Eiköhän tuo johdu siitä että synteettisillä öljyillä on laajemmat käyttölämpötila-ominaisuudet,eli ominaisuudet säilyy paremmin mentäessä yli viskositeetin mittausnormin,sekä kylmempään että kuumempaan suuntaan

Se on kyllä tuo sinkki korvattu nykyöljyissä muilla aineilla jotka ajaa saman asian,vai aatteleeko joku ettei nykymoottoreissa muka oo moiselle lisä-aineistukselle tarvetta ollenkaan

Aikanaan ajoin remontoimallani B20:pillä 60 000km.(10tkm. vaihtovälillä) rallivermulalla ja ei syöny eikä vuotanu sitä,eikä ollu kulunu nokka eikä nostajat mikskään kun sen käytin auki toisenlaisen nokan siihen vaihtaessani

Eli noita reilusti sinkkiä sisältäviä erikoisöljyjäkään ei kyllä tartte mihinkään jos ei kyseessä oo älyttömän kovilla jousipaineilla ja jyrkällä nokkaprofiililla oleva virikone
Ja nää synteettiset nykyöljyt on niin paljon mm. puhtaampana pitäviksi lisä-aineistettu kun nuo kymmeniä vuosia vanhat normit täyttävät mineraaliöljyt että itse en tahallani viitti niillä männänrenkaita jumittaa ja konetta muutenkaan liata

Aatellaanpa vaikka jotain Opelin Ohv moottoria jotka esim. B kamelin keulalla -70 luvulla oli sen ajan öljyillä ajettuna 100tkm. ajettuna ihan sohlo mutta samainen kone esim. E kamelin keulalla 80-90 luvulla synteettisellä öljyllä ajettuna oli vielä yli 200tkm. ajettuna ihan iskussa.Mistä moinen ero?