Carcom Oy  Elekma

740 -88 ilmastointi "räjähti"

  • 6 Vastauksia
  • 4349 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
740 -88 ilmastointi "räjähti"
« : 11.06.2011, 17:33:14 »
Laitoin auton käyntiin, ilmastoinnin päälle ja jätin käymään. Jonkin ajan kuluttua kuului hihnan kirahdusta muistuttava ääni ja kohta toinen. Ne syntyi luultavasti siitä, kun pumppu lähti pyörimään. Muutama sekunti tuosta, kuului kova räjähdysmäinen ääni ja konehuoneesta alkoi nousta höyryä, jolloin myös pumppu lakkasi pyörimästä. Tuon seurauksena järjestelmästä katosi paineet. Hetken ihmeteltyäni alkoi oikean eturenkaan luona kulkevasta putkesta kuulua pihinää ja paikallistin sen jonkinlaiseen venttiiliin, joka on sen kyljessä. Koitin kiristää sitä, mutta vuoto oli sen päässä joten se ei auttanut.

Mietin tuon äänen alkuperää, että olisiko mahdollisesti pumpun laakereissa jotain vikaa vai oliko se pelkkä hihnan luistosta kuuluva ääni? Mikä voisi aiheuttaa tuon venttiilin hajoamisen? Liian kova paine järjestelmässä?

Edit: kirotus häröjä
« Viimeksi muokattu: 11.06.2011, 17:56:13 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #1 : 11.06.2011, 19:54:02 »
Tossa -91 960:ssa siellä oikean renkaan luona on ylipaineventtiili joka päästää laitoksen tyhjäksi jos paineet karkaa liian korkealle, nyt kun laitos on tyhjä niin matalapainekytkin katkaisi kompuralta sähköt.

Ja ne paineet karkaa jos lauhdutus ei pelaa, joko flekti ei pyöri tai lauhdutin nini ison paskakerroksen alla ettei ilmalla saa viilennettyä, tuskinpa putket tukosta kuitenkaan.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #2 : 13.06.2011, 16:34:05 »

Ja ne paineet karkaa jos lauhdutus ei pelaa, joko flekti ei pyöri tai lauhdutin nini ison paskakerroksen alla ettei ilmalla saa viilennettyä, tuskinpa putket tukosta kuitenkaan.

Kuuluisiko flektin alkaa pyöriä välittömästi, kun ilmastoinnin laittaa päälle? Tällä hetkellä ilmastoinnin oma flekti on poissa käytöstä liian suuren virrankulutuksen vuoksi. Syylärissä on imeväflekti, jota ohjaa 87asteinen termostaatti.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #3 : 13.06.2011, 16:41:18 »
Kuuluisiko flektin alkaa pyöriä välittömästi, kun ilmastoinnin laittaa päälle? Tällä hetkellä ilmastoinnin oma flekti on poissa käytöstä liian suuren virrankulutuksen vuoksi. Syylärissä on imeväflekti, jota ohjaa 87asteinen termostaatti.

Liian suuren virrankulutuksen vuoksi? Mikä se semmoinen on? Ei ihme että paineet karkasi...
Eihän se ihan heti lähde pyörimään, vaan vasta kun kompura tekee hieman painetta ja paineanturi katsoo flektin käynnistämisen tarpeelliseksi, tosin samassa piirissä pitäisi olla sarjassa ylipaineanturi joka katkaisee.
Onko tässäkin 3 anturia nestelinjassa tulipellin vieressä, flektille 1 ja 2 nopeudet ja ylipainekatkaisu, onko muita sähkötöitä tehty, hyppylankoja?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #4 : 13.06.2011, 18:28:11 »
Liian suuren virrankulutuksen vuoksi? Mikä se semmoinen on? Ei ihme että paineet karkasi...
Eihän se ihan heti lähde pyörimään, vaan vasta kun kompura tekee hieman painetta ja paineanturi katsoo flektin käynnistämisen tarpeelliseksi, tosin samassa piirissä pitäisi olla sarjassa ylipaineanturi joka katkaisee.
Onko tässäkin 3 anturia nestelinjassa tulipellin vieressä, flektille 1 ja 2 nopeudet ja ylipainekatkaisu, onko muita sähkötöitä tehty, hyppylankoja?

Ei ole muuta tehty kuin johdot irroitettu. Viimeiset 2 vuotta toiminut moitteetta ilman ilmastoinnin flektin ohjausta.  Tarkistan tuon anturi määrän.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #5 : 13.06.2011, 21:06:35 »
Onko tässäkin 3 anturia nestelinjassa tulipellin vieressä, flektille 1 ja 2 nopeudet ja ylipainekatkaisu, onko muita sähkötöitä tehty, hyppylankoja?

Näyttäis olevan vain yksi anturi josta lähtee kaksi johtoa. Aika varmasti se paineanturi. Tuleeko flektille kaksi ohjausta?  Syylärin lämpöanturin johdot, kun yhdistää niin flekti käynnistyy vaikka ilmastointi ei ole päällä. Tämän mukaan flektille tulee virta vain anturin kautta.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011, 11:50:20 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 -88 ilmastointi "räjähti"
« Vastaus #6 : 08.07.2011, 20:40:23 »
Ostin uuden ylipaineventtiilin, joka maksoi 48e tiskillä. Kävin täyttämässä järjestelmän Vianorilla Vaasassa ja hyvin pelittää. ;) Vuotoja ei ollut ja kompura näyttää toimivan normaalisti.

Alunperin tuo on ollut sillä vanhalla aineella, joten järjestelmässä ei ole flektille erillistä ohjausta vaan ainoastaan tuo syylärin lämpöanturi. Anturi on 87 asteinen ja asennettuna alavesiletkuun kun tuli aikoinaan ostettua vääränlainen syyläri. Pitää hommata pienemmillä arvoilla oleva anturi, niin lähtee aikaisemmin pyörimään. Tällä hetkellä flekti pyörii pakkosyötöllä.

 Kävin jo selvittämässä osien hintoja, jos vaikka tarvis vaihtaa. Vaasasta Autotarvike Bacholmilta Hellan valmistama kuivain 60e ja kompura 382e.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

 

Samppasport  Futurez