Tällä viikolla tuli vaihdettua samanlainen laakeri appiukon S60:een. Motonetistä saa 115€:n laakerin tai SKF:n laakerin, joka maksaa 150€. Toivottavasti eivät myy samaa laakeria kahdella hinnalla kun menin ottamaan sen kalliimman...
Oikeasti kai kuuluu irrottaa koko pyörännapa, mutta kyllä sen saa paikallaankin vaihdettua niin ei mene pyörien suuntaus pieleen.
-Rengas irti
-Navan keskipultti auki ja kokeillaan saako vetoakselia työnnettyä/napautettua sisäänpäin. Jos on liian tiukassa niin voi vielä laittaa pultin kiinni ja viedä auton pajalle

. Mutta minulla lähti ainakin helposti.
-Jarrusatula irti. Se on kiinni takaa kahdella pultilla. Irrotusta helpottaa, jos ensin kampeaa jarrupaloja leveämmälle. Irrotetaan satula paloineen kokonaisena ja laitetaan se roikumaan jousesta/iskarista narulla/nippusiteillä riittävän korkealle pois tieltä.
-Jarrulevy irti. Se on kiinni yhdellä pultilla.
-Nyt laakeri jo näkyy ja sen neljän kiinnityspultin kärjet. Niihin kannattaa ruiskia irrotusainetta. Pultit on ahtaasti vetoakselin ympärillä, mutta kun vetää akselin niin sisään kuin se menee, niin hylsyllä saa juuri pultit avattua. Tässä kohtaa vetoakseli kannattaa kiinnittää esim. nippusiteillä sinne sisäasentoonsa, niin se ei pääse purkautumaan ja homma helpottuu muutenkin.
-Kun pultit on saatu irti, niin pyöränmutterin reikää voi käyttää laakerin ulosvetämiseen joko pitkällä pultilla tai laittamalla jotakin jatketta pyöränpultin ja navan väliin. Jos käyttää pyörän pulttia, niin sen kierteitä kannattaa varoa rikkomasta.
-Kun laakeri on saatu irti, niin niin sen takana oleva kumitiiviste otetaan talteen ja huomioidaan kummin päin se oli paikallaan. Ja sitä vetaria ei kannata päästää pullahtamaan ulos, jos sitä ei ole hyvin kiinnitetty.
-Osien puhdistuksen jälkeen uusi laakeri menee helposti paikalleen. Muista se tiiviste sinne taakse. Tuossa videossa tiivistettä ei näkynyt ollenkaan. Vetoakseli sovitetaan laakeriin ja kiristetään laakerin kiinnityspultit tasaisesti.
-Vetoakseli vapautetaan nippusiteistään ja napapultti kiristetään (35Nm+90 astetta)
-Jarrulevy paikalleen
-Jarrusatula paikalleen
-Rengas paikalleen.
Unohtuikohan jotakin? Irroitin varuiksi myös ABS-anturin navan päältä laakerijumpan ajaksi, mutta en tiedä onko tarpeellista. En myöskään tiedä, että onko vetoakselin purkautuminen kuinka mahdollista, mutta otin varman päälle, kun en halunnut joutua sen kanssa askaroimaan. Ahdasta laakerin pulttien kanssa tällä tavalla on, mutta hommaa auttoi kun oli käytössä myös tavallista lyhyempi hylsyjatkovarsi, jolloin sai säädettyä hylsyn ja vääntövarren välin sopivaksi ja mahtui aina jostakin välistä vääntämään.