Autoracing  KL-varaosat

Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02

  • 12 Vastauksia
  • 7623 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Terve,

Tänään alan purkaa ahtoputkia ja puhdistan Volvostani egr:n koska heittää väliinsä sitä "päästöjä liikaa, huolla pian" -herjaa.

Olisiko jollakin antaa täsmäohjetta tai -kuvaa mikä on se laippa jonka tiiviste kannattaa vaihtaa metallilevyyn jos tämän tulppauksen samalla tekee mitä niin moni tuntuu suosittelevan?
-Volvo XC90 Executive -07


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #2 : 25.07.2015, 10:02:25 »


Turhaa hifistelyä tuollaisen pellinpalan tilaaminen. Saman asian ajaa teräksinen pakkelilasta jonka saa tuohon imuputken ja egr:n lämmönvaihtimen väliin. Saa sitten muutaman minuutin vaivalla testattua tuleeko vikakoodeja vai ei. Niitä kolmea pulttia ei tarvitse kuin hiukan löysätä, niin pakkelilasta mahtuu väliin :).

Vaikka täällä annetaan neuvoja egr:n tulppaamisesta yleislääkkeeksi moneen vaivaan, niin itse en egr:aa tulppaisi. Miksi ihmeessä haluaisin esimerkiksi kylmentää jo ennestään kylmää autoa? Samoin moottorilämmöt nousevat hitaammin tulppaamisen jälkeen. Vahva ei.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #3 : 25.07.2015, 21:20:53 »
No niin, kiitoksia teille taas hyvistä vinkeistä!  :) Purin autoa sen verran, että sain tosiaan tuon egr:n irti, avasin sen ja puhdistin sen mitä kohtuudella sai liuotettua ja paineilmalla tehtyä. Homma oli melko iisi tehdä ja jokunen tunti siinä meni. Egr oli sisältä melko tukossa ja heti imuputki irrottaeesa huomasi että se aukko oli siitä laipan kohdalta puoliksi tukossa. Öljyä ei imuputkistoissa juurikaan ollut jota ihmettelin suuresti! Toki ne tuli myös huolella puhdisteltua.

Herjaa päästöistä ei ole vielä toistaiseksi tullut. Aika näyttää. Jotenkin auto tuntuu hengittävän paremmin ja tuntuu että kiihtyminen on tasaisempaa eikä niin että nykäisee oikein reippaasti jossakin parin tuhannen kierroksen kohdalla. En tiedä kuvittelenko, mutta tämä tällainen vahva perstuntuma. Savua myös pukkaa reippaammin jos kunnolla antaa kenkää tai lähtee kolmosella risteyksestä vedättämään lähes tyhjäkäynti kierroksilta. Tästä imuputkiston siisteydestä ja täältä saamieni mielipiteiden vuoksi en siis tulpannut tätä mikä oli alunperäinen ajatus.

Tässä hyvä linkki joka miettii millainen homma tuo on tehdä.

https://www.youtube.com/watch?v=Pd3_zvDNq9Y

https://www.youtube.com/watch?v=B5uHyGiojV0
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #4 : 26.07.2015, 01:36:26 »
Ajakaapa vastaavan vuosimallin volkkarilla niin tiedätte mitä on kylmä :D Ja itsellä on vielä - ah niin laadukas - Ardic mykkänä.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #5 : 27.08.2015, 09:31:59 »
Käytin laippaa tässä välissä, eli tukin koemielessä egr:n. Tuli ihan muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen päästöherja. Eli jos joku miettii, kannattaako tämä tulpata -02 vuotisesta D5:sta niin ei kannata, ellei halua katsoa ajaessaan päästöherjaa ja nollata sitä joka kerta viiksestä.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #6 : 27.08.2015, 12:20:37 »
Käytin laippaa tässä välissä, eli tukin koemielessä egr:n. Tuli ihan muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen päästöherja. Eli jos joku miettii, kannattaako tämä tulpata -02 vuotisesta D5:sta niin ei kannata, ellei halua katsoa ajaessaan päästöherjaa ja nollata sitä joka kerta viiksestä.

Minulla ei tule herjaa näytölle vaikka on vm 2002 V70 D5. EGR ollut pari vuotta ummessa.
V70 D5

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #7 : 27.08.2015, 13:27:13 »
Riippuu ohjelmistoversiosta, että kärsiikö kylmästi vaan tulpata vai ei.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #8 : 27.08.2015, 14:44:02 »
Ok, hyvä tieto tämäkin että on auto- ja ohjemistokohtainen.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #9 : 27.08.2015, 15:54:58 »
Minulla ei tule herjaa näytölle vaikka on vm 2002 V70 D5. EGR ollut pari vuotta ummessa.
Mullakaan ei tullut näyttöön mitään ilmoitusta mutta koodit luettaessa löytyi herja muistista. Auto on siis toi -04.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #10 : 06.09.2015, 15:52:47 »
Esim. optimoi autosi.fi ohjelmoi autosta jos monestakin EGRn pois pelistä. Ei tartte ite ees konepelliä avata. Ja toimii.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #11 : 09.01.2019, 11:45:38 »
Tähän voisin laittaa että jos ottaa sen egr magneettiventtiilin irti ja sahaa sen akselin poikki niin ei pääse pakokaasut enään eteenpäin imusarjalle. 8)

Lämpenemisen puolesta voisin sanoa ettei vaikuta ollenkaan vaikka onkin tulpattu.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Mihin väliin metallilaippa EGR tulpatessa? D5 -02
« Vastaus #12 : 09.01.2019, 15:46:09 »
Kun näkee noita imuputkia ennen imusarjaa, jotka EGR on sotkenut, niin ainakin voisi arvailla, ettei se moska mikä koneeseen menee, ainakaan paranna koneen kestävyyttä. Auton moottoreissa on ilmanpuhdistimet mutta EGR työntää kerran poltetut palamattomat hiukkaset moottoriin uudestaan.
Oma D5 ('02 - 424 tkm) EGR on ollut tukittuna viimeiset 300 tkm. Tämä on omasta mielestäni pitänyt moottoria kunnossa eikä esim. 20 tkm huoltovälillä öljynpinta mittatikussa liiku mihinkään. Katsastaja sanoi viime kesänä, että päästöjen puolesta läpäisisi uuden auton raja-arvot. Jos tästä seuraa, että lämpiää muita vastaavia malleja hitaammin, täytyy kärsiä  8)

 

Kulkukoira  Proturbo