Vanhanaikainen akku kesti puolikin vuotta tyhjillään olemista, ja lukemattomia tyhjentymisiä, kun vaan muisti huoltaa. Huolto on käytännössä pelkkää veden lisäämistä.
Kaiken pahimpia ovat "huoltovapaat" halpisakut. Vanhanaikainen huollettava akku, jossa ei ole korkkeja. Oikeasti huoltovapaissa akuissa on katalysaattori, joka yhdistää syntyvät kaasut takaisin vedeksi. Halpisakussa on henkireiät, joista kaasut pääsevät luontoon.
Edit: unohtui irrottaa punainen kaapeli.