Volvo 850 T5 2.3 -94 automaatti.
Ajettu 273tkm.
Elikkä kyseisessä autossa on ollut paljon satunnaisia sammumis ongelmia, mitkä ovat tuntuneet pahentuneen tämän vuoden puolella. Sammuninen on tapahtunut 80kmh vauhdista ensin niinkuin kone olisi "tukehtunut" tai vastaavaa ja moottorin elektroniikkavikavalo palanut ja sitten lopulta sammunut kokonaan. Joskus sammunut itsestään ku on ollut tyhjäkäynnillä kone sekä lämpöisenä että kylmänä. Aina kun volvo on sammunut sen on saanut heti käyntiin eikä ole yleensä oireillut sammumalla tai millään muulla tavalla enää sen jälkeen paitsi joskus, mutta yleensä matka jatkunut normaalisti sen jälkeen.
Joskus pystyy ajamaan kuukauden ilman mitään ongelmaa ja yhtäkkiä se sammuu vauhdista/tyhjäkäynnillä taas. Säällä tai lämpötilalla ei tunnu olevan mitään vaikuttavaa tekijäää asiassa.
Tässä yhtenä päivänä sammui tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen ei saanut käyntiin. Vikavalo paloi, joten ajattelin että nyt saan vastauksen ongelmiin, mutta lediä ei pystynyt käyttämään se vilkkui satunnaisesti tosi kovaa itsestään ja samalla tyhjäkäyntimoottori surisi satunnaisesti, releet (ruiskupumpun rele ainakin) napsuivat itsestään tuhannen monta kertaa, samoin flekti pyöri itsestään aivan satunnaisesti. Tarkoittaisiko tämä, että ECU:ssa on jotain vikaa? Hetken päästä auto kumminki toimi taas normaalisti, mitään vikakoodia en ole saanut irti.
Vaihdettu tähän mennessä:
- nokka-akselin asentotunnistin
- virranjakajan kansi + pyörijä
- tulpat + tulppien johdot + puolan johto
- termostaatti + lämpötilan anturi
- tyhjäkäyntimoottori puhdistettu hyvin
- huohotusjärjestelmä uusittu
- polttoainesuodatin vaihdettu
- bensanpaine mitattu ja näytti normaaalilta
- kampiakselin asentotunnistimen arvon mittasin ja näytti n. 300ohmia taitaa olla hyvä arvo?
- puolan arvot näyttivät hyviltä
- ilmamassamittarin koitin ottaa pois irti samalla kun auto oli päällä ja tyhjäkäynti meni sekaisin ja lopulta auto sammui, eli siinäkään ei pitäisi olla vikaa?
Mistähän tässä kannattaisi lähteä vikaa hakemaan?
