Elekma  Autoracing

-07 V70 etupyörän laakerin vaihto

  • 20 Vastauksia
  • 31874 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jamppa77

  • Vieras
-07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« : 17.07.2015, 22:02:08 »
Taitaapi olla laakerin vaihto edessä, kun jollottaa vasemmalle kaartaessa melko kuuluvasti ja ajon jälkeen oli hieman lämpimämpi napa kuin toisella puolella. Minkälainen homma tuo laakerin vaihto on, motonetillä näkyi olevan 115€l laakeri ja SKF merkiltään.
Onko foorumilla jossain ohjetta vai kannattaako lainata korjaus opas.
Jos löytyisi hyvät ohjeet niin pääsee työn touhuun. Ainut vain että ollaan lomareissulla ja 500km kotiin, toivottavasti ei ala enemmän oireilemaan matkalla. Ohjeita saa laittaa.. Niin ja ääni kuuluu oikealta puolelta.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 17.07.2015, 22:32:14 »
Tuossa paikallisessa korjaamolla sain seurailtua tuon laakerin vaihdon, auto nosturilla ylös ja rengas pois, sit otettiin alapallo irti, vetari otettiin silleen sivuun, ei irti sitten että saatiin pulttiavain mahtumaan laakerin navan taakse ja laakerin takapultit kaikki irti, oiskohan menny siinä noin 40min. Eiköhän tuo onnistu tavallisella hallitunkilla kun nostelee ja varmistelee auton, niin nekin varmasti riittää
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Juuso_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 17.07.2015, 22:35:40 »
https://youtu.be/0gCF6fQPrJ8 tuosta suoraa videoo vaihdosta. Jos kääntelee rattia nii yleensä ääni vaimenee sinnepäin kääntäessä mistä laakeri sökö. Ei kuitenkaan aina.
 Itse ajellut satoja kilsoja jopa 2t jollottavalla laakerilla, että ihan tapaus kohtasta koska loppuu matka.
Ex 244 76", Ex 740 87", Ex s60 170hp 07", Ex v70 T5 07", Ex Xc90 D5 06”
nykynen V70 2.4D 08”

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 17.07.2015, 22:45:30 »
Jotenkin tuo videon ukko tekee tuon paljon monimutkasemman reitin kautta, se mitä tuo meijän korjaamon ukko teki niin se varsinainen irrotus kävi reilusti vähemmällä työllä mitä tuossa videossa.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Juuso_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 17.07.2015, 23:25:37 »
Joo no itse tekisin myös täysin toisin, mutta esille tulee videosta hyvin mitä ja millainen operaatio on. Ei siis prässäilyä eli suht helppo ja nopea homma jos työkalut.
Ex 244 76", Ex 740 87", Ex s60 170hp 07", Ex v70 T5 07", Ex Xc90 D5 06”
nykynen V70 2.4D 08”

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 17.07.2015, 23:28:31 »
Tällä viikolla tuli vaihdettua samanlainen laakeri appiukon S60:een. Motonetistä saa 115€:n laakerin tai SKF:n laakerin, joka maksaa 150€. Toivottavasti eivät myy samaa laakeria kahdella hinnalla kun menin ottamaan sen kalliimman...

Oikeasti kai kuuluu irrottaa koko pyörännapa, mutta kyllä sen saa paikallaankin vaihdettua niin ei mene pyörien suuntaus pieleen.

-Rengas irti
-Navan keskipultti auki ja kokeillaan saako vetoakselia työnnettyä/napautettua sisäänpäin. Jos on liian tiukassa niin voi vielä laittaa pultin kiinni ja viedä auton pajalle :). Mutta minulla lähti ainakin helposti.
-Jarrusatula irti. Se on kiinni takaa kahdella pultilla.  Irrotusta helpottaa, jos ensin kampeaa jarrupaloja leveämmälle. Irrotetaan satula paloineen kokonaisena ja laitetaan se roikumaan jousesta/iskarista narulla/nippusiteillä riittävän korkealle pois tieltä.
-Jarrulevy irti. Se on kiinni yhdellä pultilla.
-Nyt laakeri jo näkyy ja sen neljän kiinnityspultin kärjet. Niihin kannattaa ruiskia irrotusainetta. Pultit on ahtaasti vetoakselin ympärillä, mutta kun vetää akselin niin sisään kuin se menee, niin hylsyllä saa juuri pultit avattua. Tässä kohtaa vetoakseli kannattaa kiinnittää esim. nippusiteillä sinne sisäasentoonsa, niin se ei pääse purkautumaan ja homma helpottuu muutenkin.
-Kun pultit on saatu irti, niin pyöränmutterin reikää voi käyttää laakerin ulosvetämiseen joko pitkällä pultilla tai laittamalla jotakin jatketta pyöränpultin ja navan väliin. Jos käyttää pyörän pulttia, niin sen kierteitä kannattaa varoa rikkomasta.
-Kun laakeri on saatu irti, niin niin sen takana oleva kumitiiviste otetaan talteen ja huomioidaan kummin päin se oli paikallaan. Ja sitä vetaria ei kannata päästää pullahtamaan ulos, jos sitä ei ole hyvin kiinnitetty.
-Osien puhdistuksen jälkeen uusi laakeri menee helposti paikalleen. Muista se tiiviste sinne taakse. Tuossa videossa tiivistettä ei näkynyt ollenkaan. Vetoakseli sovitetaan laakeriin ja kiristetään laakerin kiinnityspultit tasaisesti.
-Vetoakseli vapautetaan nippusiteistään ja napapultti kiristetään (35Nm+90 astetta)
-Jarrulevy paikalleen
-Jarrusatula paikalleen
-Rengas paikalleen.

Unohtuikohan jotakin? Irroitin varuiksi myös ABS-anturin navan päältä laakerijumpan ajaksi, mutta en tiedä onko tarpeellista. En myöskään tiedä, että onko vetoakselin purkautuminen kuinka mahdollista, mutta otin varman päälle, kun en halunnut joutua sen kanssa askaroimaan. Ahdasta laakerin pulttien kanssa tällä tavalla on, mutta hommaa auttoi kun oli käytössä myös tavallista lyhyempi hylsyjatkovarsi, jolloin sai säädettyä hylsyn ja vääntövarren välin sopivaksi ja mahtui aina jostakin välistä vääntämään.

Poissa SPK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 18.07.2015, 00:57:04 »

-Vetoakseli vapautetaan nippusiteistään ja napapultti kiristetään (35Nm+90 astetta)



Tämä napapultti on kaiketi venyvää mallia, eli pitäisi vaihtaa uuteen ettei katkea.  Paljon löysemmällekään ei oikein voi jättää kun ei tahdo pysyä kiinni ainakaan ilman lukitetta. Kai sen kerran pari voi käyttää uudestaankin, mutta pieni riski siinä on sille katkeamiselle.
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 18.07.2015, 08:31:16 »
Tämä napapultti on kaiketi venyvää mallia, eli pitäisi vaihtaa uuteen ettei katkea.  Paljon löysemmällekään ei oikein voi jättää kun ei tahdo pysyä kiinni ainakaan ilman lukitetta. Kai sen kerran pari voi käyttää uudestaankin, mutta pieni riski siinä on sille katkeamiselle.

Joo, ainakin tuon SKF:n mukana tuli sekä laakerin kiinnityspultit että uusi napapultti, joten ei tarvinnut erikseen hankkia. Joissakin ohjeissa käsketään myös jarrusatula kiinnittämään aina uusilla pulteilla.

jamppa77

  • Vieras
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : 18.07.2015, 16:15:27 »
No nyt on uusi laakeri haettu motonetistä kotimatkalla, se 115€ maksava laakeri oli tarvike ja 146€ on sitten SKF jonka itsekin ostin. Innolla jo odottelen että pääsee auron kimppuun, kiitos hyvistä ohjeista joiden avulla homma helpottuu varmasti.

jamppa77

  • Vieras
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : 19.07.2015, 15:01:07 »
No ni, nyt on laakeri vaihdettu uuteen. Vanhassa ei välystä tuntunut mihinkään suuntaan, mutta aika pahaa rahinaa se jo piti. Säikähdys tapahtui napapulttia kiriessä, 35 N tiukkuuteen momenttiavaimella ja tuota 90 asteen kiristystä tehdessä kuului kova nasaus, säikähdin jo että pultti paukahti poikki. No ei katkennut kuitenkaan, vielä koeajolle pitäisi lähteä kun joku oli jättänyt virrat autoon päälle niin akun latailut vielä odotellessa. Kiitos vielä ohjeista.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : 19.07.2015, 19:32:02 »
Saitko vaihdettua pelkällä vetoakselin siirrolla (ja tietenkin jarrujen purulla)?

Itsellekin laakeri tulossa ja toivonmukaan alkuviikosta pääsen vaihtamaan. Tarvittiko mitään erikoista työkalujen suhteen? Mites pölysuoja?
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

jamppa77

  • Vieras
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : 19.07.2015, 19:45:37 »
Kyllä sain vaihdettua, napapultti auki (14 mm), jarrusatula irti (koko paketti) vain ja levy tietenkin. Vetoakselin työnsin vain niin pitkälle sisään kuin menee ja sidoin sit kiinni ettei työnny takaisin. 18 mm lista ja olikohan 3/8 hylsysarja, nimittäin 1/2 sarjan hylsy oli liian pitkä. En sit tiedä onnistuisiko ne pultit irroittaa silmukka-avaimella. Pultteja vain löysälle ja ohjeen mukaan pyöränpultteja avuksi käyttäen laakeria irti, sieltä se melko kivuttomasti lähti irti. Pölysuoja oli minulla vielä kohtuu hyvässä kunnossa, mutta jos olisin hoksannut uuden ostaa niin sen olisin tehnyt. Kaikki pinttyneet moskat vain puhdistin  sieltä kolosta ja uutta paikalleen, kaverilta sain onneksi momenttiavaimen lainaan niin sain auton vielä liikenteeseen.
Ei tosiaan tarvitse alapalloa eikä mitään muutakaan irroittaa, nosturilta kun pääsisi tekemään niin varmasti käy homma nopeammin.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #12 : 19.07.2015, 21:24:02 »
Tere.
Piippuavain on myös kätevä ;)
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

jamppa77

  • Vieras
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #13 : 19.07.2015, 22:10:38 »
Joo tuo piippuavain toimii varmaan aika hyvin, sitä olisin itsekin halunnut kokeilla. Jos sellainen löytyy niin kannattaa kokeilla.

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 V70 etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #14 : 24.07.2015, 11:43:01 »
En myöskään tiedä, että onko vetoakselin purkautuminen kuinka mahdollista, mutta otin varman päälle, kun en halunnut joutua sen kanssa askaroimaan. Ahdasta laakerin pulttien kanssa tällä tavalla on, mutta hommaa auttoi kun oli käytössä myös tavallista lyhyempi hylsyjatkovarsi, jolloin sai säädettyä hylsyn ja vääntövarren välin sopivaksi ja mahtui aina jostakin välistä vääntämään.

Kaveri kertoi epäonnisemmasta alustarempasta. Vetari oli päässyt liikaa ulos eikä sitä oltu huomattu korjauksen aikana. Seurauksena vetarin kuulat pitkin pihaa 20 metrin ajon jälkeen. Että kannataa siihen kiinnittää huomiota.

Itsellä oli vain 1/2 tuuman hylsysarja käytössä laakerin vaihdossa (Biltema-klassikko 10-100), mutta vääntövarsi ei mahtunut suoraan hylsyyn kiinni vaan tarvittiin jatkovarsi väliiin. Ja eri pulteille tarvittiin erimittaiset jatkovarret että mahtui jostain välistä vääntämäänkin. 3/8" hylsyt on varmasti kätevämpiä tässä hommassa.

 

KL-varaosat  Race.fi