Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)

  • 43 Vastauksia
  • 17511 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #15 : 08.10.2012, 15:34:00 »
Minulla ei ole raitisilmasuulakkeita siellä.

VÄÄRIN!
Lattia edelleen litimärkä, kättä lattiaan hinkkaamalla ja kättä nuolaisemalla maistuu makea! :o Eli lykoolia, mutta jos sitä noin paljon vuotaisi (että on ihan litimärkänä se matto), niin tuskin kauaa olisi nesteet koneessa... ??? Kuitenkaan moottori ei kuluta nestettä ja lisäksi sisällä ei haise ollenkaan lykooli (eli varmaan joskus vuotanut ja matossa on vain vielä maku... :D). Myös ikkunat pysyvät huurteettomina (edellisessä käyttiksessä kun alkoi kenno vuotamaan, oli takaikkunat aivan ummessa ja tunkkainen haju... :uglystupid2:

Ja kyllä siellä on ne raitisilmaräppänät. Luin jostain muualta, että sieltä voisi vuotaa. Miten asian voisi tutkia ja tukita?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #16 : 24.11.2012, 15:53:40 »
Raitisilmaräppänöihin pääsee käsiksi irrottamalla kickpaneelit, oisko parilla ruuvilla kiinni ja takareuna kynnysmuovin alla. Itse luukun reunassa ja kehyksen ympärillä on tiiviste. Tiiveys lienee yksinkertaisin testata kaatamalla reilummin vettä ilmanottokaukaloon ja katsomalla vuotaako jostain välistä jalkotilaan.

Kattoluukun vedenpoistoletku menee saman sivukotelon kautta alas ja siihen pääsee käsiksi kampeamalla raitisilmaräppänän pois aukostaan. Älä mene tukkimaan mitään letkua, aiheuttaa parhaassa tapauksessa veden vuotamisen kattoluukun aukosta sisään, kun ei pääse sopivassa asennossa valumaan kaukalosta pois.

Itsellä vuotaa tuo kuskinpuolen räppänä, huomasin ilokseni kun autonpesun jälkeen lattialla seisoi vesi. Ajattelin vetää koko aukon kunnolla umpeen kun en sitä koskaan käytä. Millainen muovi on niissä reumaluukuttomissa malleissa?

Myös kattoluukun tiiviste vuotaa, eikä taida olla säätökään ihan kohdallaan. Miten kattoluukun verhoilut lähtee irti että pääsisi säätöihin käsiksi ja mahdollisesti irrottamaan koko luukun tiivisteen uusimista varten?

Onko katossa käytetty muuta tiivistystä? Kaikki vedenpoistokanavat ovat auki mutta silti vesi pääsee valumaan kiskojen sisäpuolelle ja aukosta sisään ja kattoverhoiluun. Varsinkin sateen jälkeen ajoon lähtiessä alkaa lipittää milloin mistäkin päin vettä tupaan.

Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #17 : 27.11.2012, 17:36:48 »
Heitetäänpäs samaan topikkiin toinenkin kattoluukkuaiheinen kysymys. Eli luukkuhan menee vaihtoehtoisesti kokonaan katon sisään, tai sitten nousee vaan takareunastaan ylös ns. tuuletusasentoon. Kysymys kuuluu, että tunnistaako järjestelmä jotenkin oikean nollakohdan noiden kahden asennon välillä? Eli miten luukun saa oikeaoppisesti kiinni ilman, että pitää lirputella nappulaa ja tarkkailla koska luukku on tasan katon kanssa?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #18 : 27.11.2012, 20:30:54 »
Heitetäänpäs samaan topikkiin toinenkin kattoluukkuaiheinen kysymys. Eli luukkuhan menee vaihtoehtoisesti kokonaan katon sisään, tai sitten nousee vaan takareunastaan ylös ns. tuuletusasentoon. Kysymys kuuluu, että tunnistaako järjestelmä jotenkin oikean nollakohdan noiden kahden asennon välillä? Eli miten luukun saa oikeaoppisesti kiinni ilman, että pitää lirputella nappulaa ja tarkkailla koska luukku on tasan katon kanssa?
Tämä lie aika lähellä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #19 : 27.11.2012, 21:39:33 »
Tämä lie aika lähellä?

Kiitos, pitääpä perehtyä.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/-88/tbo, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #20 : 28.11.2012, 12:43:05 »
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Body-Sunroof1.html#Manual%20Sunroof%20Repair

Tuala lopussa sanotaan notta voi olla rikki se nollakohta moottorista...

Jos, eiku...

Kun Kulmamies saat korjattua niin kerro miten. Kiitos  :hello:
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #21 : 28.04.2013, 17:29:57 »
Kesä tuli ja oli aika perehtyä kattoluukun toimimattomuuteen. Oireena oli siis se, että luukkua suljettaessa se ei pysähdy katon tasalle, vaan jatkaa matkaansa tuuletusasentoon. Siitä suljettaessa sama juttu toisin päin, eli luukku jatkaa pysähtymättä aukeamistaan.

Vika oli varsin yksinkertainen. Otin luukun sähkömoottorin irti ja siinä olevan valkoisen muovisen suojakannen irti. Kannen alta paljastui rajakytkimet ja kolmanteen, eli tärkeimpään, nollakohdan rajaan liittyvä solenoidi. Tämä solenoidi oli yksinkertaisesti vaan jumissa ja pienellä herkistelyllä ja rasvailulla homma alkoi toimimaan ihan normaalisti.

Solenoidin toiminta, tai toimimattomuus on helppo todeta, kun ajaa luukun joko kokonaan auki, tai kiinni, ja painaa sen jälkeen nappulaa vielä lisää. Luukku ei tietenkään enää liiku mihinkään, mutta moottorista pitää kuulua ihan selvästi solenoidin napsunta. Jos ääntä ei kuulu, niin solenoidi on rikki, tai mitä todennäköisimmin jumissa.

Tässäkin topikissa aiemmin mainittu säätöohje on aika karkea ja siksi moottorissa onkin hienosäätöruuvi, jolla säädetään moottorin sisällä olevat rajakytkimet oikeaan kohtaan, niin luukku pysähtyy just nätisti millin verran kattopellin yläpuolelle.

« Viimeksi muokattu: 28.04.2013, 17:39:47 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2290
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #22 : 30.04.2013, 08:34:27 »
Heitetäänpäs omakin ongelma samaan topiciin. Eli allekirjoituksen 960:n sähköluukku temppuilee. Nollakohta toimii hienosti, mutta molempiin suuntiin avatessa jumittuu kun on hieman yli puolivälin menossa. Sittwn kuuluu napista painaessa vaan naksahdus kumpaankin suuntaan painaessa. Kotelon alta kun kääntää ruuvarilla hieman takaisinpäin niin menee taas sähköllä kiinni normaalisti. Joku rajakytkin antaa väärää tietoa?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #23 : 30.04.2013, 09:20:08 »
Heitetäänpäs omakin ongelma samaan topiciin. Eli allekirjoituksen 960:n sähköluukku temppuilee. Nollakohta toimii hienosti, mutta molempiin suuntiin avatessa jumittuu kun on hieman yli puolivälin menossa. Sittwn kuuluu napista painaessa vaan naksahdus kumpaankin suuntaan painaessa. Kotelon alta kun kääntää ruuvarilla hieman takaisinpäin niin menee taas sähköllä kiinni normaalisti. Joku rajakytkin antaa väärää tietoa?

Ettei olisi vain ne "vaijerit" jumissa? Mullakin liikkui tosi nihkeästi, mutta rasvauksen jälkeen alkoin liikkumaan nätisti.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #24 : 08.05.2013, 11:12:57 »
Hep


Vika oli varsin yksinkertainen. Otin luukun sähkömoottorin irti ja siinä olevan valkoisen muovisen suojakannen irti. Kannen alta paljastui rajakytkimet ja kolmanteen, eli tärkeimpään, nollakohdan rajaan liittyvä solenoidi. Tämä solenoidi oli yksinkertaisesti vaan jumissa ja pienellä herkistelyllä ja rasvailulla homma alkoi toimimaan ihan normaalisti.

Otinpas kuvan:


Nuo mustat väkäset ovatten niitä rajakytkimiä ja välissä oleva valkoisen kai pitäisi "napsutella" nollakohdan solenoidia?

Lainaus käyttäjältä: Kulmamies
Solenoidin toiminta, tai toimimattomuus on helppo todeta, kun ajaa luukun joko kokonaan auki, tai kiinni, ja painaa sen jälkeen nappulaa vielä lisää. Luukku ei tietenkään enää liiku mihinkään, mutta moottorista pitää kuulua ihan selvästi solenoidin napsunta. Jos ääntä ei kuulu, niin solenoidi on rikki, tai mitä todennäköisimmin jumissa.

Ja ääntä ei kuulu, joten toivottavasti vain jumissa... Pitänee ottaa tuo ihan irti ja pöydälle ihmeteltäväksi... Olisko vielä pikavinkkejä herkistelyyn?

Kiittää...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #25 : 08.05.2013, 12:25:29 »
Ja ääntä ei kuulu, joten toivottavasti vain jumissa... Pitänee ottaa tuo ihan irti ja pöydälle ihmeteltäväksi... Olisko vielä pikavinkkejä herkistelyyn?

Kiittää...

Mulla riitti ihan pieni suhaus WD40:tä ja muutaman kerran painoin pienellä meisselillä solenoidia edestakaisin, niin alkoi liikkumaan ihan nätisti.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #26 : 08.05.2013, 21:07:06 »
Vaihtaisiko joku kanssani kattoluukun sähköongelmat tähän omaan ongelmaani?

Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #27 : 08.05.2013, 23:24:54 »
Edelleen kiinnostaisi kovasti miten kattoluukkuhässäkkä tiivistyy kattokaukaloon (nasua kehiin?) ja saako luukun tiivistettä Suomen rajojen sisäpuolelta?

Nyt on vesi pysynyt ulkopuolella kun hain talvella rautakaupan loppuunmyynnistä käypästä kumitiivistettä, mutta on senverran jeti ettei tarvitse haaveilla kattoluukun aukaisemista (tai siis sulkemista).

Vois jossain välissä räjäyttää katon sisäpuolen ja uusata verhoilut ja tiivisteet kun vain jostain löytäs.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #28 : 09.05.2013, 10:52:09 »
Edelleen kiinnostaisi kovasti miten kattoluukkuhässäkkä tiivistyy kattokaukaloon (nasua kehiin?) ja saako luukun tiivistettä Suomen rajojen sisäpuolelta?

Nyt on vesi pysynyt ulkopuolella kun hain talvella rautakaupan loppuunmyynnistä käypästä kumitiivistettä, mutta on senverran jeti ettei tarvitse haaveilla kattoluukun aukaisemista (tai siis sulkemista).
eli siis luukun  ympäri menevä tiiviste(luukun ulospäin näkyvä osa) vai sitte kiskomekanismin sisältävän kaukalon ja katon väliin tuleva tiivistenauha? vai kenties molemmat? vai sitte kattoverhoilun ja luukkukaukalon välinen tiiviste? vai kiskomekanismin ja kaukalon välinen tiiviste?
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa JZC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-900-sarjojen, kattoluukku (sähköistetty)
« Vastaus #29 : 09.05.2013, 17:54:31 »
muistan jostain ymmärtäneeni, että ulospäin näkyvän tiivarin valmistus on loppunut. Toivottavasti muistini pettää, sillä sille olisi minullakin käyttöä  ;)

jzc

 

Futurez  Kulkukoira