Futurez  Kulkukoira

V70N -04 ilmastoinnin säätöä

  • 7 Vastauksia
  • 2930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« : 07.06.2011, 19:19:53 »

Helou

Onko mahdollista sinisellä tai muualla säätää ilmastoinnin kylmäntuottoa hiukan suuremmaksi?
Vadiksen ohjearvohan on keskisuuttimilta 7-10°C.
Okei, ilmastointini toiminee oikein, kun mittailin ohjeiden mukaan keskisuuttimista  8.0-9.5 °C ulkolämpötilan ollessa noin 26°C ja aurinko paistoi.
Puhallin puhaltaa silti mielestäni häiritsevän lujaa näillä keleillä.

Eli olisko mahdollista softatasolla muuttaa pari astetta alemmas tuon kennon lämpötilaa?
Tai jotenkin lämpöanturia "huijaamalla"? Kompuran käyntiaika on kovin lyhyt, noin 6-10sek. kerrallaan.
Tuskin vetäisi kennoa jäihin jos tulisi vaikka 5°C ilmaa läpi. silti puhallusnopudentarve varmasti pienenisi.
Kyllähän monissa muissa merkeissä tulee jopa lähelle 0°C ilmaa...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #1 : 07.06.2011, 21:11:15 »
Helou

Onko mahdollista sinisellä tai muualla säätää ilmastoinnin kylmäntuottoa hiukan suuremmaksi?
Vadiksen ohjearvohan on keskisuuttimilta 7-10°C.
Okei, ilmastointini toiminee oikein, kun mittailin ohjeiden mukaan keskisuuttimista  8.0-9.5 °C ulkolämpötilan ollessa noin 26°C ja aurinko paistoi.
Puhallin puhaltaa silti mielestäni häiritsevän lujaa näillä keleillä.

Eli olisko mahdollista softatasolla muuttaa pari astetta alemmas tuon kennon lämpötilaa?
Tai jotenkin lämpöanturia "huijaamalla"? Kompuran käyntiaika on kovin lyhyt, noin 6-10sek. kerrallaan.
Tuskin vetäisi kennoa jäihin jos tulisi vaikka 5°C ilmaa läpi. silti puhallusnopudentarve varmasti pienenisi.
Kyllähän monissa muissa merkeissä tulee jopa lähelle 0°C ilmaa...

Näissä kompuran käynti katkeaa silloin, kun höyrystimen luona lämpötila on... olikos se 3-astetta ja käynnistyy taas n. 7-asteessa.
Jos tuosta aletaan mennä alaspäin, niin kyllä se jäätyy, ei ole mahdollista muuttaa tuota arvoa.
Ettei sulla olisi sisälämpötila-anturin imurissa vikaa ja luulee hytissä olevan kuumempi, kuin on ja yrittää edelleen jähdyttää pyydettyyn arvoon saakka lämpötilan.

Ootko mitannut hytin lämpötilaa, sisälämpötila-anturi on mankan alla olevassa panelissa, siinä on sellainen ritilä, älä töki sinne mitään, ettei anturi katkea. siitä ritilästä n. 10-15cm sisäänpäin, on sähkömoottori ja propelli joka imee ilmaa sinne sisään.

Eli oma veikkaukseni on: Jos hytti on jo kylmä, mutta puhaltaa silti lujaa, niin todennäköisesti auton järjestelmä luulee, että tarvitaan vielä sitä kylmää enemmän.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #2 : 07.06.2011, 21:33:36 »
Ei tuolla kabiinissa kylmä tule, muttei hikikään, tarvittaessa kuitenkin vähän viileämpää toivoisi..
En tiedä auttaisikos ilmastoinnin huolto, viimeksi tehty 2-3 vuotta sitten.
Imuroin tuon anturin puhtaaksi pölystä ja hiukan tuntuisi imevän ilmaa elikkä oletan toimivan.
Jos saisi edes sinne 7 astetta tai alle puhkumaan, lieneekö pienellä kylmäainevajauksella sitten merkitystä?
Tosin ohjearvoissahan mennään vielä.
Puhallusnopeus rauhoittuu kyllä kun ei ole ulkona hellelukemia.

Oottekos muut mittailleet kuin kylmää saatte tulemaan?
Muistin hiukan väärin ohjearvot, pitää olla 6-9°C keskisuuttimista seuraavan ohjeen jälkeen:
(riippumatta siitä onko ulkona 20 vai 40 lämmintä)

-Turn the temperature selector(s) to maximum cooling
-Set the air distribution selector to the Ventilation position
-Set the recirculation switch to the On position
-Set the air conditioning (A/C) button to the On position
-Set the blower fan switch to 50%.
-Position a thermometer at the centre dashboard vents
-Allow the system to stabilize itself for at least 8 minutes.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #3 : 18.07.2011, 22:25:30 »
Mjoo.
Nyt on ilmastointi huollettu. (sinisellä)
550g imastiin pois ja 1000g tilalle.
Nyt tulee maksimissaan ehkä 1°C kylmempää, eli ei juuri ollut vaikutusta tuolla 50% vajauksella.

Tähän lienee tyytyminen.

Tuossa juuri kaverin mondeosta mittailtiin noin 2°C suuttimista vaikka ei sisäkiertoa päällä..


Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #4 : 19.07.2011, 11:05:02 »
Meikäläisen 850 vm-95 ilmastointi antaa keskisuuttimista 2,1 asteista ilmaa ulkolämpötilan ollessa +28 automaattiasennossaan.
Volvo - Ihanan kallista...

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #5 : 19.07.2011, 21:15:55 »
Miten te saatte noin kylmää puhkumaan   :-[
VADIS sanoo -95 850 mallille seuraavan tsekkausohjeen...

-Engine running at 1500–1600 rpm.
Check temperature in centre panel vent.
The measured temperature should be within the following limits.
A is the outside temperature, measured in front of the car, and B is the temperature of air issuing from center panel vents:
-If A is 20 °C, B should be 5–8 °C.
-If A is 30 °C, B should be 5–8 °C.
-If A is 40 °C, B should be 8–12 °C.

No, joka tapauksessa viileempää pitäs tulla kuin V70 malleissa, hö.

Onkohan tässä ajateltu taas liikaa turvallisuutta, ettei vaan tule nuha??   ;D

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #6 : 20.07.2011, 12:25:02 »
Oottekos muut mittailleet kuin kylmää saatte tulemaan?Muistin hiukan väärin ohjearvot, pitää olla 6-9°C keskisuuttimista seuraavan ohjeen jälkeen:
(riippumatta siitä onko ulkona 20 vai 40 lämmintä)

S60 D5 -02 kenno vaihdettu ja kuivain ja täyttö tehty pari kolme kuukautta sitten.
mittaus 6-8°C .
teho tuntuu riittävän välillä pitää sulkea keski suuttimet kun tuntuu tulevan liian kylmää,  lapsetkin ovat välittaneet että paleltaa.

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Vs: V70N -04 ilmastoinnin säätöä
« Vastaus #7 : 21.07.2011, 11:40:40 »
Auto kävi ilmastointihuollossa, siis oikeassa ilmastointihuollossa, eikä vaan täytössä, kun ei kahteen vuoteen ollu käyny ja näytti siltä, että ALKUPERÄINEN kuivain oli ruostumassa vihdoinkin puhki. Kuivain ja paisuntaventtiili vaihdettiin, tehtiin typpikoe, ja täytettiin ihan uusilla aineilla. Lisäksi puhdistettiin lauhdutin  keulalta (pestiin) ja sisältä höyrystin ja vielä desinfioitiin. Hintakin olis sit sen mukainen, 400€, mut kannatti maksaa näillä helteillä  :pomo: Ennen huoltoa keskisuuttimista mitattiin 5,3 astetta, joten jotain siellä ilmeisesti on osattu tehdä oikein   :)
Nyt ei automaattisäätöä viitsi laittaa 21 astetta kylmemmälle ja puhallinkin manuaalisti korkeintaa keskiasennossa.
Volvo - Ihanan kallista...

 

Autoracing  KL-varaosat