KL-varaosat  Race.fi

Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"

  • 17 Vastauksia
  • 8818 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Pistetäänpäs vähän juttua vuodesta 2003 saakka minulla olleesta käyttö-ja harrasteauton häilyvässä välimaastosta kelluneesta Volvosta. Tottapuhuen, luulin että minulla oli jo juttua täällä 740:stä mutta aikani turhaan etsittyäni ja ihmeteltyäni muistinkin, että tarinaa oli Volvolandian puolella.
Mutta itse asiaan:

Ajokkina on siis Volvo 740 Farmari 1989, B230F, automaattilaatikolla.

Varusteet: ilmastointi, ohjaustehostin, sähkölasit, kattoluukku veivillä, koirakalterit, tavaratilan peitto, 2 sarjaa 15” Turbo-vanteita, sarja Virgo vanteita.
Lampunpesurit. Taitavat olla jälkiasennetut.
Soitinasennukset kesken, kaiuttimet alkuperäiset.
Autossa lienee ollut myös sähköantenni, mutta on rikkoutunut? joskus.

Auton ensimäiselle omistajalle on myynyt Volvo Tourist & Diplomat Sales Helsinki, Finland, toimituspäivä on ollut 21.06.1989.
Ensimmäinen huoltomerkintä löytyy 22.08.1989 Kramer Motors Inc 969 mailin kohdalta Santa Monicasta.
Seuraava huoltomerkintä löytyykin Californian vuosien jälkeen 6000 mailin 10 000km) kohdalta 2.4.1991 Hartman Auto Vaasa. Tästä eteenpäin leimoja löytyy samasta Hartman AutoVaasasta 6.9.1999 saakka, jolloin mittarissa on ollut 80 492 mailia (129 000km). Eli maltilliset n. 13 000km/vuosi.
Tämän jälkeen auto oli ilmeisesti siirtynyt minua edeltävälle omistajalle.

Ostin auton pitkähkön etsinnän jälkeen toukokuussa 2003, kun mittarissa oli 125 250 mailia. (201 000km)
Haussa oli siis 740 farmari, 2.3 bensakoneella, mielellään turbolla, automaattilaatikolla ja mahdollisimman hyvillä varusteilla. Ja kilometrejä ei paljoa yli 200 000 km. Näinkin vähänajetun 80-90 luvun vaihteen mallin löytäminen näillä kriteereillä osoittautui yllättävän hankalaksi.
Vaan sittenpä tuli lankomieheltä vinkki työpaikkansa ilmoitustaululla olleesta ilmoituksesta: “myydään Volvo 740 Farmari-89, siisti ja ruosteeton, ajettu 201tkm.”
Ei kun soittamaan ja vielä samana iltana katsomaan. Myyjän pihassa odotti valkoinen kanttilaatikko. Positiivisina yllätyksinä USA-keula, siisti kori poislukien hieman nuhruinen takaluukku. Sama linja jatkui sisällä, penkeistä takapenkit ja apukuskin jakkara näyttivät ja tuntuivat lähes käyttämättömiltä. Ja alla uudenkarheat Nokialaiset, peltivanteilla tosin.
Myös se että autossa ei ollut koukkua, oli plussaa. Ei ole ollut vaunun veturina.
Koeajolle, putki pörisi ja etuiskarit olivat aivan loput. Toinen vilkunlasi oli rikki. Muuten kaikki toimi. Heti ensimetrien jälkeen oli tunne että tämä on meidän. 
Turbo, nahkajakkarat ja alut jäi puuttumaan mutta muuten auto tuntui hyvältä.
Parin yön unien jälkeen puhelimessa tinkaus, kättä päälle ja kaupoille. Olin onnelinen käytetyn Volvon omistaja :)

Heti oston jälkeen tilasin uudet iskarit joka nurkalle ja keskipöntön, jonka maalasin mustalla kuumankestolla.
Purkaamo löytöinä tuli kaksi sarjaa uuden maalin saavia Turbo-vanteita peltivanteiden tilalle, koirakalterit ja yllättävän hankalasti löytynyt etuvilkun lasi. Sinisellä tiskillä meni vilkunlasia tiedusteltaessa kansio kiinni, kun ilmeni että kyseessä on USA-malli. Ei tunne kirjat.
Terveessä kunnossa olevan alustan massautin samana kesänä, samalla maalautin takaluukun jossa oli pieni “rupi” ja muutenkin luukun maalipinta oli nuhruinen. Maalipinta sai muilta osin kliinerikäsittelyn ja päälle vahaus.
Mukana tullut JVC CD-soitin vaihtui edellisestä Ooppelista jääneeseen Blaubunkt Minidisk-soittimeen.
Oljyt, suodattimet, tulpat, kallistuksen vakaajan puslat yms pikkunippeliä ja Volvo alkoi olla tanakassa ajokunnossa kiidättämään perhe keskivertoa kohti kesälomaseikkailuja.  :)


Kesällä 2003 pian oston jälkeen.

Talveksi vielä toinen vahaus ja uudet Hakkapelitat.

Tämän jälkeen Volvolla on menty vuodesta toiseen säännöllisillä perushuolloilla ja ehkä normaalia käyttöautoa tarkemmalla huolenpidolla.
Öljyjä, suodattimia, nesteitä, lämpömittarin ja ylivaihteen releen tinausta, akkuja, jarrupaloja, koiranluita, jousia, iskareita, jäähdytin, vesipumppu, pyöränlaakeri, hihnoja, peili, jne....
Välillä Volvossa on ollut Shimonsin putkenpää ja Raidin puuratti mutta nykyisin mennään niin vakio putkella kuin ratillakin.




Kesällä 2005

2013 pikselöivä tuulilasi vaihtui uuteen. Oli pakko kokeilla lasiliikkeen pihassa ennen liikkeelle lähtöä, onko tässä tuulilasia lainkaan!
Samoin umpiot ja kaikki keulan vilkut ja parkkien valot vaihtuivat uusiin käyttämättömiin. Vaikuttaa yllättävän paljon auton keulan ilmeeseen!





2014 Pitkään etsitty tavaratilan peitto löytyi viimein purkamolöytönä. Puhdistusta, vähän silikoonia ja B-kuntoisena myyty osa muuttui uutta vastaavaksi A-kuntoiseksi.
Volvossa oli 2003 ostohetkellä peiton kiinnikkeet paikoillaan mutta itse peitto oli jäänyt jollekin 90-luvulla auton omistaneelle henkilölle tallin koristeeksi.



Keväällä kuidutin ja maalasin halkeilleen etulipan.



 
Tilasin E-Bayn kautta myös kirkkaat takalamput mutta nämä olivat paikoillaan vain pari kuukautta, jonka jälkeen pistin ne kiertoon. Alkuperäiset miellyttävät silmää paremmin. :)



Kaverin määrittelemätömälle tauolle siirtämästä 240 Volvosta siirtyivät 15" Virgot maalauksen kautta 740:n alle. Puuttuvat keskikupit löytyivät tämän foorumin kautta.





Syyskuussa, jälleen kohtuullisen pitkän etsinnän jälkeen 740 sai seuraajan kun 2006 mallinen juuri halutunlainen punainen V70 otti 740:n paikan perheen käyttöautona.  :)



Tämä perheen uusin tulokas on joutunut kokemaan saman kohtalon, kuin edeltäjänsä: vahausta, huoltoa ja lätäköiden väistelyä. ;)

740 oli talven 2014-15 lähes kokonaan tilapäisesti liikenteestä poistettuna. Maaliskuussa katsastus, auto liikenteeseen ja leimalle. Ja kesäkaudella satunnaista ulkoiluttamista.

Nyt heinäkuussa 2015,yli 12-vuotta oston jälkeen mittarissa on 161 000 mailia (259 000km) eli n. 58 000km on Volvon keulan yli tietä katsottu.
Volvo on vahattu joka kevät ja syksy, vahauksien välillä ei pesusientä ole säästelty. Ei se pesemällä kulu. Samoin imurin kanssa on käyty säännöllisesti poistamassa nuorison tuomaa hiekkakuormaa.
Vuotuiset ajot ovat olleet 4000-8000km.  Talliremonttikesää lukuun ottamatta Volvo on saanut olla aina katon alla suojassa tuiskulta ja tuulelta.
Johtuen kävelymatkan päässä olevasta työpaikasta vuotuiset ajot ovat kertyneet lähinnä lomamatkoista, maitokaupassa käynneistä ja juniorien koulu-ja harrastekuljetuksista. Kontissa kulkevat kätevästi niin sukset kuin kitaratkin.
Koriin ei ruostepeikko ole päässyt iskemään. Toki elämän pikku jälkiä on tullut. Muutama pikkuklommo ja kiveniskemä korista löytyy, mutta ne ovat osa auton historiaa. 


Kesällä 2015

Tulevaisuuden suunnitelmat 740:n suhteen ovat kallistumassa pikkuhiljaa vuoteen 2020 jolloin nykysäännöksien mukaan Volvo olisi museoikäinen. Tätä silmälläpitäen CD-soitin on jo poistettu ja hyllyssä odottaa mm. toimiva Volvon alkuperäinen kasettiradio ja ekvalisaattori.
 
Siniset, hyväkuntoiset koko-tai puolinahkapenkit ovat olleet kiikarissa jo vuosikausia, samoin hyväkuntoiset Volvon alkuperäiset kapeat lokasuojien kromilistat. Ehkä ne tulevat vielä joskus vastaan.
Mutta yksi asia on varma: tätä autoa en tule myymään koskaan.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.07.2015, 18:09:31 kirjoittanut PeteZX »
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #1 : 13.07.2015, 01:02:44 »
Talvella ajokortin saanut esikoinen lainasi Volvoa jokunen viikko sitten. Kymmenen minuuttia siitä, kun perävalot olivat poistuneet tontilta, soi puhelin. Ensireaktio oli, "nyt on sattunut jotain". Junior soitti kaverin pihasta hieman hätääntynenä "takalamppu meni rikki". Tiedustelu "oletko kunnossa, mitä tapahtui?" Junior oli kunnossa. :)
Oikeassa takalampussa oli ollut pientä kosketushäiriötä, joka korjautui yleensä kevyellä luunapilla. No ei korjautunut nyt, koska lasi oli haljennut vanhuuttaan. Johan siinä pieni vekki oli ennestään.  ;)
Eipä hätää, "uudet" lamput löytyivät pikaiseen ja vaihdoin samointein molemmat. Samala kävin kaikki liitokset läpi kosketushäiriöiden välttämiseksi.
Kuvassa toinen "uusista" lampuista vielä kiilloittamatomana.

« Viimeksi muokattu: 13.07.2015, 01:08:12 kirjoittanut PeteZX »
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #2 : 13.07.2015, 12:00:39 »
Todella kaunis auto ja hyvä kertomus, ilo lukea! S* :)
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #3 : 13.07.2015, 12:49:11 »
Todella kaunis auto ja hyvä kertomus, ilo lukea! S* :)

Kiitosta. Nukkumaanmenon jälkeen venähti kirjoittaminen niin tänään on päässyt korjailemaan muutamia kirotusvireitä.  ;)
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #4 : 13.07.2015, 12:57:12 »
Tällaiset jenkkakoneet löytyivät kaverin "Volvo-laanista". Pikkuhiljaa täytyy alkaa viritellä toimintaan. Pari kytkentää on vielä hakusessa ja auton oma DIN-johto on pätkäisty poikki.  >:(  ilmeisesti CD-soittimen asennuksen yhteydessä. Ekvalisaattoria piti jo "koeponnistaa" konsoliin.  :)


Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #5 : 13.07.2015, 14:37:10 »
Ompa hieno farkku!  :)

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #6 : 13.07.2015, 15:49:24 »
Tosi hieno on sun Volvo! Minäkään en myis ikinä pois tuota autoo!  S*

Poissa comanche

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #7 : 13.07.2015, 16:43:08 »
Kaunista! Täysikuntoiset alkuperäiset seiskat ovat hyvin vähissä. Uskomattoman hyvässä kunnossa pysynyt maalipinta.

Hienoa että löysit TD-6141 USA-mallin radion ja tuon harvinaisemman 7-kaistaisen ekvalisaattorin.

Itsellä samat suunnitelmat vuodelle 2020 ;)

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #8 : 13.07.2015, 17:52:42 »
Tosi hieno on sun Volvo! Minäkään en myis ikinä pois tuota autoo!  S*

Tuon museo Datsunin voisin vaihtaa Amazoniin tai 262 Volvoon.  ;) Samoin V70vaihtuu varmaan joskus, vuosilukua, tai edes vuosikymmentä en kyllä tiedä milloin. Niin paljon, kuin näistä molemmista autoista pidänkin, niin molemmista voisin luopua. :) Mutta 740 on perheenjäsen, johon liittyy paljon hyviä muistoja ja muistoille ei ole hintalappua. ;)
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: 740-89 Farmari “Suomi-USA-Suomi”
« Vastaus #9 : 13.07.2015, 18:07:31 »
Kaunista! Täysikuntoiset alkuperäiset seiskat ovat hyvin vähissä. Uskomattoman hyvässä kunnossa pysynyt maalipinta.

Hienoa että löysit TD-6141 USA-mallin radion ja tuon harvinaisemman 7-kaistaisen ekvalisaattorin.

Itsellä samat suunnitelmat vuodelle 2020 ;)

Maalipintaa on pyritty pitämään kunnossa vahaa ja pesusientä säästämättä. :) Muuten maalipinta on alkuperäinen paitsi takaluukku, joka maalattiin 2003. Muutama pieni klommo ja naarmu on mutta ne kuuluvat minun mielestäni auton historiaan.   :)

Nuo soittimet löytyivät kaverin kahdesta eri 740 volvosta. TD-6141 testattiin ennen irroitusta ja saatiin sävelet ulos. Ekvalisaattorille tarjosin senverran virtaa että ainakin valot syttyivät. Jospa niistä toimivan paketin saa. Sikäli hyvä tuuri kun olin etsiskellyt juuri tämän mallin soitinta myös E-Baysta ja kaveri sattui äskettäin ostamaan "varaosiksi tai kunnostettavaksi" 740:n jossa tämä oli tarpeettomana. Ekvalisaattori taas on projektiautosta, jossa muuten nykysoittimet eli tämä oli kytkemättömänä kojelaudan koristeena.  :)

On kyllä hyvä että on muitakin, jotka tahtovat vaalia näitä 700-sarjalaisia tuleville sukupolville ihmeteltäväksi.  Ei näitä alkuperäiskuntoisena liian monta ole tullut vastaan.  ;)
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
Vs: Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
« Vastaus #10 : 13.07.2015, 19:22:01 »
On kyllä Volvo, tätä täytyy seurata ;) Samat ajatukset on välillä oman ysin kanssa. Muistoja siinä jo tullut ja ei raaskisi luopua helpolla ainakaan... Aina on mukava lähteä sillä ajamaan :)
a car you can believe in

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
« Vastaus #11 : 15.07.2015, 22:43:19 »
On kyllä Volvo, tätä täytyy seurata ;) Samat ajatukset on välillä oman ysin kanssa. Muistoja siinä jo tullut ja ei raaskisi luopua helpolla ainakaan... Aina on mukava lähteä sillä ajamaan :)

Onhan näissä vanhoissa kanttilaatikoissa sellainen ihan omanlaisensa hyvä tunnelma. Mieluummin lähden itsekin pikkupörähdyksen heittämään 740:llä kuin V70:llä.  :)
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
« Vastaus #12 : 15.07.2015, 23:23:09 »
Soittimen kytkentöjen ihmettelyä.
Radion ja kuskin puolella kojelaudan alla olevan radion "boxin" (tai mikä tuo nyt sitten viralliselta nimeltään onkaan) välille tuleva DIN-johto on siis omastani pätkäisty joskus pois. No, uusi johto on jo tulossa. Kaiuttimilta "Boxiille" tulevat johdot oli myös katkaistu ja liitetty CD-soittimen ISO-liittimelle. Nämä pätkityt johdot kytkin taas menemään "boxille" ja ISO-liitin lähti tallin hyllylle. Tähän saakka helppoa kun kytketään kaiuttimien väriä väriin.

Sitten tuo DIN-liitin. Interwebistä löysin tällaisen kuvan, jossa Volvon 6-pin



Tuon mukaan tuossa DIN-johdossa kulkisi myös virtasignaali.

Ja alla oleva kuva autosta, josta soitin irroitettiin. Sama liitin.


Onko kellään käsitystä, mitä johtoja menee tuossa radion alle tulevassa liittimessä? Tuokin liitin on pätkitty autostani pois joskus.



Eli tuo ylempi leveä liitin. Kuvat otettu autosta josta tuo TD-6141 soitin irroitettiin.




Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
« Vastaus #13 : 31.07.2015, 12:33:55 »
Volvon audiopäivitys kasarikuosiin etenee pikkuhiljaa. Puuttuva DIN-johto jätetty tilaukseen siniselle tiskille. Puolentoista viikon jälkeen aloin kyselemään kun saapuneesta johdosta ei ole viestiä kuulunut. Takapakkia Ruotsin päässä, johtoa ei ole enää saatavana. Soitteli parit purkaamot, etsin E-Baysta, yllättävän tiukassa on yksi piuhanpätkä. :(
Kävin samalla läpi kojelaudan alla olevaa johtoviidakkoa. Kaverin 740, josta tuo soitin irrotettiin, sai olla lunttilappuna. Myös internetin ihmemaasta löytyi loppujen lopuksi hyvät kytkentä kaaviot.
Kaikki johdot löysivät paikkansa ja poikkeaminen tallilla poiki iloisen yllätyksen: johto laatikosta pilkottiin kovin tutun näköinen johdon pää...kovasti etsitty DIN-johto löytyi loppujen lopuksi omista kätköistä. Ja vielä samana päivänä kaverilta löytyi alkuperäinen Volvon DIN-johto. Eli nyt on johtoja.  :)
Piuhat kiinni, no ei toimi oikein. Hiljainen rutiseva ääni kuuluu kaikista kaiuttimista, kun volume on täysillä ja ekvalisaattori kytkettynä. Ilman ekvalisaattoria ei kuulu mitään. Sama ongelma niin radiolla kuin kasetilla.
Epäilen että vika on kojelaudan alla olevassa radion vahvistimessa. Tänään kokeillaan  mallikaimasta vahvistinta, josko vika löytyisi sieltä. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
« Vastaus #14 : 02.08.2015, 21:01:02 »
Niin ihmeellinen on autosähkön maailma. Elimenluovuttajasta (1991) otettu radion vahvistin, joka ei yllättäen olekaan aivan samanlainen, kuin omassani (1989). Ulkoisesti saman kokoinen, samat liittimet, DIN ja leveä liitin johdoille. Kotelon rivoitus erilainen ja eri varaosanumerot. Ääntä tällä 1991 mallisen vahvistimella ei tule ollenkaan. :o Ei edes rutisevana. Sikäli erikoista että myös radio otettiin tästä 1991-mallisesta, jossa radion toimivuus testattiin ja todettiin toimivaksi tuon nyt mykkänä pysyttelevän vahvistimen kanssa. Eli 1989 mallisessa on jotain johdotuksia, tms eri tavalla kuin 1991 mallisessa.  ???
Myös varaosanumeroilla goglettelu kertoo että 90-luvun 740 Volvoissa on erilainen radion vahvistin kuin 80-lukulaisissa. Wattimäärät molemmissa samat.
Onneksi loma loppuu ja alkaa työt niin ei tarvitse vähään aikaan pähkäillä tätä hifiongelmaa.  ;D
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

 

Samppasport  Futurez