Kulkukoira  Proturbo

miten 850:n kompressori irrotetaan?

  • 8 Vastauksia
  • 3286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
miten 850:n kompressori irrotetaan?
« : 12.07.2015, 21:29:42 »
Miten saan kompressorin kiinnityspultit näkyville? Onko sisälokasuoja irrotettava ja miten se irtoaa? Kuvassa näkyykampiakselin pää - kompressori on siitä oikealle, tuon sisälokasuojan takana.


Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #1 : 13.07.2015, 08:59:07 »
Takapuolelta pitäs löytyä:

V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #2 : 13.07.2015, 11:20:13 »
Kuvan mukaan kompressori lähtee siis irrottamalla nuo kaksi pitkää telineen pulttia? ja niissä ei ole mutteria päässä, vaan kierteet ovat valussa - ei kyllä tunnu uskottavalta, mutta kuvan mukaan olisi niin?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #3 : 13.07.2015, 11:37:29 »
Niin vai olisko pitkien pulttien kierre tuossa toisessa kompuran korvakkeessa. Eihän noilla toisen korvakkeen rei'illä tekisi mitään, mikäli kierre olisi valussa?

Mutta en mä tota kuvaa paremmin tiedä, kun en ole koskaan kompuraa irrottanu. Vadiksesta löyty vaan tuollanen kuva bensakoneen kompuran irrotukseen liittyen.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #4 : 13.07.2015, 13:47:49 »
Niin vai olisko pitkien pulttien kierre tuossa toisessa kompuran korvakkeessa. Eihän noilla toisen korvakkeen rei'illä tekisi mitään, mikäli kierre olisi valussa?

Mutta en mä tota kuvaa paremmin tiedä, kun en ole koskaan kompuraa irrottanu. Vadiksesta löyty vaan tuollanen kuva bensakoneen kompuran irrotukseen liittyen.


Oikeanpuoleiset pultit menevät kompuran korvakkeista läpi alumiiniseen vastakappaleeseen jossa on kierteet.
Vasemmat pultit menevät kompuran korvakkeisiin joissa on kierteet.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #5 : 13.07.2015, 21:54:09 »
OK!!!   Noinkos se onkin! Eli sieltä pyörän suunnalta ei tartteekaan pitää mutterista kiinni - ei ole mutteria ollenkaan, vaan ne kierteet ovat tuossa telineessä!

Hienoa - asia ratkesi!

Kiitoksia!
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #6 : 15.07.2015, 20:37:59 »
Innostuin liian aikaisin. Mulla ei ole ollenkaan tuota tummaa välikappaletta ja noita pitkiä pultteja. Hitto! Moottori nostettava pois, että saa kompressorin vaihdettua??
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #7 : 16.07.2015, 18:32:24 »
No niin! Nyt on kompressori pöydällä - kuten myös ohjauksen tehostin, laturi, moniurahihnankiristinkin ja kuivain.

Puoli moottoria oli purettava - eli kaikki apulaitteet pois sekä kuivain ja tuulettimen hilpetöörit jäähdyttimeltä; jopa öljyn mittatikkusysteemikin oli otettava irti. Sen jälkeen sitten sopikin ilman ongelmia työkalut mukavasti pultteihin. Volvolla taitaa olla erilaisia ratkaisuja - mulla on tuossa työn alla 850 20V vapari vm. 1996 - automaattivaihteet ja ilmastointi.

Nyt sitten vaihtuu moniurahihna, hihnan kiristin, kompressori ja kuivain.

Kuivaimen pikaliitin oli sekin oma pain-in-the-ass: Työkalun tilasin lopulta e-baysta, kun ei mistään Suomesta löytynyt.  Mutta siitä huolimatta liitos ei antautunut. Vein auton pajalle - otin ensin tuulettimen pois ja rälläköin kuivaimen irti. Mutta ei onnistunut pajallakaan - kiinni oli. Irrotin ilmastointiputken seuraavasta liittimestä tulipellin luota, missä pikaliitin antautui ja avautui helposti. Ruuvipenkissä antautui se kuivaimen liitoskin lopulta; jousilukitus toimi, mutta putki oli niin tiukassa toisen putken sisällä, että vaikka se pyörikin jopa käsivoimin, niin ulos ei tullut kuin vasaralla hakkaamalla lukkopihtien avulla.

Klo 13 aloitin ja klo 18 oli kaikki pöydällä ja välillä kävin pajallakin ja ostamassa uuden ruuvipenkin aiemmin hajonneen tilalle.

Huomenna kasaan ja kaasut sisälle.

Yksi asia kaivertaa: Uudessa kompressorissa ei ole painetunnistinta itsessään - vanhassa oli. Eikä sen tunnistimen kierteet käy uuteen kompuraan. Tarvitaanko sellainen??



https://www.flickr.com/photos/28825151@N08/19560040960/in/dateposted-public/



Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: miten 850:n kompressori irrotetaan?
« Vastaus #8 : 18.07.2015, 19:46:25 »


Miten kompressori saadaan irti Volvo 850 20V ei turbo vm 1996:

Purkamisessa ja kasaamisessa ei tarvita mitään ihmeellisiä työkaluja.

•   Pieni räikkä ja iso räikkä.
•   Hylsysarja 10mm – 14mm
•   10mm – 14 mm räikkälenkit ovat hyväksi avuksi
•   Kuivaimen ison mutterin irrottamiseen tarvitset ison jakarin ja ruuvipenkin.
•   Torx 27 taisi olla se pitkä ruuvi, jolla tuulettimen tunneli on yläosastaan kiinni.
•   Mitään nivellettyjä työkaluja ei tarvitse.

Käy tyhjentämässä systeemi (ellei se ole jo tyhjä) ilmastointihuollossa.

Nosta auton etupää pukeille, jotta voi työskennellä auton etuosan alla.

Irrota akun miinusnavasta kaapeli.

Laske jäähdyttimestä vettä pois sen verran, että voit poistaa ylävesiletkun. Irrota ylävesiletku – saat paremman työtilan. Nosta myös paisuntasäiliö sivuun – avaa pistoke, niin saat sen siirrettyä mootttorin taakse.


Kuivaimen irrotus:

Kuivain kannattaa vaihtaa samalla, joten irrotetaan se edestä pois.

Avaa kuivaimen ympärillä oleva panta.

Avaa kuivaimen jousilukitteinen pikaliitin. (Huom, käytä suojalaseja, vaikka oletkin jo tyhjennyttänyt systeemin!) Avaamiseen tarvitset 20mm sisämitaltaan olevan työkalun (sähköasennusputkea), jonka liu’utat liitoksen sisään ja työnnät siellä olevaa kierrejousta leveämmälle, jotta putken levitetyt hartiat pääsevät jousen ohittamaan liitoksen sisällä.

Jos kuivaimen lähellä oleva, ensimmäinen pikaliitin on mahdoton saada auki, avaa tulipellin luona oleva seuraava liitos, minkä jälkeen katkaise kuivaimelta liitokseen tuleva putki vaikka Dremelillä jättäen n. 5 cm kuivaimen putkea ensimmäiseen liitokseen työvaraksi. Pujottele sen jälkeen ensimmäisen ja toisen liitoksen välinen putki pois ja irrota se ensimmäinen liitos ruuvipenkissä.  Siinä näet silmälläkin helposti, koska lukitusjousi on putken hartioiden takana/päällä ja putki irrotettavissa. Jos on, niin ota lukkopihdeillä 5 cm jämästä kiinni ja paukuta ruuvipenkissä putki ulos liitoksestaan – kuten jouduin itse tekemään.

324 by Mersu2008, on Flickr

Kun avaat liitoksen. Kääräise se vaikkapa Minigrippussiin ja maalarinteipillä tiiviisti kiinni, jos et omista sopivia tulppia. Vähentää kostean ilman pääsyä systeemiin.

Kun olet saanut kuivaimen yläosastaan irti, niin joko pudota se alaspäin sen verran, että saat sen paksun letkun auton alla irrotettua, tai irrota se paksu letku kompressorin päästä (ja suojaa avoimet liitokset kompressorilla heti perään) – ja avaat sen paksun letkun ison mutterin ruuvipenkissä – niin kuin itse tein; oli sen verran tiukassa.


Moniurahihna ja kiristin – poistaminen:

Poista moniurahihna vääntämällä ensin kiristin ns. suoraksi ja lukitsemalla se paikalleen. Poista hihna – tai ainakin siirrä se sen verran taakse, että se ei roiku edessä ja haittaa työskentelyä. Irrota myös hihnan kiristinkokonaisuudessaan ja nosta pois – yläosassa olevat kaksi pulttia, joilla se kiinnittyy ohjaustehostimen kehikkoon.

Ota ensin valokuvia siitä, miten hihna on asennettu rullille.

307 by Mersu2008, on Flickr

327 by Mersu2008, on Flickr

319 by Mersu2008, on Flickr

316 by Mersu2008, on Flickr

Irrota jäähdyttimen takaa puhallintunnelikokonaisuus:

Liu’uta jäähdyttimen päällä olevan releet irti tuuletintunnelista ja nosta ne piuhoineen moottorin päälle. Avaa samalla tuulettimen pistoke ja pistoke, joka on kiinni tuulettimen kotelossa. Jotta saat kotelon nostettua pois, on irrotettava myös yksi alipaineletku kuskin puoleisesta laidasta tuuletintunnelia.

Tunneli on on kiinni yläosastaan kahdella 10mm ruuvilla ja yhdellä pitemmällä ruuvilla. Alaosastaan tunneli on pujotettu jäähdyttimen alalaidassa olevien kolojen läpi, mitä pitävät alaosan kiinni – irtoaa nostamalla.

Nosta kotelo puhaltimineen pois.


Ohjaustehostimen siirtäminen syrjään:

Pura ohjaustehostimen säiliön ympäriltä metallikehystä pois avaamalla säiliön yläosasta kaksi pitkää pulttia sekä lyhyt laturin ylin kiinnikepultti. Pujottele se yläosan teräskehys pois.

Irrota ohjaustehostin säiliöineen ja kehikkoineen, sekä moniurahihnan vapaarulla yhtenä kappaleena – älä irrota letkuja – ja siirrä sivuun. Kehikko on tässä vaiheessa kiinni yhdellä pultilla, jonka saat avattua moniurahihnan kiristimen kiinnityspulttien alapuolelta. (Huom: Tässä voi olla sekin mahdollisuus, että kiristintä ei tarvitse irrottaa kehikostaan; kannattaa kokeilla, sopiiko se tulemaan yhdessä ohjaustehostimen kehikon kanssa pois; olisi helpompi saada se takaisin, jos vain sopii pujottelemaan sen paikaltaan.!)

(Kuva kehikon viimeisen pultin irrottamisesta.)
328 by Mersu2008, on Flickr

Tässä vaiheessa on sitten jo ohjaustehostimen säiliö ja pumppu siirretty syrjään kehikkoineen ja moniurahihnan kiristin on irrotettu.

331 by Mersu2008, on Flickr

Laturin irrotus:

Irrota laturin päästä johdot. Punainen virtakaapelin liitos on suojattu mustalla muoviläpyskällä, lähtee sormin nykäisemällä pois.

Avaa laturin kiinnityspultit – niihin pääsee nyt helposti kiinni. Nosta laturi pois paikoiltaan. Laturin alin kiinnitys on niin ahdas ja tiukka, että sen kampeamiseen saattaa tarvita jopa sorkkarautaa, mutta nitkuttelemalla se lähtee.

(Kuva laturista)

335 by Mersu2008, on Flickr

Kompressorin irrotus:

Nyt on jäljellä enää kompressorin irrotus.

Irrota sähköliitin kompressorista.

Raota varovasti kompressorin päästä kaksi 6 mm kuusiokolopulttia, joilla paineputket ovat kompressorissa kiinni. Painettahan siellä ei pitäisi enää olla, jos kävit tyhjennyttämässä systeemin. Kääräise putken päät vaikkapa minigrippussiin ja maalarin teipillä tiiviiksi ja siirrä ne syrjään pulttien poiston jälkeen.

Irrota kompressorin ylälaidasta kiinnityspultit ja alalaidasta pultti, johon on hyvä näkyvyys. Kampea sen jälkeen vaikkapa sorkkaraudalla kompressoria irti yläkiinnikkeistään, jotta saat paremman näkyväisyyden alimman, viimeisen pultin irrottamiseen (kuva)

308 by Mersu2008, on Flickr

320 by Mersu2008, on Flickr

Nosta kompressori pois.
311 by Mersu2008, on Flickr

Kasaaminen:

Uuden kompressorin sisällä on oltava PAG öljyä valmistajan ilmoittaman mukaisesti – 1,5 – 2 dl.

Uuteen kuivaimeenkin pitää kaataa samaa PAG öljyä n. 1 dl.

Uusia osia ei pidä jättää auki tai tarpeettomasti avata, jotta kosteus ei imeydy öljyyn ja/tai tuhoa kuivainta. Kompressorin päädyssä oleva, tehtaalla asetettu suoja kannattaa ottaa pois vasta, kun kompressori on jo kiinnitetty paikoilleen – juuri ennen putkien kiinnittämistä.

Kuivaimen kiinnittäminen järjestelmään kannattaa myös tehdä, mikäli mahdollista, juuri ennen täyttöä, minkä yhteydessä kosteus imetään järjestelmästä. Tämän voi tehdä jopa täyttöaseman pihalla, kun ei kiinnitä kuivainta pannalla kiinni ennen täyttöä; voit liittää kuivaimen putkistoon siinä pihalla. Näin kuivaimen teho säilyy pitempään – liekö sitten suurta merkitystä.

Aika ja säästö:

Sain AD-autohuollosta arvion, että kyseiseen operaatioon menee koko päivä ja kustannnusarvio on noin 500 eur + täyttö.

Minulta paloi aikaa enemmän kuin yksi päivä – tein homman kahtena päivänä. Nyt ei ehkä meisi suoraviivaisesti edeten kuin ehkä 4 – 5 tuntia. Taistelin mm. sen kuivaimen pikaliittimen kanssa varmaan pari tuntia ennen kuin rälläköin sen poikki 15 sekunnissa ja siirryin ruuvipenkille sen putken kanssa. Siinä meni sitten1 min. ;) Kilpailukykyisemmän hinnan minä itse voisin tarjota – 250 eurolla.

Uusi kompressori tuntuu nyt puskevan kylmää, eikä ainakaan vielä ole vuotanut tyhjäksi.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2015, 21:10:51 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

 

Elekma  Autoracing