RallyBaron  Samppasport

2007 s80 2,4d ravistaa rattiin

  • 12 Vastauksia
  • 4541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« : 24.07.2015, 16:48:19 »
2007 s80 2,4d alkoi ravistaa rattiin etu levyjen ja palojen vaihdon jälkeen. palautin levyt ja vaihdettiin erimerkkisiin ei vaikutusta. uudet renkaat laitettu ravistaa edelleen. uudet iskarit ja yläpään tukilaakeri vaihdettu ravistaa edelleen. nelisuuntaus tehty sama ravistus jatkuu tukivarret vaihdettu vuosi taakse päin. levyjen vaihdossa vanhat oli ruostuneet napaan tosi lujaan sai aikansa väännellä kangella että sai irti. uudet laitoin puhdistetulle navalle. 90km-110km vauhdissa pahiten ravistaa. jarruttaessa ei ravista levyt ilmeisesti suorat. missä vikaa auto vissiin vaihtoon.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #1 : 25.07.2015, 08:20:55 »
Olisiko kangella vääntäminen saanut aikaan jotain vauriota? Mahdollisesti uutta nelipyörä suuntausta, vai onko tämä mainitsemasi suuntaus tehty nyt levyjen vaihdon jälkeen?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #2 : 25.07.2015, 11:06:16 »
Käytä kangen sijasta lekaa jatkossa. Mihinkä "nojasit" kangella vääntäessä - tarkista se kohta ensin; rikoitko jotain?
Onko oikean kokoinen keskireikä vanteissa?
Onko tasapainot renkaissa kohdallaan...
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa jamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #3 : 25.07.2015, 18:42:20 »
kyllä suuntaus ja tasapainoitus levyjen vaihdon jälkeen tehty. vanteet 17tuuman volvon vanteet.vasaralla paukutin ensin mutta ei lähteneet irti. rautakanki kyllä aika järeä kampe minunkin mielestä. sitä iskarin alapään mötikkää muistaakseni käytin tukena ja ratti ääriasennossa. hyvinkin mahdollista että hajoitin jotain. jos pyörän napa olis vääntynyt niin jarruttaessa varmaan täristäis. raidetangon sisä ja ulko niveletkin vaihdettu. onko hammastangossa ohjauksen iskaria entä vetarissa tukilaakeria. pitää joku päivä rueta tutkimaan taas vaihteeksi.

Poissa jamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #4 : 25.07.2015, 19:06:41 »
siis levyjen vaihdon jälkeen vaihdettu raidetangon päät +sisemmät nivelet.nelipyörä suuntaus. uudet renkaat+ tasapainoitus kahdessa eri liikkeessä. uudet iskarinyläpään laakeri+iskarit. tukivarret on vaihdettu ennen levyjen asennusta n.vuosi sitten. ratin tarinä ei vaan lopu. 60-70 vauhdissa ei täristä mutta siitä eteen päin ravistaa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #5 : 25.07.2015, 19:39:40 »
Ostitko mutanetistä halvimmat jarrulevyt vai jotkut ihan kunnon merkkilevyt? Koska noissakin on eroja ainakin vag:ssa. Ostat halvimmat paskat mutanetistä ja jos olet pikkaisenkin jarrutellut ja ajat vesilätäkköön, niin lämpimät levyt ovat kierot sen jälkeen.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #6 : 25.07.2015, 22:10:28 »
ensin jotku nk merkkiset sitten palautin ne kun luulin vapinan johtuvan niistä. vaihdettiin brembo merkkisiin ja ei suurempaa eroa ratti vapisee.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #7 : 25.07.2015, 22:13:08 »
ensin jotku nk merkkiset sitten palautin ne kun luulin vapinan johtuvan niistä. vaihdettiin brembo merkkisiin ja ei suurempaa eroa ratti vapisee.

Missä kunnossa takajarrulevyt ja satulat on  ;). Tuo ei aina johdu pelkästään etupäästä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #8 : 26.07.2015, 23:56:49 »
Muuttuuko se vapina kun painaa jarrua?

Jarrulevyn/navan kierous on helppo mitata heittokellolla, eli kannattaa ehkä käydä korjaamolla (josta tuo em. työkalu löytyy) ja antaa tarkastaa ettei napa ole vääntynyt hieman kieroksi jarrulevyn irroituksen aikana.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jamu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #9 : 27.07.2015, 14:47:40 »
jarrua painaessa vapina vähenee. huomenna käytän pohjapanssarin irti ja katon mitä altapäin näkyy. oiskohan vetari vahingoittunut levyjä väännellessä irti. takapää kyllä kunnossa kun ei vapissut ennen etu levyjen vaihtoa. jotain varmaan rikoin levyjen vaihdossa.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #10 : 27.07.2015, 17:00:16 »
Jos sä oot löysänny vahingossa alatukivarren kiinnityspulttia  ja unohdit kiriä sen sitten takisin tiukalle?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 223
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #11 : 03.08.2015, 23:00:15 »
Tuskin mitään rikoit, se vaatii muunlaista voimaa.

Poissa time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 223
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 s80 2,4d ravistaa rattiin
« Vastaus #12 : 03.08.2015, 23:08:03 »
Voisin sanoa satavarmasti, että vika on levyssä, eli se on epätsasapaksu(olipa vaikea sana ), mutta olen mm. hummerin levyjä sorvannut ja niissä oli karmeita heittoja. Heittoa oli n. 2mm ja ne oli menossa roskiin, mutta myytiin "uutena". Onneksi on reilusti varaa ja ei siten haittaa. Suuri maa ja suuret toleranssit.
En siis ole täysin varma volvon levyistä, mutta kokemusta muistakin halpislevyistä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2015, 00:01:58 kirjoittanut time »

 

Kulkukoira  Proturbo