Aika laittaa M90-vaihteisto tähänkin Volvoon.
Tähän mennessä hankittu:
- teräksinen vauhtipyörä, johon sopii Volvo 850R -paineasetelma
- Volvo 850R paineasetelma ja siihen kuuluva 240mm massalevy
- myös 240mm 6-lapainen M90-vaihteistoon sopiva sintterilevy
- kampiakselin takapään stefa
- hydraulinen pääsylinteri ja työsylinteri
- letkuliittimet pääsylinteriin ja työsylinteriin
- M90 vaihteisto
Hankin ensimmäisenä nuo kytkimen hydrauliikkasylinterit. Letkua ei vielä ole. Volvo halusi uudesta letkusta yli 70 euroa, ja siihen tarvitaan lisäksi vielä se putki alkupäähän. Kokonaishinta yli 100 euroa. Tuo hinta kuulosti niin järjettömältä, että päätin ruuvata sylintereihin JIC-nipat ja laittaa hydrauliikkaletkun sylintereiden väliin.
No juu. Ei mennyt kuten Strömsössä. Molemmissa sylintereissä on 12-millin ultratiheä kierre. Normi hydrauliikkanipoissa oleva M12 * 1.5 -kierre on liian karkea. Soitin yli kymmeneen hydrauliikka-alan liikkeeseen ja kyselin sopivaa lähtöliitintä. Missään ei ollut sopivaa. Tunnelma alkoi olla seuraava:


Tässä vaiheessa suunnitelmaksi muodostui, että leikkaan sekä työsylinteriin että pääsylinteriin 1/4 NPT -kierteen ja laitan ihan normi NPT -> AN -liittimen. AN-liittimet ovat käytännössä sama asia kuin JIC-liittimet. Juuri synkimmällä hetkellä EU:sta pakenevat Iso-Britannialaiset kuitenkin onnistuivat pelastamaan tilanteen, ja sain siellä yhdellä toimittajalla teetettyä oikealla 12 millimetrin lähtökierteellä olevan ja AN6-päällä varustetun liittimen. AN6 on siis käytännössä sama liitin kuin 9/16 JIC-liitin, joten nyt sopivan letkun teettäminen on helppoa ja halpaa.

Ja tämä nippa siis sopii suoraan kytkimen sylinteriin:

Tiivistys tapahtuu alumiinitiivisteellä ja lisäksi kierteissä on hydrauliikkaliima. Älytön soppa koko vaihteistokonversion näennäisesti yksinkertaisimmasta asiasta. Ihmeellinen kierrevalinta Volvolta tai alihankkijalta.
Seuraavaksi työn alle tuli vaihteiston sovittaminen autoon. Mietin useita eri vaihtoehtoja ja olin jo aikeissa tehdä kokonaan uudeen vaihteistopalkin, ja kokonaan uuden kiinnikkeen vaihteistoon. Tässä mitoituksessa pitää huomioida vaihteiston paikka suhteessa vaihteiston palkkiin. Kardaanin kulma ja asento pitää saada oikeaksi. Käytettävä kumityyny/vaihteston kiinnityskumi vakuttaa mitoitukseen.
Näitä aikani funtsittua tuli mieleen, että kaikki tämä tieto on jo Volvon toimesta kertaalleen selvitetty, ja se on saatavilla suoraan M-47 -vaihteistosta.

M-47:ssa oleva tukikumin kiinnityspaikan reikä on oikeassa paikassa, jos käyttää M-47 kiinnityskumia ja M-47 vaihteistopalkkia (joka on sama kuin M-45 ja M46 -vaihteistopalkki).
Tämä paikkatieto suhteessa vaihteiston kiinnityspintaan piti vain saada jollain tavalla siirrettyä M-90 -vaihteistoon.

Jälleen tehtiin puisia osia.

Ja mittailtiin kulmia.
Koska puinen vaihteiston kiinnitysosa tuskin kelpaa katsastusinsinöörille, on sen rooli tässä toimia ainoastaan mitoituspalikkana. Kun mitat oli tiedossa, siirryin tietokoneen ääreen.


Tuo palikka siis sopii M90-vaihteiston perään, ja palikkaan sopii M-47 -vaihteiston kiinnityskumi. Lisäksi kiinnityskumin paikka suhteessa moottoriin ja muuhun autoon on sama kuin M-47 -vaihteiston kanssa. Tämä tarkoittaa, että tämän osan avulla voi M-47 -vaihteiston poistaa autosta ja nostaa M-90 -vaihteiston sen tilalle sen kummempia väsäämättä.
Protokappaletta ei ole vielä valmiina.
Vaihdekepin telineen suunnittelua ei ole vielä aloitettu. Samoin pitää miettiä, että mitä teen kardaaniakselin kanssa. Spacer-palikka vai uusi kardaani? Kardaanit Suomessa tuntuu maksavan ihan hulluja summia, jos omien mittojen mukaan haluaa teettää.
Kardaanin vaihteiston pään kiinnityskumiksi olen jo ostanut E34-korimallin BMW M5 -auton vastaavan. Siinä on sama pulttijako kuin Volvon omassa, mutta se on 5mm paksumpi ja ilmeisesti muutenkin vahvempi. Niitä nyt on ainakin alun perin ja BMW:n toimesta käytetty yli 300-hevosvoimaisissa autoissa, joten varmaan ihan hyvä upgrade.
M-47 ja M-90 -vaihteistojen korkeusero on 50mm. Koska kardaanin kiinnityskumi on 5mm vakiota paksumpi, pitää kardaanin etukappaleen olla 45mm vakiota pidempi.