Elekma  Autoracing

940 etuiskarin vaihto

  • 39 Vastauksia
  • 21015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
940 etuiskarin vaihto
« : 08.06.2011, 06:38:20 »
Pitäis viikonloppuna askarrella alle uudet etuiskarit ja jouset. Onkohan käytännössä mitään eroa irroittaako alapallonivelen tukivarresta vai tolpasta?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #1 : 08.06.2011, 06:50:11 »
Pitäis viikonloppuna askarrella alle uudet etuiskarit ja jouset. Onkohan käytännössä mitään eroa irroittaako alapallonivelen tukivarresta vai tolpasta?

Itsellä sama remontti edessä (tosin vain iskarit), mielenkiinnolla kuuntelen tämän topicin antia.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #2 : 08.06.2011, 09:32:48 »
Vähemmällä pyöränkulmien kanssa pelaamisella pääsee kun irrottaa pallot aina kartiosta, etenkin alapallossa on kamalasti välystä pultinrei-issä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #3 : 08.06.2011, 18:35:27 »
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.

Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #4 : 08.06.2011, 19:41:20 »
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.

Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.

Mun tarttee joka tapauksessa käyttää auto kulmien säädöissä kun takajouset vaihtuu hieman pidempiin. Huomas maanantaina taas kun oli traileri perässä, kardaani täristi niin maan p*rkeleesti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #5 : 08.06.2011, 20:50:08 »
Mun tarttee joka tapauksessa käyttää auto kulmien säädöissä kun takajouset vaihtuu hieman pidempiin. Huomas maanantaina taas kun oli traileri perässä, kardaani täristi niin maan p*rkeleesti.
Ei taida tuohon paljoa kulmien (auraus) säätö auttaa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #6 : 08.06.2011, 21:55:17 »
Ei taida tuohon paljoa kulmien (auraus) säätö auttaa.

Meinaatko ettei kulmat muutu jos perä nousee ylemmäs?  ??? Ei se kulmien säätö tohon perän painumiseen ja kardaanin täristämiseen kyllä auta.  :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 669
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #7 : 08.06.2011, 22:25:00 »
Eihän tuota remonttia varten tarvitse edes koskea koko alapalloon.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #8 : 08.06.2011, 23:14:57 »
Joo ja ite irroitan usein pultit tolpasta, se kun on helpompaa... :D Ps. Miten tuosta säädät muuta kuin aurausta, joka tarvii kuitenkin tarkistaa, irroitti mitä tahansa.

Auraus kohilleen ja kovaa ajoa.
Eipä niitä kulmia tartte katella jos kartiosta irrottaa, samaan asentoon se takasi vetää vähä väkisin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #9 : 09.06.2011, 06:43:25 »
Tässähän tuli hyviä pointteja kummallekkin vaihtoehdolle. On tullut joskus taisteltua 7-sarjalaisten alapallojen vaihdon kanssa ja mietityttää kuinka sen nivelen saa irti tukivarresta (kumi) ehjänä. Siksi houkuttaa tuo tolpasta irroittaminen, vaikka olisi aurauksen säätö edessä!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #10 : 09.06.2011, 12:25:43 »
Toimiva ratkasu irrotukseen kotityökaluilla: mutteri irti, tunkkaat levystä reilusti kasaan jousta, 1/2" jatkopala tukivarren ja tolpan väliin pallon juureen, ja nätisti lasket tunkkia alas -> naps kartiosta irti. En sitten ota vastuuta jos joku rikkoo työkaluja tollei...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #11 : 09.06.2011, 16:59:42 »
Eipä niitä kulmia tartte katella jos kartiosta irrottaa, samaan asentoon se takasi vetää vähä väkisin.
Nojoo, itellä on vaan aina ollut tapana tarkistaa. Tuo tunkkausmetodi irroitamiseen lie ihan hyvä, niinkuin se kahden lekan metodikin... ;)
Juu, eihän niin saa tehä...
Kartion ympärille valuun vasaraa, toinen vastapuolelle ja toiselle puolelle lyö.-> naps kartiosta irti.

Ootko muuten ihan varma että vetää samaan asentoon tuolla kartiolla? Jospa jäi pieni paskakikkare kartioon toiselle reunalle... :2funny:

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #12 : 09.06.2011, 22:20:46 »
Hyvin lähti alapallot TVS:n opeilla! Auto oli pyörillä ja työnsin 16/15 mm hylsynpään ko. koloon ja autoa tunkkaamaan.

Tolppa on nyt pöydällä ja seuraavan kysymyksen voi varmaan aavistaa, eli miten sen iskarin kiinnipitävän mutterin saa auki? Vanhalla foorumilla sattui silmään ketju jossa oli hitsattu isompi mutteri päälle. Ja joku neuvoi poraamaan reiän lähelle kierrettä. Hitsausvehkeitä ei ole joten pitää koettaa tuota reikäjuttua. Vai onko tähänkin jotain kikka kolmosta?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10038
  • Teiden tukko
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #13 : 10.06.2011, 07:26:11 »
Tolppa on nyt pöydällä ja seuraavan kysymyksen voi varmaan aavistaa, eli miten sen iskarin kiinnipitävän mutterin saa auki? Vanhalla foorumilla sattui silmään ketju jossa oli hitsattu isompi mutteri päälle. Ja joku neuvoi poraamaan reiän lähelle kierrettä. Hitsausvehkeitä ei ole joten pitää koettaa tuota reikäjuttua. Vai onko tähänkin jotain kikka kolmosta?

Eikös siihen patruunan tolpassa kiinni pitävään mutteriin saa isot papukaijapihdit tai putkipihdit kiinni?  ??? Omasta tuli ainakin kiristettyä tuo mutteri isoilla papukaijoilla. Vai tarkotitko nyt sitä yläpään mutteria joka pitää jousilautasen kiinni iskarissa? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etuiskarin vaihto
« Vastaus #14 : 10.06.2011, 08:39:30 »
Sitä patruunan kiinnipitävää mutteria tarkoitan. Sen pää tahtoo nuljaantua kun on aika heppoinen ja ruostunut "pelti"-mutteri. Uskaltaisikohan tuota lämmittää kovin, vai räjähtääkö patruuna silmille.

 

Autoracing  KL-varaosat