KL-varaosat  Race.fi

240 GL -87 B200K kaasari rempan jälkeen ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä??

  • 23 Vastauksia
  • 8975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Nyt solenoidi toimii ainakin. Otin sen irti ja testasin sähköllä, samalla puhdistin tyhjäkäyntikanavat paineilmalla. Nyt volvo sammuu kun irroittaa liittimen solenoidista.

Se kaasutin expertti johon minun piti mennä niin pystyy tutkimaan sitä vasta viikon päästä... en tiedä onko se kauhean terveellistä ajaa sillä paljon nyt kun se käy huonosti ja pätkii ajossakin.

Mutta eipä varmaan auta kun odottaa siihen asti kun en tiedä muuta ketä huoltaa kaasareita.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Jos tyhjäkäyntikanavassa oli roskia, on niitä muuallakin.  Kaasaria ei saa ihan puhtaaksi purkamatta.  Varaa purkamiseen tarpeeksi aikaa, ja monta metriä hyvää hermoa.  Yleensä menee purkaessa kohokammion tiiviste, ja uutta saa hakea kissojen ja koirien kanssa.  Jostain lentää vieteri hukkaan tuntematon määrä pikkuosia mukanaan.

Osat tarjottimelle riviin purkamisjärjestyksessä.  Kaikki osat pestään yksitellen mineraalitärpätillä tms.  Rungon ala- ja yläosa puhalletaan paineilmalla kuivaksi kaukana pikkuosista.

Kootaan purkamiseen nähden käänteisessä järjestyksessä.  Jos projekti keskeytyy, jatketaan heti, kun on päästetty avohoitoon.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Ei kyllä taida hermot riittää kaasarin purkamiseen, eikä aika. Sitä suosiol vaa luovuttais ja veis sitten viikon päästä kaasarihuoltoon. Saavat siellä laittaa vimotten pääl säätöihin.

Poissa Volvo 240GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.
Kahdesta 240:stä kokemusta silleen että kun säädettiin päästöt kohdalleen, meni auto hitusen laihalle. Päästölapun jälkeen pikkusen rikkaalle seosta niin taas mentiin.
No kun halvalla sai.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Tosiaan tuli availtuu kaasaria muutaman kerran, kokeiltiin kaikenlaisii niksei kun höris ilmaa jostain. Syyksi selvisi että edellinen omistaja bakeliitti palan vaihdossa oli tiukannut kaasarin laipan mutterit turhan tiukkaan kun laippa oli vääntynyt joten hörppis väleistä ilmaa, joten hioin tämän laipan tasaseksi. Nyt kyllä tuntuu käyvän paremmin paitsi että ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan tai voi käydä nipinnapin, mutta kierrokset seilaa :o. Ennen tämmöistä ei ollut :( jonkunlainen asennusvirhe ilmeisesti... mikäs siinä voisi olla?
 

Tämä Solex Cisac eri versioineen on juurikin tyypillinen ns. Saksalaisten ensimmäinen kosto A.H.n jälkeen. Aivan sama onko se VAG.n tai BMW.n pellin alla. Se on ns kertakäyttöinen kaasutin ei kun oireilu alkaa siitä yleensä on mennnyt joku kalvo tai kuulaventtiili tms . Nämä aina edellyttäen että sitä yksinkertaista perussäätöä ei ole sotkettu. Polttoainepintaa ei ensimmäisenä kannata säätää. Näillä kohoilla on taipumus imeä polttoainetta itseensä jolloin se tulee raskaammaksi, eli se pitää aina tarkistaa että se on kunnossa.

Mitään ei tässä kannata alkaa perussäädön jälkeen säätelemään, jos ei ole  tehtaan ohjekirjaa käytettävissä. Mitään osia tähän ei ole käytännössä saatavissa enää uutena. Näitä vaihdettiin aikoinaan uutena melkoisia määriä takuuna, eli tämä on susi jo syntyessään.

Se oli hätäratkaisu päästönormien kiristymisen aikana ja kun se on tyypillisen yleinen suomessa niin ongelmia on aina silloin tällöin. Nämä ovat ehjät kiven alla ,vai oletteko nähneet kenenkään myyvän toimintakuntoista eli ehjää kaasutinta.

Nuo bakeliittihommat ovat aina rikki kun nämä kiristetään aina liian tiukkaan ja rungot vääntyvät tai jopa murtuvat hushalkeamana sisältä minne ei näe koska ne kanavat on prässätty umpeen. Eli korjausmahdollisuuksia ei juuri käytännössä ole ammattimiehellekään.

Eli aina Volvosta kunnon tarkistukset brakeleanilla ennen kuin kaasuttimeen edes kosketaan muuten.

Minulta on viety väkisin jo ajat sitten ylimääräiset ehjät kaasuttimet ;)
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 20:28:39 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Käytin volvoa naapurikorjaamossa ja sääsivät tyhjäkäynnin vimotten pääl, oli kuulemma säädöt aivan päin helvettiä sytytyksest lähtien, mutta viaksi jäi vielä nypyttäminen/pieni nykiminen tietyllä kierrosalueella tasakaasulla. Täytyyköhän kuitenkin avata kaasari kokonaan jos siellä on joku roska jäänyt, tai jostain syystä kalvo ottanut siipeensä. En kyllä usko että kalvo on mennyt, kun se on vaihdettu hiljattain.

"nypytys" saattaa olla oire kiihdytyspumpun kalvon huonosta kunnosta. Alipaine ei "pidä".

Itsellä oli samanlainen tyhjäkäynti ongelma 230k Solex Cisacissa: tyhjäkäyntiä ei ollut muutoin kuin kaasua painettaessa tai ryyppy päällä. Ongelma oli vuotava tyhjäkäyntipiirin alipainekalvo. Ongelma poistui kuin vaihdoin tyhjäkäynnin alipainekalvon (ja muut kaksi kalvoa). Korjaussarjassa tulee mukana tiiviste, neulaventtiili ja pari o-rengasta. Käytä ne.

Solex cisacissa on kolme kalvoa: rikastimessa vänkärin puolella edessä, kiihdytyspumpussa rintapellin puolella eli "takana" ja tyhjäkäyntipiirissä vänkärin puolella takana. Vaihda kaikki kalvot...
(melkein unohtui: ilmastoidussa versiossa on vielä yksi alipaine-ohjain kaasuttimen edessä kuskin puolella. Tämä kytkin lisää kaasua ja pitää kierrokset samana kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle)

Alipaineletkut ovat melko kestäviä , jäykkää muovia kun ovat, mutta niiden kumiset lliitokset hapertuvat. Bräkleen tai Gostart auttaa tarkastuksessa.

Solex Cisak, ainakin tämä 230k versio missä kiihdytyspumpun bensakanava on piilossa, on mielestäni kyllä melko luotettava vehje ainakin kytkettynä kärjettömään sytytykseen (Bendix Rex). 24 vuotta ja 400000km oli kalvoillakin ikää ennenkuin menivät vaihtoon.
b200k Solex Cisac korjausohjeet ovat kirjassa:
https://haynes.co.uk/catalog/car-manuals/car-techbooks/haynes-manual-carburettors

Tosin, kuten Kaziganth tuossa edellä jo mainitsi , Solex Cisac perussäädöillä pitää seoksen melko laihana. Elektroniikka huolehtii sytytyksen säädöstä ja EGR päästöistä. Päästöt ovatkin melko pienet vaikka tuo EGR on jo aikaa sitten tulpattu.

Tässä on foorumin juttua Solex Cisacista: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63151.0
Ja allekirjoittaneen originaalipostaus parin vuoden takaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37188.0

245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vaihda bensansuodatin ainakin. Jos ei soppa kulje niin ei kulje autokaan. Ainoo kaasariin liittyvä vika mikä tulee mieleen on et läppäakselin välistä ottaa ilmaa mut tässä tapauksessa tuntuu epätodennäköseltä.

Jos kaasari tuntus olevan kunnossa niin sit vika on muualla.

Läppäakselivika paljastuu tippakannulla.  Vahvaa öljyä läppäakseliin.  Jos käynti paranee, vika löytyi.  Perämoottorin vaihdeöjyä tai teräketjuöljyä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Läppäakselivika paljastuu tippakannulla.  Vahvaa öljyä läppäakseliin.  Jos käynti paranee, vika löytyi.  Perämoottorin vaihdeöjyä tai teräketjuöljyä.

Saman voi kyllä tehdä starttipilotillakin, käynti nousee kun sitä suihkii.

Hyvä neuvo tuo öljyjuttu, en ole moista vielä kuullu niin täytyy laittaa korvan taakse. Viisaammaks tullaan päivä päivältä.  :)
V70 TDI

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo