Mulla on sama operaatio edessä. Ehjät mustat nahkapenkit, joiden väri on kulunut ja nahka mennyt kovaksi. Kävin verhoilijalla kyselemässä neuvoja ja hän taas soitti kaverilleen, joka on värjännyt nahkoja ~30 vuotta.
Kaksi keinoa löytyi: Ensimmäinen oli todella "pro" ja vaatii hiukan enempi taitoa ja tietoa. Vanhat maalit pestään penkeistä kokonaan pois asetonilla, jonka jälkeen niihin ruiskutettiin ihan maaliruiskulla nahkavärit. Niitäkin taisi tulla eri kerroksia + lopuksi jonkinlainen suojakerros. Näin menettelemällä penkeistä saa todellakin uuden veroiset...
Toinen keino oli helpompi ja se onkin tarkoitus tehdä itse omille penkeille. Penkit puhdistetaan kunnolla miedolla saippualla ja vedellä. (tarvittaessa useampaan kertaan) ja lopuksi "huuhtelupesu" pelkällä vedellä saippuajäämien pois saamiseksi. Ns. "Marseille-saippuaa" on kehuttu nahan puhdistuksessa, mutta miksei muutkin käy. Huolellisen kuivatuksen jälkeen seuraa jatkokäsittely. (Tässä pettää mun muisti, koska en muista kummin päin nää tehdään...

) Siis joko ensin oli maalaus nahkaväreillä ja sen jälkeen hoitoaineen levitys taikka toisinpäin... Pitää varmistaa, kunhan aloitan homman.
Nahkamaalit on tilauksessa em. verhoilijan kautta Keuruulta jostain erikoisfirmasta. Hoitoaineita on monessakin liikkeessä, mm. hyvin varustetuissa tavarataloissa. Hoitoainetta saa siihen kuivaneeseen nahkaan hieroa jonnin verran, että se pehmenee... Sen jälkeen puhtaanapito ja vuosittainen hoitoaineen levitys riittää kunnossapidoksi.