Samppasport  Futurez

Xc60 ohjaustehostin ongelma

  • 11 Vastauksia
  • 10631 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Xc60 ohjaustehostin ongelma
« : 18.07.2015, 22:01:59 »
Vaihdoin kyseiseen autoon ohjaustehostimen öljyt vkl. Entiset oli jo niin mustat, niin vaihdoin liquid molyn WSS M2C204-A luokituksen öljyt. Samat laitoin edelliseenkin s80 2007 ja ei mitään ongelmia.
Volvo itse puhuu tosin ohjekirjassa WSS M2C204-A2 luokituksesta. Mut mut nythän sitä lystit ongelmat tulikin. Kylmänä kaikki ok, mutta kuumana ohjaustehostus häviää kokonaan tyhjäkäynnillä. Kierrokset kun nostaa noin 1000rpm luokkaan niin tehostus palaa takaisin. Olen kohta 3l sitä vaihtanut ja aina se öljy tummuu. Vanhoilla pelasi öljyillä pelasi ok. Onko väärää öljyä, vaikka varaosaliike nimenomaan sanoi volvoon käyväksi tuon, vai lähtiköhän kököt liikenteeseen ja tukki jotain venttiilejä? Auttaisikon redlinet vai joku muu? Auto siis xc60 D5 2011 ja ajettu noin 160tkm
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #1 : 18.07.2015, 22:06:55 »
Outoa, että kierrokset vaikuttavat tehostukseen, kun autossa pitäisi olla sähköinen tehostinpumppu.

Tulee mieleen, että olisko joku kalibrointi tjms. mennyt sekaisin, jos on imaissut ilmaa öljynvaihdon yhteydessä. Tämä siis ihan täysi veikkaus, mutta kokeile nyt vaikka varuiksi ottaa toviksi akkukaapeli irti ja kokeilla uudestaan.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #2 : 18.07.2015, 22:14:52 »
Kyllä se pumppu hihnalla ihan pyörii. Sähköinen ohjausvoiman tason säätö on, kuten edellisessäkin. Siis tosi mysteeri vika.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #3 : 18.07.2015, 22:58:45 »
Ai pyörii remmillä :o Mulla on myös -11 mallinen auto ja on sähköinen pumppu. Apulaitehihnoja on kaksi ja siellä on se yksi kaksirivinen hihnapyörä, joka ei ole muuta kuin vaan laakeroitu sinne telineeseen kiinni. Missäköhän vaiheessa lie muuttunut?

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #4 : 18.07.2015, 23:07:52 »
Hmm tuo on 2010/2011 D5244T10 koneella. Kyllä siinä laturin alla on pumppu, mitä hihna pyörittää. Säiliöstä menee siihen letkut suoraan.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #5 : 19.07.2015, 09:22:26 »
Tämä meni nyt vähän tällaiseksi eroavaisuuksien vertailuksi, eikä vianhauksi, mutta mulla on myös tuo T10 kone ja auto rekisteröity lokakuussa 2010.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #6 : 19.07.2015, 10:42:46 »
Hehe, joo. On muuten aika täsmälleen samat ajankohdat. Otettu käyttöön 28.10.2010.

Mut joo ideat olisi kova sana tuon härvelin kanssa.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #7 : 21.07.2015, 20:03:41 »
Alkaa sille vaikuttaa, että pumpun uusintaan pääsee. Vaikutti katsellessa entisiä öljyjä, että entinen omistaja on jotain paksumpaa öljyä käyttänyt, että paineet pysyy...
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #8 : 21.07.2015, 20:09:42 »
S80:ssä noita tehostinmurheita on ollut enemmänkin. Vika on alkujaan ollut säiliössä olevassa suodattimessa, ja sitten huono öljynsaanti on rikkonut pumpun ja rikkoutunut pumppu on rikkonut hammastangon. Olisikohan sitten ollut samoja osia myös Xc:ssä?

Varaosaohjelmaan kun laittaa vuosimalliksi -10, niin tulee hihnavetoisen pumpun kuva ja -11 mallin kohdalla tulee sähköisen pumpun kuva. Tainnut muutos tulla just noiden meidän autojen välissä.


Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #9 : 22.07.2015, 13:41:33 »
Joo, mulla ei S80 ollut mitään ongelmaa 240tkm aikana. Tosin se suodatinkin on jännä, luulisi, että pumppu imee sen suodattimen läpi öljyn, eikä roskat pääsisi kiertoon, mutta ei. Se suodatin on säiliössä paluulinjassa. Putsasin senkin ja se ei ollut likainen edes. Imuhan on säiliön pohjassa.

(Ei muuten mutta luulin olevan just päinvastoin kuten maalaisjärki sanoisi. Mutta sainkin öljyt lattialle :D Eli luulin paluulinjaksi sitä säiliön pohjaan tulevaa reikää ja irroitin sen letkun kanisteriin tyhjennystä varten. Mutta yllätys olikin suuri, kun se olikin imu linja ja suodattimeen tuleva onkin paluu.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #10 : 03.06.2017, 20:15:57 »
Ai pyörii remmillä :o Mulla on myös -11 mallinen auto ja on sähköinen pumppu. Apulaitehihnoja on kaksi ja siellä on se yksi kaksirivinen hihnapyörä, joka ei ole muuta kuin vaan laakeroitu sinne telineeseen kiinni. Missäköhän vaiheessa lie muuttunut?

Tänään vähän perehdyin tuohon kompuran vapaakytkimeen, olisin vaihtanut mutta sainkin kaupasta väärän, sopinee ilmeisesti vanhempaan kuin 2011 (autona xc60 d3 awd 2012), uusi vapaakytkin oli muutaman millin suurempi. Vanhassa vapaakytkin oli kuin olikin kunnossa eikä aiheuttanut kitinää. Kiristäjät ja laturi on vasta vaihdettu uuteen. Kitinän lähteeksi päättelin kompuralle menevän rullan laakeri, siinähän on juurikin tuo rulla missä on apulaitehihna ja kompuran lyhyempi hihna, mutta kyseistä osaa tai siihen laakeria ei tunnu löytyvän mistään kuvastosta, onko kellään tieto mistä voisi moisen hankkia?

Poissa katemake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ohjaustehostin ongelma
« Vastaus #11 : 08.06.2017, 19:23:32 »
Sain kuin sainkin purettua tuon kyseisen "tärinänvaimentimen" eli tuon rullan, mikä pyörittää ilmastoinnin kompuraa. Virallinen nimi sille on tärinänvaimennin, osanumero 31258133. Laakeria en tuohon saanut vaihdettua, olisi tarvinnut kunnon prässin, mutta putsasin ja voitelin laakerin niin hävisi kitinät, oli varmaankin kuiva kun ei klappia löytynyt ollenkaan. Työnä oli kyllä melkoisen pottumainen johtuen ahtaista paikoista.

 

Kulkukoira  Proturbo