Nonyt!
Hiukan jännitti taivutella noita putkia uusiin muotoihin, jotka oli huomattavasti jyrkempiä kuin vanhat muodot. Menin Jambon heitolla ja laitoin kaksi messinkistä T-haaraa. Nyt on etu- ja takajarrut kummatkin omassa piirissään. Eli nyt jos jokin häviää niin se on joko etuset tai takaset tai kaikki jos tehostin oksentaa


Vaihdelaatikkoa hieman muokkasin ja rälläköin nuo ympyröidyt osat pois. Ihan sillä ettei tarvitsisi konetta irrottaa startin vaihtoa varten..

Muutoin aika meni pitkälti keppitelinettä tehdessä. Mokona koki kolme eri revisiota viikonlopun aikana. Ensimmäiseen revisioon yritin hyödyntää Volvon omaa keppitelinettä. Telineen päästä rälläköin alkuperäisen kulmarautaviritelmän pois ja mallailin paikoilleen omaa kulmarautaviritelmää, joka oli loppujenlopuksi ihan ok. Telineen yläosaan piti tehdä lovi neliöputkelle, joka kiinnittäisi telineen vaihdelaatikon päällä olevaan kiinnikkeeseen. Tämä periaatteessa oli toiminut niinkuin kuuluu, mutta ei miellyttänyt silmää.
Toista revisiota varten rälläköin keppikupin(?) irti oikeastaan ihan kaikesta ja aloitin puhtaalta pöydältä. Lopputulos oli kolmijalkainen tripodi, joka hiukan muistutti Volvolaista telinettä, mutta paljon sirompana. Teline sopi hienosti paikoilleen ja vaihdekeppi tuli ihanteelliseen kohtaan. Ei tullut vain mietittyä kovin pitkälle tuota vaihdelootalinkkiä, nimittäin sen toteutukseen ei ollut enää tilaa. Tämä siitä syystä, että yhdet mahdolliset kiinnikepisteet keppitelineelle on vaihteenvalitsimen välittömässä läheisyydessä.
Joten, kun tykkään muutenkin tehdä asiat monta kertaa uudelleen, niin se kolmas revisio

Tällä kertaa vaivauduin tutkimaan minkälainen tuon bemarin keppitelineen oikeasti kuuluu olla. Kuvia tonkimalla selvisi, että teline tulee kiinni yhdestä paikkaa vaihdelaatikon päälle, sekä auton koriin.

Uutta laikkaa rälläkkään ja taas kaikki paloiksi.
Rev.3, paljon tinasit, paljon pilasit;


Tuo irtonainen neliötangon pätkä tulee kiinni koriin ja tuo teline ujutetaan tuosta tangossa olevasta reiästä läpi. Tämänkaltainen toteutus sallii vaihdelaatikon kiertymis- ja edestakaiset liikkeet ilman että keppiteline hajoaa.
Näin;

Ja perään tuo merenpohjasta haettu vaahtomuovin palanen. Kyllä sapetti laittaa tuota paikoilleen kun rapaa putoili koko ajan silmiin. Jos olisi itsellä ollut jokin vaahtomuovivarasto niin olisin veistellyt uuden.

Älyttömän hyvään kohtaan tuli ja löytyy jopa kaikki vaihteetkin kun kahlaa kaavion läpi.

Jonkun verran tuossa joutui välitöitäkin tekemään. Nimittäin pääsi harjoittelemaan aluhitsausta, kun keppiteline rev. 2 kohdalla kävi pieni haveri. Kokeilin telineen istuvuutta ja kiristin paikkoja suurella innolla ja liian vähillä shimmeillä -kiinnike otti ja halkesi oikein huolella

Tästä sitten sormi suuhun, että mitäs nyt ja kyselyä parista paikkaa, että olisiko ketään jolla olis aluvehkeet? Kunnes sitten muistin tuon maanmainion puikkokoneen olemassaolon ja sen että siihen saa puikkoja vaikka millä mitalla

Hain kaupasta paketin alupuikkoja ja harjoittelin ekaksi pariin kulmaraudan palaan, miten tuo aluhitsaus onnistuu. Tuo puikko kyllä häviää ihan käsittämätöntä kyytiä kun alkuun pääsee

Eli;

Halkeama

Putsaus ja halkeaman avaus

Esilämmitystä

Paikattuna
