RallyBaron  Samppasport

850 jäähdytysnesteet kateissa, suuria määriä taivaan tuuliin kerralla

  • 51 Vastauksia
  • 13885 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Virallisuus sikseen.
Olenkos sulle sukupuoltani kertonutkaan. Täällähän voi kirjoittaa ihan miten tykkää ja esiintyä vaikka vastakkaisena sukupuolena jos haluaa.
Jos vielä on asian tiimoilta tärkeää asiaa niin kerro se vaikka yksityisviestillä ettei turhaa tilaa mene näihin jorinoihin foorumilla.
Yksityisviestithän ovat yhtälailla virallista postia niinkuin sähköpostikin tai kirje.

Hyvää päivänjatkoa ja elämää sinne ja puhukaa vaikka joutokäyntiventtiilistä volvo ( 1 430 tulosta) tai askelmoottorista(20 300 tulosta), ihan sama. :)
« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 11:51:01 kirjoittanut rocktie »

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Joo elikkäs, lootaöljyä oli ainaki riittävästi eikä näyttänyt kummalta. Uutena oireena lämmöt vähä seilaa, nousee normaaliin ja sit tiputtaa ja taas nousee normaaliin, tippuu ja nousee aika nopeesti, 80 vauhdissa tippuu ja kaupunkinopeuksissa pysyy normissa paremmin. Nousee ja laskee ihan silminnähden. Ilmaa järjestelmässä? oon kuitenki joutunu lisäilemään nestettä vähän väliä pienen vuodon takia. Kerran on sen verran vuotanu että oli paisari tyhjä, yleensä vuotaa vaan sen verran että on nesteiden alarajan tienoilla. Vuotaa nestettä ainoastaan kun on paikoillaan ja kone sammutettuna noin joka neljännellä pysähdyksellä jos kone on kunnolla lämmin. Vuotopaikkahan on kyllä selvillä, pitäis vaan saada jostain työkalut ja tarvikkeet että saa korjattua.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Mistä se vuotaa ja miksi se vuotaa? Tuleeko painetta liikaa järjestelmään ja mahollisesti puskee sitte heikoimmasta paikasta läpitte?

Eli sillon ois kannentiiviste menossa. Teetä tai tee testi jäähytysnesteelle jatai järjestelmään, ni voit jatkaa sitte tuloksesta riippuen hommia  :)

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Mistä se vuotaa ja miksi se vuotaa? Tuleeko painetta liikaa järjestelmään ja mahollisesti puskee sitte heikoimmasta paikasta läpitte?

Eli sillon ois kannentiiviste menossa. Teetä tai tee testi jäähytysnesteelle jatai järjestelmään, ni voit jatkaa sitte tuloksesta riippuen hommia  :)
Ylävesiletkun ja sytkärin liitoksesta valuttaa. Jäähdytysneste on öljyistä, sen näkee. Ei järjestelmä tuntuis hirveesti painetta keräävän, iha pieni suhahdus tulee jos kuumana avaa paisarin korkin, tiedä sitten karkaako se paine siitä vuotokohdasta. Ei kuitenkaan vuoda mitenkään paineella, lähinnä valuu vaan syylärin reunaa maahan ja ei lähde mitään sihinää tai ääntä. Tutkin auton kuitenkin heti paremmin kun saan sen ylös, itse en omista tunkkia tai muuta millä autoa ylös saisin. Jollakin jos hallipaikka tai nosturi tjms kajaanissa päin voisi avustella! ;)
Pitänee miitissä tiistaina kysellä. Itseäni inhottaa kysellä "tyhmiä" mutta autoalan koulutus jäi kesken ja Volvosta on kokemusta reilu kuukaus  ;D
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa sendmillion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
mulla vuoti täsmällää samasta paikasta, kun kannentiiste vuoti eli sehän on sitte siinä vika  :D

No, ei vaitenkaan. Mutta kuulostaa kyllä tutulta vialta ja suosittelen sitä testiä kuitenki, säästyy paljolta arpomiselta.

Tahtoo olla näissä turboissa usein kannetiiviste sökö, ku alkaa km tuleen tarpeeksi.

Kuitenki helppo ja halpa tehä se testi, tosin lopputulos ei ole aina mielyttävä  :buck2:

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
mulla vuoti täsmällää samasta paikasta, kun kannentiiste vuoti eli sehän on sitte siinä vika  :D

No, ei vaitenkaan. Mutta kuulostaa kyllä tutulta vialta ja suosittelen sitä testiä kuitenki, säästyy paljolta arpomiselta.

Tahtoo olla näissä turboissa usein kannetiiviste sökö, ku alkaa km tuleen tarpeeksi.

Kuitenki helppo ja halpa tehä se testi, tosin lopputulos ei ole aina mielyttävä  :buck2:
Henkisesti oon varautunu et kannentiiviste siellä vuotaa, sinänsä kallis remppa se ei ole mutta vaatii vaivaa ja paikan missä tehdä ja ennenkaikkea jonkinlaista taitoa  :D 350tkm tuolla on ajettu ni eipä sekään ikuisesti se tiiviste kestä. Tekeepä sitte samalla jakopään ja uusii muitaki tiivisteitä yms jos pitää kerta purkaa, näkeehän sen sitte et mitä on laite syöny. Kunhan nyt tän heinäkuun kestäs kasassa että pääsis sitte toivottavasti laittelemaan. Tokihan vielä täytyy muut vaihtoehdot ensin varoiksi eliminoida että ongelma tulee varmasti korjattua.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Niin no halpa ja halpa, kannattaahan se kansi sitten koneistaa kun irti ottaa. Minulla ex coupeen makso koko ruljanssi 1470€
S80 Executive D5 AWD

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Oman kokemuksen mukaan on harvinaista että näistä menee kannen tiivisteitä tai kansia. Itsellä ollu "kovillakin" ahdoilla noita eikä oo ottaneet itseensä. Väittäisin että koneen pitää kävästä ylikuumana että tiivisteen saa poltettua vakiosta.
Mutta kaikkea tietysti sattuu ja tapahtuu.
Niin ja sanoit että ajaessa ja kuumana ei juurikaan vuoda, vaan seisoessaan? Sen tiedon valossa ei kannentiiviste olekovin todennäköinen. Jos olisi kannentiiviste, luulisi vuotavan nimenomaan ajaessa eikä seisoessa?

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Oman kokemuksen mukaan on harvinaista että näistä menee kannen tiivisteitä tai kansia. Itsellä ollu "kovillakin" ahdoilla noita eikä oo ottaneet itseensä. Väittäisin että koneen pitää kävästä ylikuumana että tiivisteen saa poltettua vakiosta.
Mutta kaikkea tietysti sattuu ja tapahtuu.
Niin ja sanoit että ajaessa ja kuumana ei juurikaan vuoda, vaan seisoessaan? Sen tiedon valossa ei kannentiiviste olekovin todennäköinen. Jos olisi kannentiiviste, luulisi vuotavan nimenomaan ajaessa eikä seisoessa?
Joo ei se ajaessa tiputa, parkissa ainoastaan.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Jos se olisi laatikkoöljyä jäähdytysnesteen seassa, niin kyllä laatikon ö-tikussa olisi harmautta.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Muuten, nykyään on erittäin hyviä "kemiallisia metalleja" saatavilla ja ne todella toimii. Itse olen paikannut niillä kaikennäköistä moottorikelkan kampikammion ja  auton bensatankin väliltä onnistuneesti. Meinaan vaan jos saat paikannettua vuotokohdan sieltä syyläristä ja ei oo oikein rahaa laittaa uuteen syyläriin niin kemiallinen metalli on edullinen ja monesti vanhaan autoon järkevä vaihtoehto, kun sillä ei ehkä ole odotettavissa kovin monien vuosien käyttöikää muutenkaan.

Ainiin, unohdin että sulla vuotaa sinne sitä öljyä myös :(  Eli taitaa ainoa vaihtoehto olla ehjä jäähytin...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2015, 14:37:46 kirjoittanut hessua »

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Tästä aineesta on itsellä hyviä kokemuksia.
http://www.halfords.com/motoring-travel/tools-diy/head-gasket-exhaust-repairs/holts-radweld-250ml

Ostin aikoinaan viime vuonna Motonetista mutta ei enää näyttäisi olevan listoilla.
Vuotokohta oli 70 sarjan jäähdyttimessä siinä metallikennon ja muovipäädyn saumassa missä on puristusliitos metallikynsillä ja kumitiiviste siellä välissä.

Kokeilin kun oli halpaa, en uskonut että pystyy mutta vuoto loppui päivässä kun ohjeiden mukaan laittoi.
Tuossa ohjevideossa kaadetaan paisuntasäiliöön mikä on käyttöohjeen mukaan juuri niin väärin kuin voi olla.
Itse nyppäsin yläletkun irti termostaattikotelolta ja kaasin sisällön sinne jäähdyttimen suuntaan, letku kiinni ja ajoa.
Vuosi mennyt ja toimii.

Tämä tietysti jos vain jäähdytin vuotaa nestettä mutta jos öljyt menee nesteeseen niin ei ole apua.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2015, 14:45:50 kirjoittanut rocktie »

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Juu se jäähdytin on tällä hetkellä se pienempi murhe, sekin jos on korjauskelpoinen yms niin saa varmaan jollain kaikesta paskasta puhtaaks? Tarkkailen vielä sitä lootaöljyn tilannetta jos rupeaakin värjäytymään se öljy, iltahämärässä katoin niin voi olla että jäi huomiotta. Pääseekö siihen öljynjäähdyttimeen miten käsiksi ilman että autoa nostaa, on vielä se kuitenkin tarkastamatta? Moottoriöljyn seassa ei vieläkään näy vaahtoa.

Mites kun köyhä tässä nyt asialla niin kuinka välttämätöntä se kannen koneistus, jos vaan yläkerran tiivisteet vaihtais, silloin selviäis varmaa johonki 500e max jos ei pelkkää mätänetin paskaa käytä? Tottakai hyvähän se olis tehdä mutta miten vaikuttaa tulevaisuuden kannalta kestävyyden suhteen? En haluu mennä mistä aita on matalin mutta tilanne vähän vaikea.

Huomenna on Kajaanin miitti jos sieltä apua sais ainakin sen suhteen että missä sais tehtyä ja ihan oman taitotason puutteenki suhteen. Muuten tässä täytyy toivoa että kestää kasassa elo-syyskuulle asti. Silloin on vasta varaa laitella.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Öljynlauhduttimet, sekä laatikon että moottorin, on molemmat syylärin sisässä. Sillähän se nyt vuotaa sieltä öljynlauhduttimelta jäähdytysnesteen sekaan öljyä, siis todennäköisesti sieltä. Lisäksi sulla vuotaa jäähdytin ulos jäähdytysnestettä. Eikö näin?

Eli nyt jäitä hattuun sen kansirempan suhteen ja etsisin netistä käytetyn ehjän syylärin ja viskaisin sen paikalleen. Kun näitten tietojen valossa sulla ei ole kannessa vikaa. Jos sulla vuotas kansipahvi tai kansi olis halki, niin kaikella todennäköisyydellä tekis painetta jäähytysjärjestelmään niin, että kun avaisit korkin ajon jälkeen, sieltä pursuis vedet ulos... Ja sullahan ei vuotanu ajonaikana, jota kautta paine pääsis purkautumaan.
Piru ku itelläki pyöri t5 automaatista purettu syyläri nurkissa vuosia, sitten sain siitä peräti kymmenen euroa! Oisin sen voinu vaikka lahjottaa toiselle köyhälle...




Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Öljynlauhduttimet, sekä laatikon että moottorin, on molemmat syylärin sisässä. Sillähän se nyt vuotaa sieltä öljynlauhduttimelta jäähdytysnesteen sekaan öljyä, siis todennäköisesti sieltä. Lisäksi sulla vuotaa jäähdytin ulos jäähdytysnestettä. Eikö näin?

Eli nyt jäitä hattuun sen kansirempan suhteen ja etsisin netistä käytetyn ehjän syylärin ja viskaisin sen paikalleen. Kun näitten tietojen valossa sulla ei ole kannessa vikaa. Jos sulla vuotas kansipahvi tai kansi olis halki, niin kaikella todennäköisyydellä tekis painetta jäähytysjärjestelmään niin, että kun avaisit korkin ajon jälkeen, sieltä pursuis vedet ulos... Ja sullahan ei vuotanu ajonaikana, jota kautta paine pääsis purkautumaan.
Piru ku itelläki pyöri t5 automaatista purettu syyläri nurkissa vuosia, sitten sain siitä peräti kymmenen euroa! Oisin sen voinu vaikka lahjottaa toiselle köyhälle...
Näin on. Kattelin tuossa että ainakin on suht öljyset ne letkut mitkä menee syylärin kuskin puolen kylkeen, myös se syylärin kylki on pikkusen öljyinen. Kattelen vaihtosyylärin tilalle, sittenhän se ongelma selviää jos öljynvuoto siihen päättyy.

Lämmöt vispaa edelleen normista alas ja takaisin ylös, varmaan ihan tähän ongelmaan liittyvää seilaamista?

Ilmoittelen tänne uusista oireista jos tulee, nyt voi ainakin pahimmat hikipisarat pyyhkiä otsalta, tilanne ei taida kuitenkaan olla niin paha kun luulin  ;D
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

 

Proturbo  Autodiagnoosi