Moikka, vanha aihe mutta nostanpa silti kun niin niukasti löytyy tietoa (jos jotain tämä auttaisi)
Mulla 2010 vm D5244T4 koneella oleva sisäänajettu (450K) V70 alkoi ulisemaan samaa "Laturi vika huolla heti". Mittasin laturin päästä ja ei ollut kuin 11V jännite käynnissäollessa, mutta ohjauspiuhalle tuli jännitettä oikein, joten totesin että alkuperäinen Bosch on tullut tiensä päähän. Oiskai voinut toki yrittää vielä parsia sitä kasaan, mutta mielummin vaihtoi kokonaan uuteen. Mätänetin tiskiltä 150 ampeerin 299e maksava laturi kyytiin ja hommiin. Laturin vaihon yhteydessä vaihdoin toki moniurahihnat.
Homma käy seuraavanlaisesti (jos joku joutuu samaa tekemään):
Aluksi:
- Ota akusta piuhat pois ettet saa tälliä
- Ota laturin ohjausjohon liitin ja toinen ruuvin alla oleva liitin irti
Poista moniurahihnat seuraavasti jos et omista nosturia:
- Oikea eturengas irti
- Rapakaari irti
- Pääset hihnoihin käsiksi
- Hihnan kiristimeen menee iso TORX ruuvi, laita vipuvarrella oleva meisseli sinne ja työnnä keulaa kohti (älä kierrä vaan työnnä). Hihna löystyy. Tässä on hyvä olla kaveri ottamassa laturin päädystä hihnaa irti samalla kun työnnät kiristintä.
Hihna kun irroitettu, laturin kimppuun:
- Irroita laturin kiinnikeruuvit (3kpl, yksi ylhäällä, kaksi alhaalla)
- Laturi ei mahdu helposti tulemaan ulos, joten jos et halua kaikenmaailman syylärinletkuja alkaa purkamaan ja uimaan eritteissä niin toimi seuraavasti..
- Ota öljynsuodatin irti, ota öljynsuodattimen "jalka" irti
- Nyt laturi mahtuu pihalle.
-Tässä vaiheessa voi halutessaan käydä vaihtamassa toisenkin moniurahihnan (se joka pyörittää ilmeisesti ohjaustehostinta (?), näitä hihnoja kun on kaksi). Samaan tapaan kun laturille menevän hihnan.
Lopuksi:
-Taiteile uusi laturi paikalleen
- Laita laturin moniurahihna paikalleen
- Laita toinenkin hihna paikalleen
- Laita öljynsuodattimen jalka ja suodatin paikalleen (mikäli tätä kautta ujutit laturin pois)
- Laita sähköt laturiin paikalleen
- Laita akulle piuhat paikalleen
- Rapakaari paikalleen
- Rengas paikalleen
- Tarkasta että käynnissäollessa akulle tulee se ~ +14V ja että auto ei ulise enää laturista.
-> Kovaa ajoa.
-Miikka