Samppasport  Futurez

Soittimista ja kaiuttimista...

  • 20 Vastauksia
  • 12060 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Soittimista ja kaiuttimista...
« : 29.05.2015, 11:59:30 »
Hifilaitteiden päälle ymmärrys on kovin vähäistä, joten neuvoja kaivataan jälleen. Hakusessa olisi soitin alle 150 € hintaluokassa. Pitäisi pystyä soittamaan sitä, mitä sen perään kytketäänkään, kohtalaisen nätisti ilman vahvistinta ja suht yksinkertainen säädettävyys olisi positiivista. CD-soitin on ehdoton, sitähän ei nykyisin ilmeisesti kaikissa edes ole.

Kaiuttimiksi mietin jotakin 6,5" tai 5,25" erillissarjaa. Ehdotuksia asiallisista sieltä hintahaitarin alapäästä, jos ei ainakaan pahasti satasta ylitettäisi? Millaisia vaatimuksia näiden koteloinnille on noin pääpiirteissään? Oviin tai kojelautaan ei saa kiinni mitään, eli jonkinlaiset kotelot on väännettävä ja mieluiten tietysti tekisin ne edes vähän sinne päin.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #1 : 29.05.2015, 12:13:15 »
Soittimeksi vois hyvin mennä tämä:
http://www.audiohellman.fi/alpine/1-din-soittimet/cde-182r

Erillissarjaksi vaikkapa tämä:
http://audioimport.fi/?tuotteet&tuote=731&merkki=5&mallisto=643&teksti=GZIC650X

Mitään huippulaatuista erillissarjaahan tuohon hintaan ei kyllä saa, mutta tuo ei varmasti ole sieltä huonoimmastapäästä.
Yleensä nuo on suunniteltu asennettavaksi "freeairina" oveen, eli ovi toimis kotelona.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #2 : 30.05.2015, 11:46:19 »
Ilmeisesti Alpine taitaa sitten olla soittimen merkiksi varmin valinta.

Tuo kaiutinasennus "freeairina" ei minulle sano oikeastaan mitään. Pitäisikö kotelon nyt sitten olla avonainen vai umpinainen vai eikö tällä ole käytännön merkitystä? Suuntaus olisi ilmeisesti hyvä olla kuuntelijaa kohti, kotelot olisi tässä tapauksessa tarkoitus asentaa penkkien taakse "takajalkatilaan."

Mitenkä muuten perinteiset kuusysit, vaikkapa tuollaiset -> http://www.hifitalo.fi/rockford-fosgate-p1694 , voisivatko olla edukasta erillissarjaa paremmat?

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne, nyt pääsee pienelläkin tietomäärällä pätemään, minä en näistä tajua hittojakaan. :hello:
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #3 : 30.05.2015, 13:31:28 »
Kerro nyt vähän enemmän mihin toi setti on tulossa ja mitä sinä siltä soundilta haluat. Muuten ei mitään järkevää pysty suosittelemaan/neuvomaan, vaan kaikki tähän kirjoitettu on pelkästään yleisellä tasolla olevaa höpinää. Eli mahdollisimman tarkasti mihin autoon ja minkälaiset asennuspaikat siellä on? Miksi ovi- tai kojelauta-asennus on mahdoton? Noin äkkiseltään sanoisin takajalkatilan olevan se vihoviimeinen vaihtoehto, ellei nyt jokin ihan ääritapaus ole. Mites hattuhylly?

Tossa vee40td oli pistäny hyvät ja asiantuntevat suositukset. Alpine on varma valinta. Ei ne huonoja ole muutkaan ns. "oikeat" merkit, eli Pinskulta, Blaukkarilta jne löytyy hyviä koneita. Itse olen eniten tykästynyt Alpinen soundiin, laatuvaikutelmaan ja käyttölogiikkaan.

Freeair tarkoittaa ettei koteloa on tavallaan ollenkaan, vaan (ideaalitapauksessa) kaiutin on asennettu äärettömään  levyyn. Tässä on tärkeää, että kaiuttimen takapuoli on täysin eristettu etupuolesta, muutoin takapuolelta tulevat vastakkaisvaiheiset äänet kumoavat edestä tulevat äänet -> kartio vatkaa hulluna, mutta bassoa ei kuulu. Ei siis käytännössä onnistu mihinkään jalkatilaan, ellet lattiaan tee reikiä ulos asti.  Pääosa autokaiutinten asennuksista (pois lukien subbarit) on hyviä tai huonoja freeair-asennuksia, eli pääosa tarjonnastakin on suunniteltu siihen käyttöön. Jotta tuollainen kaiutin toimisi koteloituna kunnolla, on kotelon oltava kohtuuttoman suuri (nyrkkisääntönä luokkaa 30l ja ylöspäin). Liian pienessä kotelossa alabassot katoavat ja yläbassot korostuvat, soundi on kumiseva ja kireä.
Äkkiseltään ei tule erityisesti koteloon suunnitelluista autokaiuttimista mieleen kuin Bewith...

Jos hattuhyllyasennus on mahdollinen, niin se on kertaluokkia parempi kuin takajalkatilat. Hattuhyllyllä noi kuusysit toimii, koska sinne ne yleensä on suunniteltu. Jos on tarkoitus ajaa koko setti mankan vahvarilla ja ilman subia, niin ne kuusysit ovat todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin saman hintainen erkkasarja. Kuusysit ovat yleensä kohtalaisen herkkiä, jolloin pienelläkin teholla saadaan paljon ääntä ja isompi kartio tuottaa helpommin matalampia bassotaajuuksia.

Kaiken a ja o on kaiutinpuolella kuitenkin tukeva asennus. Jos asennuspinta ei ole tukeva, niin bassoa ei tule.

Kaiutinpuolella lisäksi pätee selkeimmin se, että kalliimpi on parempi. Eli pistä kaiuttimiin niin paljon rahaa kun vaan kärsii. Kaikesta muusta voi tinkiä ennemmin.

Merkkisuosituksia on vaikea antaa, kun en esim. noita kuusysejä juurikaan ole kuunnellut ja sulla saattaa olla erilainen soundi-ihanne jne. Rokkari on subbareissa ja vahveissa mailman parhaita, mutta noi edulliset kajarit ei ole mua koskaan vakuuttaneet. Esim. tuolta Hifitalon valikoimasta itse katselisin mieluummin (ihan mutulla) vaikkapa DLS:n tai Morelin malleja. Myös vee40td:n vinkkaama GZ on hyvä merkki, ja sieltä löytyy mallistosta kuusysejäkin. Mieluummin sitten imo 2-tie kuin 3- saati 4-tie. Ihan logiikalla, että satasella saa laadukkaammat elementit kun ostaa vaan kaksi eikä neljää. ;)

Tarkempia neuvoja saat kunhan tosiaan kerrot tarkemmin noita reunaehtoja. :D

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #4 : 30.05.2015, 19:42:10 »
Yritin pitää vähän pienempää suuta, kun kulkine on väärää merkkiä, mutta Triumph Spitfireen nämä olisivat tulossa. Kyseessä on siis vaahtosammuttimen korkuinen Brittiroadsteri, jossa ei liikaa tilaa ole. Ei ole myöskään hattuhyllyä ja ovipahveja tai kojelautaa en ala tuhoamaan näin triviaalin asian takia. Jalkatiloihin voisi ehkä jotain saada, mutta asennus voi mennä niin hankalaksi, että mielenkiinto loppuu kesken. Tuossa penkkien takana olisi oikeastaan ainoa paikka, mihin saisi jotain laitettua kohtuullisen helposti.

Enkä nyt oikein osaa sanoa mitä haluan saundilta, kunhan olis jollain lailla OK.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #5 : 01.06.2015, 10:00:25 »
Triumph Spitfireen nämä olisivat tulossa. Kyseessä on siis vaahtosammuttimen korkuinen Brittiroadsteri

Hieno auto, en itse välttämättä lähtisi hifistämään ollenkaan, vaan yksinkertaisesti nauttisin ajamisesta, tuulesta ja moottorin äänistä. Omassa harrastepelissa äänimaailmasta vastaa V8. ;)

No joo, tämä selventää asiaa kummasti ja nyt se "takajalkatila" alkaa kuulostaa jo järjelliseltäkin vaihtoehdolta. ;)
Varsinaista takajalkatilaahan tossa ei ole kun ei ole takapenkkiäkään, siihen  takapenkin tilalle saa varmaan suht helposti tukevan levyn asennusalustaksi?

Jos nyt lähtee helpoimmasta vaihtoehdosta, niin tosiaan levy siihen missä normiautossa on takapenkin selkänoja. Tossa taisi olla tankki siinä heti selkänojien takana? Lienee kuitenkin sen verran rakosia siinä ympärillä, että ne kajarit saisi hengittämään takaluukkuun? Jos näin, niin hyvät kuusysit siihen. Levy mahdollisimman tukeva ja kunnolla eristetty takapuoli etupuolesta. Suuntauksella ei suuremmin väliä kun asennuspaikka on hifin kannalta kuitenkin aika syvältä. Suurin osa kuusyseistä lienee suunniteltu hattuhyllylle vaakatasoon, jolloin suoraan suunnattuna saattaa yläpää vahvistua vähän liikaa. Tai sitten ei.  :-\
Jos noita ei saa mitenkään hengittämään takaluukkuun, niin sitten niin iso kotelo kun saa mahtumaan. Edelleen tukevuus tärkeää.

Toinen, vähän isotöisempi, mutta perustaltaan hifin kannalta paljon parempi vaihtoehto olisi kick panelit (eli ne panelit siinä kojelaudan alla, ovien edessä, nilkkojen vieressä).
https://www.google.com/search?q=kick+panel&hl=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MwJsVdjHK4mcsAGj5YLIDw&ved=0CB0QsAQ&biw=1234&bih=770
Saisiko sinne tehtyä asennuspinnan joka takapuolelta hengittäisi johonkin rakenteisiin, lokasuojan sisälle tms? Siihen vaikka viisvarttinen erkkasarja tai hyvä koksu. Bassoa näin ei tietenkään tule sen vertaa kuin hyvin asennetuista kuusyseistä, mutta muuten lähtökohtaisesti ollaan hifitoiston kannalta jo "terveellä" ajatuksella liikkeellä ja myöhemmin voi niin halutessaan bassoa tukevoittaa jollain hyvällä valmis-aktiivisubilla penkkien takana/alla tms.
Kaiuttimiksi joku matalarakenteinen malli esim. (vähän ylihintaisia alkup. budjettiin, mutta...)
http://www.audiohellman.fi/dls/kaiuttimet-2/Erillissarjat/rcs-5-2
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=98&merkki=5&mallisto=33&teksti=GZRC130FX

Ja vielä kolmas vaihtoehto ajatuksia sekoittamaan. ::) Tämä vaatii jo vähän enemmän harrastuneisuutta ja ainakin valmiutta ottaa asioista selvää sekä tehdä muutamia kokeiluita ennen lopullista asennusta. Penkkien taakse 1. vaihtoehdon mukaisesti bassot hengittämään takaluukuun tai koteloihin ja eteen kickpaneleihin pienet laajakaistat/koksut panelin päälle tehtäviin pieniin koteloihin. Esim. Peerlessin pienin laajakaista toimii mainiosti n. litran kokoisessa pöntössä. http://www.hifitalo.fi/diskantit-laajakaistat_peerless Tämä vaihtoehto vaatii vielä sen, että soittimesta saat asetettua ylipäästön etukanavile ja alipäästön takakanaville jonnekin 150-200Hz:n paikkeille. Tämän voi toki tehdä passiivikomponeteillakin, mutta parempi olisi tehdä soittimesta.

Ja vielä neljäs vaihtoehto, joka tosin pompauttaa budjetin kajareiden osalta tuplaksi. DLS:llä (ja varmaan monella muullakin) on valmiiksi koteloituja Marine-kaiuttimia. En ole noita kuullut, mutta merkillä on hyvä maine, joten ei liene ihan kuraa ja elementit on tuossa nimenomaan tuohon koteloon soveltuvat. 8 ohmin impedanssi toki maksimi äänenpaineita hieman pudottaa, mutta pitäisi silti hyvin riittää normikuunteluun ja ainahan settiä voi myöhemmin täydentää erillisellä vahvistimella. http://www.audiohellman.fi/dls/marine-audio

Vaihtoehtoja pitää olla ettei mene asiat liian helpoksi. ::)

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #6 : 01.06.2015, 10:25:59 »
http://www.autostudio.fi/autohifi/autokaiuttimet/koteloidut-kaiuttimet.html eikö sekkannattas jotain tämmöstä laittaa jos tilaa on vähän ja reikiä ei viitti porailla hirveesti :)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #7 : 01.06.2015, 18:30:59 »
Vaihtoehtoja pitää olla ettei mene asiat liian helpoksi. ::)

Jättekiva. Hiton vaikee siihen penkkien taakse on mitään levyä laittaa, kun turvavöiden rullat ovat niin takana pyöränkoteloiden kupeissa kiinni, että levyn pitäisi olla sitten aivan tankissa kiinni. Eteen voisi ehkä saada jotkin pienet purkit. Kojelaudan alla on molemmin puolin lokerot, joihin voisi ehkä jotain ajatella. Etenkin kuskin jalkatilassa on kyllä näköjään sen verran ahdasta, että sinne ei ole järkevää mitään survoa. Varmaan nyt viisainta laittaa jotain koteloihin tuohon penkkien taakse, toimii sitten miten toimii. Vielä kun keksisi miten nekin kotelot saa kiinni. Nuo valmiiksi koteloidut olisivat kyllä helppo vaihtoehto, mutta DLS:t ovat kyllä aivan liian kalliit. Autostudiolla näkyi olevan jotkut Pioneerit, voisi tietysti ajatella, että ne toimisivat ehkä paremmin, kuin itse koteloidut.

Tuossa asiasta keskustelin aiheeseen hiukan perehtyneen kaverin kanssa ja hän neuvoi katselemaan kaiuttimia, joissa olisi suht pieni RMS tehonkesto, soisivat kuulemma herkemmin ilman vahvistinta, onko tässä mitään perää?

Esim tuossa vain 40 W http://www.powerset.fi/helix_b62c
Ja tuossa oikein mainitaan, että myös pelkän soittimen pariksi http://www.hifikulma.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/Focal-R-165S

Sitten vielä tuosta soittimesta, ennen kuin vedän liipaisimesta; onkohan Alpinen CDE-180R:n ja CDE-182R:n välillä muuta eroa kuin RCA -lähtöjen määrä ja jotain Apple scheissea? En ainakaan spekseistä huomannut ja 180 olis mukavasti muutaman kympin halvakkaampi.

Hieno auto, en itse välttämättä lähtisi hifistämään ollenkaan, vaan yksinkertaisesti nauttisin ajamisesta, tuulesta ja moottorin äänistä. Omassa harrastepelissa äänimaailmasta vastaa V8. ;)

 :D Trumpan nelosen äänissä ei paljon kuuntelemista ole, lähinnä meinasin jotain humppalaitetta kaupunkinopeuksia ja paikallaan kuuntelua varten. Maantienopeuksissa on turha yrittää mitään musiikkia kuunnella, etenkin rätti ylhäällä tuulen kohina, laatikon ulina, perän vollotus, vetarin murrosten rallatus ja rosteriputken kumina pitävät kyllä huolen siitä, että meteliä riittää kuulovaurion tuottamiseen ilman audiolaitteistoakin.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2015, 18:39:01 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #8 : 01.06.2015, 20:48:46 »
Mahtuisiko etupenkkien taakse noin? http://www.cardomain.com/ride/2044385/1979-triumph-spitfire/page-2/
Tuolla sivulla on tehty noin. http://www.triumphexp.com/phorum/read.php?8,742517
Vähän kun rullaa sivua alas niin näkyy kuvat noilla sivuilla.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #9 : 01.06.2015, 21:30:49 »
Mahtuisiko etupenkkien taakse noin? http://www.cardomain.com/ride/2044385/1979-triumph-spitfire/page-2/
Tuolla sivulla on tehty noin. http://www.triumphexp.com/phorum/read.php?8,742517
Vähän kun rullaa sivua alas niin näkyy kuvat noilla sivuilla.

Niin, no tuo mitä ensimmäisessä linkissä on tehty on varmasti mahdollista, mutta en viittis edes uskotella ittelleni, että jaksaisin tehdä tommosen viritelmän valmiiksi asti. Ja jälkimmäinen nyt on hyvin pitkälti sitä mitä meinasin alunperinkin kokeilla.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #12 : 01.06.2015, 23:21:31 »
Pahoitteluni etten jaksanut metsästää haulla ensin, kokeilen siis ensiksi täälä..

Saisko raadilta linkkejä 1DIN soittimiin, jossa kunnollinen näyttö, joka aukeaa tähän malliin? Eli suljettaessa pakenee tonne sisälle piiloon.. Jos omakohtaisia kokemuksia niin niistä voisin kans kovasti kuulla.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #13 : 02.06.2015, 09:34:06 »
Autostudiolla näkyi olevan jotkut Pioneerit, voisi tietysti ajatella, että ne toimisivat ehkä paremmin, kuin itse koteloidut.

Kuvan perusteella tuli ihan 80-luku mieleen. :'( Ite jättäisin kauppaan, mutta en ole noita kuullut niin voi toki olla asiallisetkin.

Tuossa asiasta keskustelin aiheeseen hiukan perehtyneen kaverin kanssa ja hän neuvoi katselemaan kaiuttimia, joissa olisi suht pieni RMS tehonkesto, soisivat kuulemma herkemmin ilman vahvistinta, onko tässä mitään perää?

Joo ja ei. Eli sinänsä tehonkestolla ei ole mitään tekemistä herkkyyden kanssa. Herkkyydelle on ihan oma parametrinsa joka useimmiten myös ilmoitetaan. Mutta kaikki valmistajat eivät ilmoita herkyyttään saman standardin mukaisesti mitattuna, eikä se ilmoitus edes aina tunnu olevan mihinkään mitattuun faktaan perustuva. Tämä pätee varsinkin noihin edullisempiin härpättimiin. Luku on siis parhaimmillaankin korkeintaan suuntaa-antava. Toki totta on, että pienellä teholla toimivat kaiuttimet omaavat yleensä kohtalaisen pienen tehonkeston, eli voi tuota jonkinlaisena sääntönä pitää, muttei kovinkaan luotettavana. Lisämausteensa tuo sitten ne tehonkestoilmoitukset jotka tuntuu välillä olevan ihan hatusta vedettyjä, edelleen pääosin edullisimmissa hintaluokissa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2015, 09:36:58 kirjoittanut SQ »

Poissa SQ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Soittimista ja kaiuttimista...
« Vastaus #14 : 02.06.2015, 09:49:34 »
Saisko raadilta linkkejä 1DIN soittimiin, jossa kunnollinen näyttö, joka aukeaa tähän malliin? Eli suljettaessa pakenee tonne sisälle piiloon.. Jos omakohtaisia kokemuksia niin niistä voisin kans kovasti kuulla.

http://www.powerset.fi/pioneer_avh-x7700bt
Toi Pinsku oli mulla testissä uusimmassa Autosoundin numerossa (3/15 http://www.autosound.fi/index.php/esittely/product/id-2015-3.html ), numeroa löytynee lehtipisteistä tai suoraankin voi tilata.
Ihan asiallisen tuntuinen kone. Käyttöliittymä oli toimiva ja ominaisuudet hintaan nähden kohdallaan. Näppäinpiipitystä en kuitenkaan saanut pois mitenkään, joten se oli viimeinen piste sille että lähettelin koneen suosiosta takaisin maahantuojalle kun ei se lopulta ihan muutenkaan napannut. Iso plussa tuolle Pinskulle toimivasta 3-tie despistä ja siitä että soittaa myös muistitukulta pakkaamatonta musiikkia.

Myös Alpinelta löytyy vastaavia palikoita, tuolta sivun loppupäästä. http://www.powerset.fi/1din_soittimet

 

KL-varaosat  Race.fi