Mulla on Volvo V50 T5 vuosimallia -05 (Automaatti) ja kilometrejä oli noin 146 000km kun se tuli ostettua viime talvena. Auto oli yleisesti ottaen todella hyvässä kunnossa. Kuitenkin kuukausi eteenpäin sain "Moottorin alhainen teho" virheviestin mittaristoon. Käytin OBD lukijaa, joka antoi virhekoodin P0101, joka näytti googlen mukaan viittaavan MAF-sensoriin (ilmamassamittari). Joillain foorumeilla mainittiin, että kannattaa ensimmäisenä vaihtaa kuitenkin ilmansuodatin joten tein sen. Ilmansuodatin näyttikin aika likaiselta, joten se oli syytäkin vaihtaa. Vikakoodi kannatta OBD-lukijalla kuitenkin nollata, koska auto tuntui todella laiskalta ja keskikulutukset nousivat noin 2-3 litralla / 100 km.
Meni noin 6-7 kuukautta, kuin sama "Moottorin alhainen teho" viesti tuli mittaristoon. OBD-lukija antoi saman virhekoodin, joten tällä kertaa ostin Autodocista uuden ilmamassasensorin noin 65-80 eurolla. Huomasin jälkeenpäin, että pelkkä sensori ilman sitä lieriöyksikkiö olisi maksanut 30-40 euroa, joten todennäköisesti sekin olisi riittänyt. Joka tapauksessa vaihto oli yksinkertainen, noin tunnin homma josta löytyy Youtubesta hyviä videoita. Tämän jälkeen resetoin jälleen OBD-lukijalla vikakoodin pois päältä.
Meni noin kuukausi kuin tuli jälleen "Moottorin alhainen teho" viesti. Tällä kertaa OBD-lukija ei antanut mitään vikakoodia. Lueskelin eri foorumeita netissä ja tulin siihen tulokseen, että vaihdan polttoainepaine anturin "Fuel pressure sensor". Tämä maksoi Autodocista noin 40 euroa. Tähänkin löytyi hyvä asennus video Youtubesta ja kesti noin 1h - 1,5h vaihtaa se kaikkine asennusvaiheineen.
Nyt olen ajellut noin 1500 km ilman mitään virheitä. Tiivistettynä uskoisin näin, että "Moottorin alhainen teho" viesti voi johtua useammastakin eri virheestä. Luulen, että minun tapauksessani oli Volvossa parikin eri vikaa. Ilmamassamittari ja tämä polttoaineenpaine anturi. Ilmamassamittari oli kuitenkin ainoa, joka antoi virhekoodin OBD-lukijaan.
Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä
