Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 sihahtaa sammuttaessa

  • 20 Vastauksia
  • 4138 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
940 sihahtaa sammuttaessa
« : 27.04.2015, 16:57:55 »
Elikkäs auto on vm. 1997 ECC varustettu, kun auton sammuttaa jossain hansikaslokeron takana sihahtaa, onko tämä normaalia vai vikaista?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #1 : 27.04.2015, 17:25:08 »
Ilmastointi päällä? Sieltä viimeset kylmäaineet haihtuu ilmastoinnin sisäkennosta.

Tai jos tuossa on alipaineohjaus lämmityslaitteella niin ehkä se alipaine rentoutuu.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #2 : 27.04.2015, 17:51:09 »
Jos ilmastointi vuotaisi sisältäpäin niin eikö se haisisi pahasti?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4652
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #3 : 27.04.2015, 17:52:51 »
Ilmastointi päällä? Sieltä viimeset kylmäaineet haihtuu ilmastoinnin sisäkennosta.

Tai jos tuossa on alipaineohjaus lämmityslaitteella niin ehkä se alipaine rentoutuu.
veikkaan näistä tota viimistä vaihtoehtoa.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #4 : 27.04.2015, 17:54:57 »
Jos ilmastointi vuotaisi sisältäpäin niin eikö se haisisi pahasti?

Hetken aikaa ehkä ja sitten se olis hengetön.

Mutta siis se kylmäaineen haihtuminen sisäkennossa sammutettaessa on normaalia ilmastoinnin toimintaa. Jos mietit miten se kylmäkone toimii.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #5 : 27.04.2015, 18:01:44 »
Aa, käytin tuossa ilmastointihuollossa ja meni muutama päivä kun ilmastoinnista loppui puhku, koitin uv valolla löytää vuotokohtiakin muttei näkynyt. Kuumottaa vain jos se sisäkenno vuotaisi mutta oisin kai tukehtunut autooni jos näin olisi. Pieni epäilys on että olisi lauhdutin.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #6 : 27.04.2015, 18:05:24 »
Et sä sinne autoon ehdi tukehtua jos höyrystin vuotaa. Ovi aukee ja kuski lähtee ulos ennemmin.. Kokemusta on.
S80 -07

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #7 : 27.04.2015, 18:09:14 »
Niin niin mutta sillä vaan että olisin kyllä haistanut jos höyrystin oisi ollut vuodon syy.

Menee kyllä mielenterveys näihin ilmastointeihin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #8 : 27.04.2015, 18:20:17 »
Sitte se vastaa tuskaa on kun kylmää ei tule...

Eikö ilmastointihuollossa tehty tiiveystestiä? Ainakin mun autoista on aina kone automaattisesti pitäny ilmastointia alipaineessa 20 min että pysyykö paine. Rahanhukkaahan sitä on täyttää jos ei liemet tule pysymään sisällä...

Kylmän tulo voi kyllä lakata monesta muustakin syystä kuin kylmäaineen puuttumisesta. Käykö kompura? Minkä mittaisia jaksoja kerrallaan?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #9 : 27.04.2015, 18:31:18 »
Elikkäs teetin huollon, siinä oli 20min alipaineistus sekä vuototesti, konehan ei täytä laitetta jos se vuotaa (Jepjep).
Muutaman päivän kuluttua kompressori ei lähde päälle, kuivaimen kyljestä ohittamalla sen onkohan se alipainekatkaisin, kompressori lähtee sillon pyörimään. Ilmastoinnin paneeli ei ilmoita mitään vikatilaa tjsp.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #10 : 28.04.2015, 23:33:12 »
Elikkäs teetin huollon, siinä oli 20min alipaineistus sekä vuototesti, konehan ei täytä laitetta jos se vuotaa (Jepjep).
Muutaman päivän kuluttua kompressori ei lähde päälle, kuivaimen kyljestä ohittamalla sen onkohan se alipainekatkaisin, kompressori lähtee sillon pyörimään. Ilmastoinnin paneeli ei ilmoita mitään vikatilaa tjsp.

No jos kyseisen anturin ohittamalla kytkeytyy kompura, niin sillon aine on loppu (tai anturi rikki). Anturin kunnon saa selville tuleeko kylmää vai ei hyppyjohtimella.

Pyydä typpipaineistusta niin löytyy vikapaikat, alipainetesti on hanurista.

Sihahdukset kojelaudassa voi kertoa myös alipainevuodoista ECC:ssä kaiken kivan lisäksi :)

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #11 : 29.04.2015, 00:11:07 »
No jos kyseisen anturin ohittamalla kytkeytyy kompura, niin sillon aine on loppu (tai anturi rikki). Anturin kunnon saa selville tuleeko kylmää vai ei hyppyjohtimella.

Pyydä typpipaineistusta niin löytyy vikapaikat, alipainetesti on hanurista.

Sihahdukset kojelaudassa voi kertoa myös alipainevuodoista ECC:ssä kaiken kivan lisäksi :)


Jos tuon typpipaineistuksen käy teettämässä niin pystyykö vuotokohtaa diagnosoida itse? Kuuluuko silloin pihinää tms.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #12 : 29.04.2015, 00:37:03 »
Omassa ilmastointi pitää kohtuullisen kuuluvaakin suhinaa melko pitkään sammutuksen jälkeen. Normaaliahan se on, että paineen kestää tasaantua hetken kompuran sammumisen jälkeenkin.

Alipainetesti ei tosiaan kerro mitään, eikä oikeastaan ole edes varsinainen testi. Pitkällä alipaineajalla vaan varmistetaan, että kaikki ilma poistuu järjestelmästä ja paljastuuhan siinä kunnon reiät kennossa yms.
Omassa ekalla täyttökerralla ei löytynyt vuotoja, mutta silti muutamassa päivässä aineet karkasi. Kompura oli selkeästi yltä päältä vihreä, eli akselin juuresta ainakin vuoti. Se vaihdettiin loppukesästä, eikä uusia vuotoja löydetty. Nyt ilmastointi toimi jo syksyyn asti hyvin, mutta teho heikkeni pikku hiljaa. Viimeinen vuotopaikka löytyi lopulta lauhduttimen liitoksesta, jossa roikkui vihreä tippa. Tiivisteen vaihdon jälkeen on kylmää riittänyt.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2015, 00:52:33 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #13 : 29.04.2015, 00:46:35 »
Ei ole ECC:ssä alipaineohjausta, sähkömoottoreilla liikkuu kaikki. Voi siis unohtaa alipainevuodot.
Omassa ilmastointi pitää kohtuullisen kuuluvaakin suhinaa melko pitkään sammutuksen jälkeen. Normaaliahan se on, että paineen kestää tasaantua hetken kompuran sammumisen jälkeenkin.

Alipainetesti ei tosiaan kerro mitään, eikä oikeastaan ole edes varsinainen testi. Pitkällä alipaineajalla vaan varmistetaan, että kaikki ilma poistuu järjestelmästä ja paljastuuhan siinä kunnon reiät kennossa yms.
Omassa ekalla täyttökerralla ei löytynyt vuotoja, mutta silti muutamassa päivässä aineet karkasi. Kompura oli selkeästi yltä päältä vihreä, eli akselin juuresta ainakin vuoti. Se vaihdettiin loppukesästä, eikä uusia vuotoja löydetty. Nyt ilmastointi toimi jo syksyyn asti hyvin, mutta teho heikkeni pikku hiljaa. Viimeinen vuotopaikka löytyi lopulta lauhduttimen liitoksesta, jossa roikkui vihreä tippa. Tiivisteen vaihdon jälkeen on kylmää riittänyt.

Hyvä tietää. :)

Sitä olenkin pohtinut että voi lauhduttimen ns. takapuolella olla vuotoa kun parissa päivässä melkein kilon ainehävikki pitäisi kyllä näkyä ja selvästi.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: 940 sihahtaa sammuttaessa
« Vastaus #14 : 29.04.2015, 00:51:57 »
Eikäku nyt tuli vähän väärää tietoa tuo alku, voit editoida ekat pari lausetta tuosta lainauksestakin pois häiritsemästä  :-[
Nimenomaan alipaineella toimii siis 940:ssä, toisln kuin kasipätkässä, johon nyt jotenkin sotkin... Jopa sisäilman lämpöanturille tulee alipaineletku, joka imee sisäilmaa anturille.

Ja näissä takaveroisissa taas on yleistä, että siellä kojelaudan sisässä olevat alipainekellot alkavat vuotaa ja säädöt toimii miten sattuu, jos ollenkaan ja taitaa voida kaasun asentokin vaikuttaa ilmastointiin.
Mutta jokin vuotohan siellä lienee, jos kerran kylmää hetken tuli, mutta ei enää. Jos vieläkin suhahtelee, niin ilmeisesti ihan kaikki aineet ei ole karanneet ja kompura käy ainakin hetken. Kylmää ei oikein tuottanut enää omakaan, vaikka puolet aineista oli tallella ja kompura kävi silloin tällöin.
Ainakin näissä etuvedoissa yleinen vaiva on myös magneettikytkimen suuri välys, jonka takia ilmastointi toimii aina hetken startin jälkeen ja lakkaa sitten toimimasta, kunnes konetila taas jäähtyy.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2015, 01:01:42 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

 

Kulkukoira  Proturbo