Ateho  Elekma

240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?

  • 6 Vastauksia
  • 1983 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
yrittänyt selata sivustoa etsien erilaisia ratkaisuja 200-sarjalaisen moottorilämpöjen hallinnasta ahtokäytössä, ilmeisesti varsin monessa käytössä ihan vakio jäähdytin? en ainakaan löytänyt selkeätä jäähdytin topiccia jossa olisi aihetta käsitelty ja tullut esiin erilaisia vaihtoehtoja.

eli missä teholuokassa vakion jäähdytysteho jää riittämättömäksi, tietenkin olettamuksena että perusedellytykset kunnossa. jäähdytin ehjä, rivoitus ehjä ja puhdas jne. mutta visko vaihtuu 850 flektiin.




Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #1 : 18.04.2015, 23:24:48 »
yrittänyt selata sivustoa etsien erilaisia ratkaisuja 200-sarjalaisen moottorilämpöjen hallinnasta ahtokäytössä, ilmeisesti varsin monessa käytössä ihan vakio jäähdytin? en ainakaan löytänyt selkeätä jäähdytin topiccia jossa olisi aihetta käsitelty ja tullut esiin erilaisia vaihtoehtoja.

eli missä teholuokassa vakion jäähdytysteho jää riittämättömäksi, tietenkin olettamuksena että perusedellytykset kunnossa. jäähdytin ehjä, rivoitus ehjä ja puhdas jne. mutta visko vaihtuu 850 flektiin.

Riippuu aivan käytöstä. Onko vedot kuinka pitkiä, entä mikä on nopeus jne. Jos paikoillaan pelleilee, on jäähdytysteho oltava aivan eri luokkaa kun suuremmissa nopeuksissa. Muutenkaan mitään suoranaista teholukemaa ei ole olemassakaan. Onko öljyjäähyä ym ym muuttujia. Jos lämmöt karkailee, laita parempi kenno. Jos taassen pysyy kurissa, anna vakion olla. Jos taas ärse kestää niin laita vaikka parasta mitä rahalla saa...

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1340
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #2 : 19.04.2015, 01:24:21 »
"Peruskäytössä" vakio riittää aika kivuttomasti +700hp teholukemiin ainakin että ei sen vaihtolle ihan heti ole tarvetta.
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #3 : 19.04.2015, 03:50:52 »
asia on vähän niin ja näin... jos penkki olosuhteissa lämmöt on ongelma niin ne on ongelma. Mielummin rankentaa auton, jossa ei tarvi silmä kovana seurata lämpömittaria.  Erillinen öljyjäähy auttanee asiaa, mut lähtökohtaisesti ei tuo 240:n jäähy ainakaan liian iso ole.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #4 : 19.04.2015, 08:51:24 »
"Peruskäytössä" vakio riittää aika kivuttomasti +700hp teholukemiin ainakin että ei sen vaihtolle ihan heti ole tarvetta.

tämä +700 kuulostaa aika jämäkältä!! siksi tässä kysellään mielipiteitä ja lähinnä käyttäjäkokemuksia että onko yhtälö mahdoton. kyllä tässä pojan rojektissa pitäisi heti alkuun tulla +3 ilman huikeaa ylipaineistusta jos reseptitopiccia ja penkityslappua tiirailee, että mitä milläkin osakokonaisuuksilla saatu. ja muutkin edellytykset voimansiirrossa ja alustassa on valmisteltu vähintään tälle tasolle.

"peruskäyttö" sisältää varmaan silloin tällöin tapahtuvaa hetkellistä pyörittelyä, pääasiallisesti kuitenkin ihan arkikäyttöä ajokortti säilyttäen. mutta eihän kukaan virimoottoria rakenna jos sitä ei ole tarkoitus kurittaa!

öljynjäähdytin tähän tulee että se vähän helpottaa. tarkoitus on kokeilla orkkis syylarilla vaikka se pieni onkin, kyllä sen sitten pian huomaa että onko lämmöt ongelma. vielä parikolme vko niin sitten alkaa selvitä että istutetaanko tilalle tehokkaampi, eihän se ole kuin rakentelua ja se on kuulemma mukavaa!
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 08:55:48 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1340
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #5 : 19.04.2015, 17:07:25 »
Peruskäytöllä tarkoitin sitä että ei ajeta driftingiä tai vastaavaa missä mennään enemmän sivuttain tai muuta pitkäkestoista paikallaanpyörittelyä jolloin syylärin läpi ei ole kunnollista ilmavirtaa.
Itselläni on edelleen pienin vakiosyyläri ja ei ole ollut lämpöjen kanssa mitään ongelmia ollut. ei edes radalla Tehotkin on kyllä vaan +400
mutta esim. nimimerkki Lankulla oli myös ihan vakiosyyläri kunnes kansipahvi rikko hajotti sen http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0 ja hän on käynyt enemmänkin myös radalla ajamassa yms.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 17:09:15 kirjoittanut Xuppo »
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: 240 vakio jäähdyttimen riittävyys ahtomoottorissa?
« Vastaus #6 : 19.04.2015, 17:55:08 »
Meillä oli aikanaan jo ~400hp motin kanssa ongelmia varttimaililla hyväkuntoisella vakiojäähdyttimellä. Lämmöt nousi suoran aikana reilusti ja pahveja lenteli (lämmin kone nakuttaa aika paljon herkemmin). 21x19" alsasyylari ratkasi ton ongelman eikä nykyään ole lämpöjen kanssa ongelmaa vaikka tehoa löytyy enempi. Lisäks tuli huomattua että on aika kallista yrittää ajaa vakiosyylarilla kun pahvin lisäksi sieltä läsähtää aika usein joku männistä ja välillä myös syylari..  Ois tullu aika paljon halvemmaks hankkia heti kunnon syylari.

Kadulla useimmiten pärjää aika keposellakin syylarilla - siellä kun ei yleensä kovin pitkää matkaa pysty kaasu pohjassa ajamaan jos autossa on vähän enempi tehoa.

 

Samppasport  Futurez