Eli kyseessä Volvo 850 vm.1996 2,4L 10 vent. automaattivaihteinen ja n.318tkm. ajettu.
Oireena on ajoittain tukehtumalla sammuminen ja käyntiin lähtee hyvin jäähdyttyään.
Oire ilmeni vuoden alussa jonka jälkeen ajettu n.300km. muuten auto seissyt kuivassa.
Tänään auto kuitenkin käynyt n.30min ilman oireita ja "tehot" tallella.
Huollot tehty ajallaan ja tarvittaessa sekä hyviksi todetuilla merkki tarvikkeilla ja öljynä käyttänyt
Tarkastettu seuraavat asiat:
-Bensan paine ja tuotto ok.
-Ei vikakoodeja
-Sytkäpuoli uutta ja kipinä ok.
-Nokka-akselit ei vuoda stefoistaan.
-Tyhjäkäyntimoottori putsattu ja voideltu.
-Kaasuläppäkotelo putsattu.
-Liekkilukko putsattu ja tarkastettu hengittävyys koneeseen päin.
Tänään tutkin asiaa enemmän syventyen ja mittasin puristuspaineet.
Paineet käyntilämpöisenä tipalla öljyä männälle keskimäärin 13.56bar (ylin 13.8 ja alin 13.4)
eli hyvät mielestäni ja "kuivana" n. 12.6bar (alin 12.3 ja ylin 12.6)
Sattumalta aiemmin huomasin ennen paineen mittauksia, että keskimmäisessä pytyssä männän päällinen öljyinen.
Voiko venttiilinkumi falskaa niin paljon, että tukehduttaa moottorin?
Se selittäisi melkoisesti lisääntyneen öljyn kulutuksen eli n.2-3L/1000km. ja tuo öljyn kulutus alkanut
huomaamatta viimevuoden lopulla.
Pakoputkesta ei kuitenkaan tule mitään öljyn tapaista... hieman vaaleanharmaata.
Katsastus setä ei kysyttäessä kommentoinut päästöistä mitään marraskuussa.
tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
CO: 0,01 0.02
HC: 5 9
CO2: 13,95 14.44
O2: 1.42 0.62
COcorr: 0,00 0.02
Ja lambda kierroksilla: 1.030
Tulpat kuitenkin normaalin näköiset ja ne neljällä sakaralla varustetut.
http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/diagnoosi/vauriojaeljet/Olisiko arvon raadilla lisää vinkkejä?
Venttiilinkumit ainakin vaihtoon, kun kerkiää... pystyy