Autoracing  KL-varaosat

Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.

  • 11 Vastauksia
  • 2980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740tbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Hei, osaako kukaa neuvoa mikä volvossa vikana, heti ku lähtee keräämään paineita ja nostaa kaasun niin sammuu, myös tuntuisi että ahdin sakkaa? neuvoja pyytelisin kiitos.

Poissa 740tbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #1 : 20.05.2015, 19:01:26 »
Siis volvoon vaihdettiin ahdin missä ei ole bypassia, mutta kokeiltiin dumppilla niin sammuu jo 0.1bar paineilla kun.päästää kaasun ja paina kytkintä

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #2 : 20.05.2015, 19:46:08 »
Se vaatii bypassin jotta toimii tai sitten immun siirto ennen kaasuläppää mutta se voi olla lyhytaikainen.

Nyt imm on mitannut määrän x ilmaa menevän koneeseen mutta dumppi päästää ilmat pihalle -> seos älyttömän rikkaalle.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 740tbo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #3 : 21.05.2015, 15:34:12 »
Korjaantuu varmaan kun laittaa erillisen dumpin ja avaa pikkaisen kaasuläppää,?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #4 : 21.05.2015, 16:17:14 »
No joo ja ei. Ei välttämättä enää sammu mutta ei se oikein toimi. Bensaa menee edelleen sen ilman tarvitsema määrä vaikka se on jo ulkoilmassa.
Laita bypass tai siirrä imm välijäähyn ja kaasuläpän väliin
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #5 : 21.05.2015, 20:21:34 »
Siis volvoon vaihdettiin ahdin missä ei ole bypassia, mutta kokeiltiin dumppilla niin sammuu jo 0.1bar paineilla kun.päästää kaasun ja paina kytkintä

Siinäpä se syy!   :nuhtelu

Suosittelen haeskelemaan asiaa foorumilta, niin huomaat kuinka monia kymmeniä kertoja asiaa on kokeiltu eri tahojen toimesta ja tulos on aina sama! Tai eihän se tulos mitään muutakaan voisi edes olla!

Kova sana on haku ja FAQ!

Korjaantuu varmaan kun laittaa erillisen dumpin ja avaa pikkaisen kaasuläppää,?
Ei korjaannu!  :buck2:

Asiaa on käsitelty täällä foorumilla vaikka kuinka monta kertaa, LH:n kanssa se vaan ei toimi ollenkaan!

Myöskään dumppi ei toimi ja sekoittaa LH:n sopituksen iloisesti. Tietysti jos tykkää 20-30L/100km kulutuksesta normaalissa ajossa, niin mikäpäs siinä!

Tosin männille ja männän renkaille voi odottaa super-lyhyttä elinikää voitelun puutteen vuoksi.  :idiot2:

Lisäksi IMMua ei saa tai pidä missään tapauksessa sijoittaa painepuolelle, tai se hajoaa alta aikayksikön ja/tai alkaa mitata väärin hyvin nopeasti , jolloin kaikki on persiillään sopituksen ja myös sytytyksen osalta.

Kaikkien ei kannata lyödä päätään siihen samaan mäntyyn, sillä otsaan sattuu ihan turhaan.  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #6 : 22.05.2015, 21:47:57 »
Onhan noita immuja sijoitettu ihan menestyksekkäästi painepuolelle näissä.
Itsellä ei ole tuohon tarvetta ollut mutta näköjään monet on niin tehneet. Liekö sitten tehneet väärin? Varmaankin...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11621.msg921174#msg921174
Saattaa tosin vaikuttaa mittarin kestoikään.

Samassa ketjussa mietittiin voiko nestekierron jättää ahtimelta pois ja joku asiantuntija sarkastisesti totesi että mihinkähän sitä jäähdytysnestettä käytetään mutta ei se kyllä ahtimessa paljoakaan vaikuta eli sen voi jättää poiskin.
Se tosiaan lähinnä tasaa lämpökuormaa sammutuksen jälkeen. Normaalistikin neste kiertää lähinnä painovoiman vaikutuksella eli lämpö nousee ylös ja sitä rataa.
Joku insinööri kohta kumoaa tämän mutta onhan noita ahtimia käytössä ilman nestekiertoakin, ihan alkuperäisasennuksena.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015, 22:01:04 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #7 : 22.05.2015, 22:14:30 »
Onhan noita immuja sijoitettu ihan menestyksekkäästi painepuolelle näissä.
Itsellä ei ole tuohon tarvetta ollut mutta näköjään monet on niin tehneet. Liekö sitten tehneet väärin? Varmaankin...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11621.msg921174#msg921174

Niin, Niksalla on mennyt muistaakseni 5 kpl IMMuja rikki ja muutamilla muillakin, joten se ei siellä pitkään kestä.

Toinen syy sopimattomuuteen on se, että IMMu likaantuu painepuolella turbosta ja huohotuksesta tulevasta öljy-sumusta -> likainen IMMu mittaa väärin ja siten sopitus menee pitkin prinkkalaa sen seurauksena.

Painepuolelle minäkin olisin sen sorvannut, jotta tietyistä tilanteista päästäisiin eroon, mikä on myös syy siihen, miksi tutkin LH 3.1/3.2:sta, koska niissä on TPS.
Tosin TPS:n avulla sopitus toimisi paremmin, kun se IMMu menee rikki.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #8 : 22.05.2015, 22:21:05 »
Toinen syy sopimattomuuteen on se, että IMMu likaantuu painepuolella turbosta ja huohotuksesta tulevasta öljy-sumusta -> likainen IMMu mittaa väärin ja siten sopitus menee pitkin prinkkalaa sen seurauksena.
Niin, sanoinkin ettei se varmaan siellä kauaa kestä. Huohotuksen voi toki viedä muualle. Mitä TPS:n käyttöön tulee, toki se on parempi kuin lh:n "katkaisija" mutta kaikki aivot ei vaan sitä tajua. :)
Edelleenkin se turbo toimii ilman nestekiertoa. ;)
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015, 22:26:37 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2290
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #9 : 23.05.2015, 10:54:22 »
Edelleenkin se turbo toimii ilman nestekiertoa. ;)

Toimiihan ilmajäähdytteinen moottorikin ilman nestekiertoa, miksi ihmeessä nestejäähdytteinen moottori ei sitten toimi?

V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #10 : 23.05.2015, 12:48:53 »
Toimiihan ilmajäähdytteinen moottorikin ilman nestekiertoa, miksi ihmeessä nestejäähdytteinen moottori ei sitten toimi?
Ymmärrän sarkasmin mutta se ahdin todellakin jäähtyy tarpeeksi sillä öljykierrollakin, nestettähän se öljykin on. Eihän se neste siellä pakopesää kierrä jäähdyttämässä.
Otetaan esimerkiksi joku vanha takavetoturbo, ahtimena Garret T03. Ensimmäisissä ei ollut nestekiertoa ja ahdin kesti silti 300-400tkm.
Samaan ei varmaankaan moottori olisi kyennyt, ymmärrettävistä syistä.
Monet ovat käyttäneet rakennelmissaan nestekiertoista ahdinta ilman nestekiertoa ja hyvin ovat toimineet. Tehokas voitelukierto lienee se tärkein.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2290
Vs: Sammuu kun alkaa ahtamaan ja päästää kaasun.
« Vastaus #11 : 23.05.2015, 15:56:55 »
Hain tuolla kommentillani sitä, että ahtimen rakenne on keskiön osalta kuitenkin erilainen. Eli nestekiertoinen ahdin on suunniteltu nesteen jäähdyttämäksi, ja ilman nestekiertoa oleva taas on tehty niin että öljynkierto riittää jäähdyttämään, näissähän on monesti ihan jäähdytysrivatkin.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Autoracing  KL-varaosat