Elekma  Autoracing

Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus

  • 9 Vastauksia
  • 6930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« : 06.06.2011, 20:41:06 »
Eli mitenkäs tuo Volvon mittaristo lähtee taiteen sääntöjen mukaan irti? Kyseessä siis tämä vanhempi malli, jossa nopeusmittari vasemmalla ja paikka pienelle rundikellolle keskellä. Tähän mennessä purkanut vain japanilaisten mittaristoja ja ne menee yleensä samalla suht järjellisellä logiikalla, ruuvit näkyvissä jne., mutta jouduttuani lasinpyyhkimiä korjatessa Volvon kojelautaa purkamaan, niin totesin, että en rupea ilman neuvoja yrittämään. Eli montako ruuvia ja missä, pitääkö ratti ottaa irti?

Mittaristo tarttisi saada irti, koska matkamittari on jumissa ja kaikki polttimot pimeinä.

Onko kukaan muuten onnistunut korjaamaan 200-sarjalaisesta jumittunutta matkamittaria? Kaverilta oli 700-sarjalaisesta onnistunut, mutta ei enää muistanut, että mitä sille varsinaisesti teki.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #1 : 07.06.2011, 11:46:17 »
Rattia ei tarvitse irrottaa vanhaa eikä uutta mittaria irroittaessa. Jos irrotat, niin tilaa sitten enemmälti. Vanhaa mittaria irrottaissa muistaakseni se rattiakselin päällä oleva muovi irti ja paljastuvat kaksi ruuvia irti mittarista alhaalta. Mittari sitten vaan vetämällä pois. Tuo vanhan mallin mittari ollut tiukemmassa kun nuo uudet itsellä. Uutta irrottaessa valo katkasin ja himmennin muistaakseni irrotettava.
Vanhoissa mittareissa mittarin valot mittarin yläpuolella kojelaudassa. Uusissa 2 kpl mittariston taustassa. Kuullut olen, että pojat rattaita vaihtamalla korjanneet matka- ja trippimittarit. Suht edukkaasti löytyy vielä toimivia koko mittaristoja markkinapaikalta.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #2 : 07.06.2011, 13:29:16 »
Ok, täytyypä ensi viikolla yrittää.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #3 : 07.06.2011, 13:41:10 »
Ok, täytyypä ensi viikolla yrittää.

Ota valokuvia ja tee sellanen how to- juttu?
Volvoton

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #4 : 07.06.2011, 15:28:35 »
Ota valokuvia ja tee sellanen how to- juttu?

Joo, vois melkein koittaa. Kattoo nyt onko yhtä paskamainen homma, kuin tuuletussuuttimen irroitus ratin vasemmalta puolelta, kun lasinpyyhkijöitä korjasin. Ruuvit oli vielä hyvin käsillä, mutta sitten pehmustepaneeli oli jo mielenkiintoinen eli piti vetää suoraan alaspäin, jolloin irtosi kiinnityksistään. Sitten muoviosa, johon ilmaputki tulee kiinni oli vielä ns. paperiniitillä niitattu kiinni putkeen. Niittiä ei tietenkään näkynyt mistään suunnasta, joten ei meinannut uskaltaa repiä muovitötsää pois, kun tuintui, että kohta hajoaa isosti jotain.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #5 : 07.06.2011, 15:36:25 »
nopmittarin vaijeri on muistaakseni kii sellasella muoviklipsulla minkä saa helposti rikki, vai oliko peräti sellanen et menee rikki kun ottaa irti. Olikohan mittarin yläpuolella sitten jotain klipsuja kans, ei voi muistaa kaikkee  ::)
V70 TDI

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #6 : 07.06.2011, 21:56:39 »
nopmittarin vaijeri on muistaakseni kii sellasella muoviklipsulla minkä saa helposti rikki, vai oliko peräti sellanen et menee rikki kun ottaa irti. Olikohan mittarin yläpuolella sitten jotain klipsuja kans, ei voi muistaa kaikkee  ::)

Vaijerin näkee kuskin jalkatilan kautta. Mielestäni siellä oli jonkinlainen kierrelukitus, täytyy perehtyä tarkemmin, että saa ehjänä irti.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #7 : 19.06.2011, 10:36:49 »
Heh, tuli nyt vähän lykkäystä tälle remontille, kun valot lähtivät ittellään toimimaan. Osui käsi vahingossa himmentimen rullaan ja mittaristo rupesi loistamaan, kuin joulukuusi. Eli himmentimen potikka paskana/paskainen. Mutta kysytääs nyt vielä, että kuuluisiko seuraavissa paikoissa palaa myös valot:

-Lämmönsäätöpaneeli
-Kello
-Valokytkin

Pimeinä ovat kaikki.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #8 : 19.06.2011, 11:04:30 »
Tuo vanhanmallin himmennin on vähän ongelmallinen. Yleensä löytyy juuri tietty asento, missä valot palaa. Pikkasenkin liikauttaa puoleen tai toiseen, niin kaikki sammuu. Valoja löytyy tosiaan sieltä mittariston päältä, kellossa siinä raitisilmakanavien välissä löytyy valo, keskipaneelissa on kolme valoa. Samoja polttimoita löytyy myös takaa tuhkakupin päältä sekä keskipaneelin painikenapeista sekä sumuvalojen ja penkinlämmittimien painikkeista.

Juho

Poissa Liina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Volvo 242DL -80 Mittariston irroitus
« Vastaus #9 : 19.06.2011, 18:10:28 »
Pelkkien mittarivalojen vaihtoa varten ei muutenkaan kannata irrottaa mittaristoa ollenkaan(ainakaan uudemman mallisissa kojelaudoissa). Mittariston taakse pystyy kyllä pujottamaan käden jalkatilan kautta niihin paikkoihin, joissa mittarivalojen kannat sijaitsee.

Siitä matkamittarin jumittamisesta en osaa sanoa. Toki mittarin perään tulevaan vaijerinpäähänkin pääsee kyllä käsiksi alakautta, jos jumitus johtuu vaijerista. Vaijerin päässähän on sitten se sinetti.

 

RallyBaron  Samppasport