Miten kompressori saadaan irti Volvo 850 20V ei turbo vm 1996:
Purkamisessa ja kasaamisessa ei tarvita mitään ihmeellisiä työkaluja.
• Pieni räikkä ja iso räikkä.
• Hylsysarja 10mm – 14mm
• 10mm – 14 mm räikkälenkit ovat hyväksi avuksi
• Kuivaimen ison mutterin irrottamiseen tarvitset ison jakarin ja ruuvipenkin.
• Torx 27 taisi olla se pitkä ruuvi, jolla tuulettimen tunneli on yläosastaan kiinni.
• Mitään nivellettyjä työkaluja ei tarvitse.
Käy tyhjentämässä systeemi (ellei se ole jo tyhjä) ilmastointihuollossa.
Nosta auton etupää pukeille, jotta voi työskennellä auton etuosan alla.
Irrota akun miinusnavasta kaapeli.
Laske jäähdyttimestä vettä pois sen verran, että voit poistaa ylävesiletkun. Irrota ylävesiletku – saat paremman työtilan. Nosta myös paisuntasäiliö sivuun – avaa pistoke, niin saat sen siirrettyä mootttorin taakse.
Kuivaimen irrotus:
Kuivain kannattaa vaihtaa samalla, joten irrotetaan se edestä pois.
Avaa kuivaimen ympärillä oleva panta.
Avaa kuivaimen jousilukitteinen pikaliitin. (Huom, käytä suojalaseja, vaikka oletkin jo tyhjennyttänyt systeemin!) Avaamiseen tarvitset 20mm sisämitaltaan olevan työkalun (sähköasennusputkea), jonka liu’utat liitoksen sisään ja työnnät siellä olevaa kierrejousta leveämmälle, jotta putken levitetyt hartiat pääsevät jousen ohittamaan liitoksen sisällä.
Jos kuivaimen lähellä oleva, ensimmäinen pikaliitin on mahdoton saada auki, avaa tulipellin luona oleva seuraava liitos, minkä jälkeen katkaise kuivaimelta liitokseen tuleva putki vaikka Dremelillä jättäen n. 5 cm kuivaimen putkea ensimmäiseen liitokseen työvaraksi. Pujottele sen jälkeen ensimmäisen ja toisen liitoksen välinen putki pois ja irrota se ensimmäinen liitos ruuvipenkissä. Siinä näet silmälläkin helposti, koska lukitusjousi on putken hartioiden takana/päällä ja putki irrotettavissa. Jos on, niin ota lukkopihdeillä 5 cm jämästä kiinni ja paukuta ruuvipenkissä putki ulos liitoksestaan – kuten jouduin itse tekemään.
324 by
Mersu2008, on Flickr
Kun avaat liitoksen. Kääräise se vaikkapa Minigrippussiin ja maalarinteipillä tiiviisti kiinni, jos et omista sopivia tulppia. Vähentää kostean ilman pääsyä systeemiin.
Kun olet saanut kuivaimen yläosastaan irti, niin joko pudota se alaspäin sen verran, että saat sen paksun letkun auton alla irrotettua, tai irrota se paksu letku kompressorin päästä (ja suojaa avoimet liitokset kompressorilla heti perään) – ja avaat sen paksun letkun ison mutterin ruuvipenkissä – niin kuin itse tein; oli sen verran tiukassa.
Moniurahihna ja kiristin – poistaminen:
Poista moniurahihna vääntämällä ensin kiristin ns. suoraksi ja lukitsemalla se paikalleen. Poista hihna – tai ainakin siirrä se sen verran taakse, että se ei roiku edessä ja haittaa työskentelyä. Irrota myös hihnan kiristinkokonaisuudessaan ja nosta pois – yläosassa olevat kaksi pulttia, joilla se kiinnittyy ohjaustehostimen kehikkoon.
Ota ensin valokuvia siitä, miten hihna on asennettu rullille.
307 by
Mersu2008, on Flickr
327 by
Mersu2008, on Flickr
319 by
Mersu2008, on Flickr
316 by
Mersu2008, on Flickr
Irrota jäähdyttimen takaa puhallintunnelikokonaisuus:
Liu’uta jäähdyttimen päällä olevan releet irti tuuletintunnelista ja nosta ne piuhoineen moottorin päälle. Avaa samalla tuulettimen pistoke ja pistoke, joka on kiinni tuulettimen kotelossa. Jotta saat kotelon nostettua pois, on irrotettava myös yksi alipaineletku kuskin puoleisesta laidasta tuuletintunnelia.
Tunneli on on kiinni yläosastaan kahdella 10mm ruuvilla ja yhdellä pitemmällä ruuvilla. Alaosastaan tunneli on pujotettu jäähdyttimen alalaidassa olevien kolojen läpi, mitä pitävät alaosan kiinni – irtoaa nostamalla.
Nosta kotelo puhaltimineen pois.
Ohjaustehostimen siirtäminen syrjään:
Pura ohjaustehostimen säiliön ympäriltä metallikehystä pois avaamalla säiliön yläosasta kaksi pitkää pulttia sekä lyhyt laturin ylin kiinnikepultti. Pujottele se yläosan teräskehys pois.
Irrota ohjaustehostin säiliöineen ja kehikkoineen, sekä moniurahihnan vapaarulla yhtenä kappaleena – älä irrota letkuja – ja siirrä sivuun. Kehikko on tässä vaiheessa kiinni yhdellä pultilla, jonka saat avattua moniurahihnan kiristimen kiinnityspulttien alapuolelta. (Huom: Tässä voi olla sekin mahdollisuus, että kiristintä ei tarvitse irrottaa kehikostaan; kannattaa kokeilla, sopiiko se tulemaan yhdessä ohjaustehostimen kehikon kanssa pois; olisi helpompi saada se takaisin, jos vain sopii pujottelemaan sen paikaltaan.!)
(Kuva kehikon viimeisen pultin irrottamisesta.)
328 by
Mersu2008, on Flickr
Tässä vaiheessa on sitten jo ohjaustehostimen säiliö ja pumppu siirretty syrjään kehikkoineen ja moniurahihnan kiristin on irrotettu.
331 by
Mersu2008, on Flickr
Laturin irrotus:
Irrota laturin päästä johdot. Punainen virtakaapelin liitos on suojattu mustalla muoviläpyskällä, lähtee sormin nykäisemällä pois.
Avaa laturin kiinnityspultit – niihin pääsee nyt helposti kiinni. Nosta laturi pois paikoiltaan. Laturin alin kiinnitys on niin ahdas ja tiukka, että sen kampeamiseen saattaa tarvita jopa sorkkarautaa, mutta nitkuttelemalla se lähtee.
(Kuva laturista)
335 by
Mersu2008, on Flickr
Kompressorin irrotus:
Nyt on jäljellä enää kompressorin irrotus.
Irrota sähköliitin kompressorista.
Raota varovasti kompressorin päästä kaksi 6 mm kuusiokolopulttia, joilla paineputket ovat kompressorissa kiinni. Painettahan siellä ei pitäisi enää olla, jos kävit tyhjennyttämässä systeemin. Kääräise putken päät vaikkapa minigrippussiin ja maalarin teipillä tiiviiksi ja siirrä ne syrjään pulttien poiston jälkeen.
Irrota kompressorin ylälaidasta kiinnityspultit ja alalaidasta pultti, johon on hyvä näkyvyys. Kampea sen jälkeen vaikkapa sorkkaraudalla kompressoria irti yläkiinnikkeistään, jotta saat paremman näkyväisyyden alimman, viimeisen pultin irrottamiseen (kuva)
308 by
Mersu2008, on Flickr
320 by
Mersu2008, on Flickr
Nosta kompressori pois.
311 by
Mersu2008, on Flickr
Kasaaminen:
Uuden kompressorin sisällä on oltava PAG öljyä valmistajan ilmoittaman mukaisesti – 1,5 – 2 dl.
Uuteen kuivaimeenkin pitää kaataa samaa PAG öljyä n. 1 dl.
Uusia osia ei pidä jättää auki tai tarpeettomasti avata, jotta kosteus ei imeydy öljyyn ja/tai tuhoa kuivainta. Kompressorin päädyssä oleva, tehtaalla asetettu suoja kannattaa ottaa pois vasta, kun kompressori on jo kiinnitetty paikoilleen – juuri ennen putkien kiinnittämistä.
Kuivaimen kiinnittäminen järjestelmään kannattaa myös tehdä, mikäli mahdollista, juuri ennen täyttöä, minkä yhteydessä kosteus imetään järjestelmästä. Tämän voi tehdä jopa täyttöaseman pihalla, kun ei kiinnitä kuivainta pannalla kiinni ennen täyttöä; voit liittää kuivaimen putkistoon siinä pihalla. Näin kuivaimen teho säilyy pitempään – liekö sitten suurta merkitystä.
Aika ja säästö:
Sain AD-autohuollosta arvion, että kyseiseen operaatioon menee koko päivä ja kustannnusarvio on noin 500 eur + täyttö.
Minulta paloi aikaa enemmän kuin yksi päivä – tein homman kahtena päivänä. Nyt ei ehkä meisi suoraviivaisesti edeten kuin ehkä 4 – 5 tuntia. Taistelin mm. sen kuivaimen pikaliittimen kanssa varmaan pari tuntia ennen kuin rälläköin sen poikki 15 sekunnissa ja siirryin ruuvipenkille sen putken kanssa. Siinä meni sitten1 min.

Kilpailukykyisemmän hinnan minä itse voisin tarjota – 250 eurolla.
Uusi kompressori tuntuu nyt puskevan kylmää, eikä ainakaan vielä ole vuotanut tyhjäksi.