Kone on b230 531 kannella (Volvo Penta Aq131) jota hieman huolsin / päivittelin talvella, siinä kuitenkaan erityisen hyvin onnistumatta.
Talvella tehtyä: A-nokka -> K-nokka, Solex 44 pai -> 2xFajs 45 DCOE (Kiinalainen Weber -kopio), kärjet poistettu ja tilalle ignitor kärjetön + suurteho puola, nokkaremmi, tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, sähköinen bensapumppu + säädin (paineet n. 0.23 bar).
Ongelmana on kaasareihin yskiminen (siis vuorotelleen kaikkiin kurkkuihin) huono veto ja yleensäkin tärisevä "traktorimainen" käynti, kaikenmoisen avun kiitollisuudella vastaanotan. Ilman vetoa yskii kurkkuihin koko kierroslukualueella, veto päällä yskiminen vähenee huomattavasti ja yskii käytännössä vain alle 2000 rpm.
Nokan ajoituksen juuri tarkistin, merkit kohdallaan eli ok, ja tarkistin vielä ruuvarilla tulpanreijästä kampiakselin 0-kohdan oikellisuuden. Kaasareiden ipupuolen tiivisteisiin ruiskin starttisprayta eikä vaikutusta kierroksiin ollut (= uskoisin ettei ole imuvuotoja).
En ole kaasarien säätöexpertti tms, mutta netistä bongailin Weberin säätöjä ja ainakin tuplien synkkan uskoisin saaneeni kohdalleen puutarhaletku korvassa ja uskoisin tyhjäkäyntiseostenkin olevan melko ok (= käy nätisti kurkkuihin yskimisen lomassa). Sytkäennakko on tyhjäkäynnillä n. 6 astetta ja 4100 rpm n, 32 astetta, pentassahan ei ole alipainesäätöä. N. 2500-3000 rpm kun painaa kaasun pohjaan ei oikeastaan tapahdu yhtään mitään (vain sitä tärisevää traktorimaista käyntiä) ja kaasun puoleenväliin palauttamien parantaa tilannetta, oisko pääsuutin iso (145) ja yrittää tukehtua ? ja paljonkohan pienemmillä suuttimilla lähtis kokeilemaan ?