RallyBaron  Samppasport

940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.

  • 7 Vastauksia
  • 2545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« : 11.06.2015, 12:04:04 »
Tervehdys vaan kaikille. :hello:
Ongelmani koskee Volvo 940 SE:n vakionopeudensäädintä joka ei toimi. Olen tehnyt komponenttitestit ja myös diagnostiikkatestit vakionopeudensäätimelle, myös alipainepumpun olen testannut. Näissä ei ilmennyt vikoja. Olenkin ruvennut miettimään voisiko kytkennöissä olla joitain risteäväisyyksiä.
Eli kun auto on muutettu automaatista manuaaliksi, niin autossahan on ollut Shift Lock ja jonkinnäköinen Neutral Start Switch (pnp?). Onko näiden kytkennöillä (tai muilla automaattilaatikon roippeilla) vaikutusta vakkarin toimintaan / toimimattomuuteen?


Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #1 : 11.06.2015, 12:15:48 »
on.

jos se kytkin on korvattu manuaalin tyylisesti hyppylangalla -> auto käynnistyy, mutta cruise ei pelaa, jos se taas on katkaistu niin auto ei käynnisty, mutta cruise pelaa.

eli täytyy olla välissä rele/kytkin joka startatessa on kiinni ja käynnissä/cruisella on auki.

oma on auto->manu swappi tehty ja ihmettelin itsekin ylimääräistä relettä. omassa rele oli kytketty vain penkinlämmittimen kytkimelle tulevan +12v ja maan välille.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #2 : 11.06.2015, 12:56:25 »
Mitenkäs manuaalissa on sitten kytkennät tehty? Ilman ylimääräisiä johtoja ja kenties eri boksi vakkarilla? :(

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #3 : 11.06.2015, 13:18:30 »
nyt kun katselin sähkökaaviota, niin ilmeisesti pinkki hyppyjohto pitäisi olla ehjänä liittimessä c166
ja poikki taas liittimessä c7.

c166 on sulakkeiden lähistöllä 8-napainen, ja c7 näyttäisi ratin alla 6/8-napainen.

itsekin toivon että pääsisi tuosta releestä eroon, starttaus hidastuu turhaan sen takia :/

edit. kaavio jota katselin oli -94 mallisen. käynyt toistaseksi 1:1 oman -91 kanssa.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2015, 13:21:03 kirjoittanut vippe »
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #4 : 11.06.2015, 13:32:52 »
Tällein työajalla tutkittuna tuota vakkarin boksia olis kolmella eri numerolla, nro. 9130207 vuoteen -94 asti, ja 9130081 vuodesta -95 eteenpäin. Liekkö vaikutusta jollain M90:llä tuohon..? Kolmatta käytetty lienee myös 850:ssä jos ebayn myyntipuheita on uskominen.. :buck2:
Mutta jos manuaalissa ja automaatissa on käytetty samaa boksia, niin miksi manuaalissa ei sitten tarviis vaihdekytkintä samanlailla kuin automaatissa :idiot2:
Sähköoppi ei ole kyllä itsellä se vahvin ala, sen takia tarviis tietoja että miten kytkennät tai muut rojut tarvii vaihtaa että autosta tuli sähköjen osaltakin manuaali.. ???

Edit: Niin oma auto on jenkkimallistoa, tuossa linkki sähkökaaviostoon mikä käy omaan http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/940%20Wiring%20Diagrams/Volvo%20940%201991.pdf
Sivulla 42 alkaa SE:n kytkyt.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2015, 14:08:08 kirjoittanut Topsa- »

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #5 : 11.06.2015, 18:23:07 »
Palataanpas aiheeseen näin isommalta ruudulta :P
Selailin jonkun aikaa noita jenkkijuttuja, ja mukamas pitäisi katkaista / irroittaa yksi piuha että vakkari rupeaa toimimaan, eli juurikin Neutral Safety Switch:in (neutral start switch kytkykaaviossa) piuha. Pitääkin käydä kokeilemassa.. Omassa tuo kyseinen piuha on tuossa vakkarin boksissa juurikin nro. 2.

Lähdettä vielä väitökseen: Brickboard

Edit: Sillähän se lähti toimimaan. :)
Katkaisin siis polkimien sähköistä pinkin kieppausjohdon. Johto tulee pinkkinä liittimelle, josta haarautuu kahteen, toinen jatkuu shift lockin releelle, ja toinen kääntyy takaisinpäin liittimeen josta jatkuu pinkki-mustana ilmeisesti vakkarin boksille asti. Yritän kuvaa ottaa kohtapuoliin jos sillä saa lisävalaistusta asiaan :P
« Viimeksi muokattu: 11.06.2015, 22:40:06 kirjoittanut Topsa- »

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #6 : 11.06.2015, 22:40:29 »
ennen -95 taitaa olla pariaki boksia, toisessa mahollisuus vikakoodien lukuun ja toisessa ei.
-95 eteenpäin on eri koska johtosarja muuttuu siinä jonkinverran.
ja sitte 760/960/(940se) on taas omanlaisensa boksi(t).

onks sulla siis tää jenkki 940se joka on periaatteessa 960, eli runkonumerossa on: 960, siinä kohti missä tavallisissa 940 on: 940?
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Topsa-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
Vs: 940 SE vakionopeudensäädin ei toimi.
« Vastaus #7 : 12.06.2015, 07:09:25 »
Kyllä, juurikin se.
Oman boksin numerointia en tähään hätään muista. Jokatapauksessa auto lähtee normaalisti käyntiin ja vakkari pelaa :D Vielä kun tekis kytkinpolkimelle pellinlärpäkkeen johon saa kytkimen kiinni, ei tarvitsisi aina jarrua hipoa. ELK

 

Proturbo  Autodiagnoosi