KL-varaosat  Race.fi

940 SE B230FB käyntiongelmia

  • 9 Vastauksia
  • 5025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opqrst

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
940 SE B230FB käyntiongelmia
« : 07.06.2011, 21:40:30 »
Hei, minulla on 940 vm -92 bensamalli automaatti ja ajettu 270 tkm ja siinä on alkanut olla käyntiongelmia. Joskus se ei lähde aamulla käyntiin ollenkaan vaan pyörittää hyvin, muttei yritäkään. Toisinaan taas ajon aikana se joko sammuu tai meinaa sammua. Nyt viimeksi se meinasi pari kertaa sammua kesken ajon ja lambda valo syttyi taas päälle. Vikakoodina on nyt 144. Toisinaan se ei käynnisty lämpimänä. Kerran ihmettelin kierroslukumittaria kun se nytkähteli ajon aikana noin 300 kierroksen verran edes taas. Pääsääntöisesti se toimii normaalisti.

En korjaile autoja itse kovin paljoa ja olen käyttänyt tätä jo parilla eri korjaajallakin. Tsekkailevat eri asioita, mutta sitten kun vikaa ei enempää näy niin antavat takaisin. Viimeksi oli katottu virranjakajaan ja todettu, että oli likainen ja putsattu. Kipinät ainakin tulee ja tulpan johdot on melko uudet. Releitä olen tarkistellut, mutten nyt vaihdellut. Autolle tehtiin puolitoista vuotta sitten kansiremontti. Bensapumpun ääni kuuluu takaa kun kääntää virta-avaimesta.

Kävin foorumin posteja läpi ja oli samankaltaisia tilanteita, mutten niistäkään sen kummempaa viisasten kliveä löytänyt. Olen maininnut korjaajille siitä YKK anturista, mutta se ei heidän mielestään ole syy. - Ongelmat on nyt tihentyneet tänä keväänä. Voisko bensa olla mikään syy. Olen käyttänyt pääasiassa 98 mutta myös 95:sta.

Tuleeko kenellekkään mieleen mitään ehdotuksia mikä voisi olla syy ja mitä vois tehdä seuraavaksi.
 
340 -82, 740 GLT -88, 850 GLT+AW -93, 940 SE -92 + ZF

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #1 : 07.06.2011, 21:59:33 »
Kerran kierroslukumittari "nykii" niin sanoisin että 98% varmuudella vika voisi olla juurikin YKK anturissa. Sen verran helppo vielä vaihtaa tarvitset vain 10mm avaimen ja edullinen että vaihtaisin samantien itse kerran korjaamolla eivät sitä suostuneet vaihtamaan.
jos vika ei korjaannu jää viimeseksi vika vaihtoehdoksi sytytyksen pääteaste.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

The moose

  • Vieras
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #2 : 07.06.2011, 22:28:00 »
täysin samaa mieltä. vaihda itse ja tutustu tarkemmin foorumin sisältöön, ja takaveto FAQ... auton remppa on mukavaa  :)

jollei tuolla ykk anturin vaihdolla korjaannu vaihda vielä suutinrele, sekin on konehuoneessa. siihen ei tarvi edes työkaluja.

Poissa opqrst

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #3 : 07.06.2011, 22:48:13 »
OK. Kokeilen näitä.
340 -82, 740 GLT -88, 850 GLT+AW -93, 940 SE -92 + ZF

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #4 : 08.06.2011, 00:25:20 »
Kerran kierroslukumittari "nykii" niin sanoisin että 98% varmuudella vika voisi olla juurikin YKK anturissa. Sen verran helppo vielä vaihtaa tarvitset vain 10mm avaimen ja edullinen että vaihtaisin samantien itse kerran korjaamolla eivät sitä suostuneet vaihtamaan.
jos vika ei korjaannu jää viimeseksi vika vaihtoehdoksi sytytyksen pääteaste.
Paitsi että 940 kierrosmittarit tekee tuota, että nykii muutamia satoja kierroksia eestaas lämmetessään. Eli kysymys kuuluukin, rykiikö kierrosmittari hervottomasti eestaas, vai vaan muuttaa nopeasti asentoaan sen muutaman sata kierrosta, pysyen kuitenkin koko ajan joko siinä oikeassa tai siinä muutaman sata rpm liian pienessä näyttämässä, ts. ei seilaa 0-paljon täysin holtittomana?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #5 : 08.06.2011, 12:51:59 »
Näihin ajon aikana sammumisiin löytyy lähes aina syy bensapumpun releestä (radion alla), suutinreleestä (konehuoneessa) tai YKK-anturista, johon kiekkamittarin nykiminenkin viittaa.
Tarkista ensimmäiseksi, ettei YKK-anturin johto ole hankaantunut poikki sieltä tulipellin kiinnikkeen kohdalta tai ihan anturin juuresta.
Bensapumpun releen voi itsekin avata ja tarkistaa sekä kolvailla kuntoon.
Ja jos autossasi on ilmastointi, voit vaihtaa ilmastoinnin ja suutinreleen keskenään, löytyy paisuntasäiliön kyljestä.
Vikakoodia 144 en äkkiseltään löytänyt.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #6 : 08.06.2011, 16:19:42 »
Joko uusit sytkäpäätteen?
Museon puolella laitoin topiccia aikoinaan samanlaisen vian takia.
"Sytkäpääte kummittelee"...

Poissa opqrst

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #7 : 21.06.2011, 22:26:33 »
YKK vaihdettu. Ongelma ei poistunut.

Onko sytytyspääte moottorin ja ohjaamon välissä virranjakajan alapuolella?

Miten kiinteitä releitä avataan ja laitetaan takaisin kiinni? Jotkut ehdottelevat kolvaamista.

Jossain viestissä oli samantapainen ongelma ja sama vikakoodi (144). Pitää etsiä se uudestaan.

Käytin 15 min tyhjäkäynnillä. Ei muita käyntihäiriöitä paitsi kun sähkötuuletin käynnistyy niin silloin tulee lievä käyntihäiriökin. Poistetun YKK:n vastus 165 ohm.
340 -82, 740 GLT -88, 850 GLT+AW -93, 940 SE -92 + ZF

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #8 : 22.06.2011, 03:49:55 »
Sytkäpääte on sellainen musta, ison tulitikkurasian kokoinen mötikkä ilmanputsarin vieressä lokasuojapellissä kiinni, johon menee samantapainen liitin, kuin ilmamassamttariin. Olikohan riittävän epäselvä selostus?

Ja sen bensapumpun releen voit nypätä irti, kun olet ensin poistanut radion alapuolisen lokeron ja tuhkakupin. Se on valkoinen rele vasemmalla keskellä.
Kun rele on kädessä, näet sen pohjaa kiertävän sauman, jonka välistä puukolla tai meisselillä kampeamalla kuori lähtee irti. Avaa vain rele, älä sormia!
Kun kuori on irti, pääset tarkastelemaan juotoksia. Jos osaat juottaa, voit varmuuden vuoksi tehdä kaikki juotokset uusiksi, vaikkei selvästi irronneita tai murtuneita juotoksia heti löytyisikään.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: 940 SE B230FB käyntiongelmia
« Vastaus #9 : 24.06.2011, 13:39:58 »
mites ruiskupumppu. eli on siinä kuskinpenkin alapuolella.. itselläni oli se mennyt.... oireet oli huono lähtemään käyntiin.. ei kylläkään kertaakaan sammuttanut autoa... pitää myös ääntä kun starttaa... jos ei pidä ääntä niin kopauta jollain kylkeen, niin sain oman aina henkiin.. ja auton käyntiin
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

 

Futurez  Kulkukoira