Futurez  Kulkukoira

V70 takajousien vaihto

  • 10 Vastauksia
  • 16016 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hannu101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
V70 takajousien vaihto
« : 27.07.2015, 09:03:01 »
Varmastikin jo käsitelty aihe, mutta en löytänyt suoraa vastausta etsimällä:

Tarvitseeko takajousien vaihdossa jousipuristimia ensinkään? Uskaltaako tukivarren sisemmän pultin löysätä ilman jousien puristusta ja saako uudet jouset paikalleen ilman puristimia?

Ja jos puristimet tarvitaan, mistä löytyy sellaiset jotka mahtuvat?

Poissa Hannu101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #1 : 27.07.2015, 09:17:13 »
Ja kysehän on kakkoskoppaisesta, vm -03.


Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #3 : 27.07.2015, 13:49:06 »
Tukivarsi kannattaa laskea esim. tunkilla hallitusti alas, eli sisäpään alle tunkilla pieni pänni ja pultti pois, takaisin samalla lailla. Se pultti voi olla hankala saada paikalleen, tukivarsi kanittaa vähän vinoon kun sisäpää on irti.
Puristinta ei tarvita, eikä sitä siellä oikein mahdu edes kayttämään.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #4 : 27.07.2015, 13:51:06 »
Jos sitten käykin niin, että kesken remontin tulee ikävä sitä puristinta, niin tuollainen toimii:

http://www.ikh.fi/tuotehaku/jousipuristin#!tid12501

Poissa Hannu101

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #5 : 27.07.2015, 16:27:16 »
Kiitoksia hyvät herrat neuvoista!!

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #6 : 27.07.2015, 18:15:04 »
Helpommin meni vaihto, kun otti koko tukivarren pois ja tunkkasi sitten paikoilleen. Tahtoo se jousi muuten kääntyä miten sattuu sinne alapuolen uraansa, kun siellä ei ole mitään kiinnityskohtaa sille.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #7 : 22.12.2015, 20:10:30 »
Helpommin meni vaihto, kun otti koko tukivarren pois ja tunkkasi sitten paikoilleen. Tahtoo se jousi muuten kääntyä miten sattuu sinne alapuolen uraansa, kun siellä ei ole mitään kiinnityskohtaa sille.

Pitää vissiin kahdella tunkilla pumpata tukivarsi paikalleen?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa suden silmät

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #8 : 22.12.2015, 23:20:05 »
Minä laitoin yhdellä tunkilla keskeltä, melkein kannattaa se sisempi pultti laittaa eka, kun jousi tosiaan vääntää sitä kieroon. Kahdella tunkilla on toki helpompi sihtailla paikoilleen.

Montun päällä oli helppo, kun laittoi montun yli 28 mm filmivanerin, minkä päällä ajeli hallitunkilla.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #9 : 23.12.2015, 19:20:47 »
Tänään vaihdoin Kybin vahvistetut jouset ja aika helppo homma. Avasin tukivarresta pelkästään sisemmän pultin ja paikalleen meni helposti kahdella pullotunkilla tunkkaamalla. Melkoista passailua ja vääntelyä noiden puslien pulttien kanssa. Etuvakaajan pultin sai navan alapäähän paikalleen, kun räikkäliinalla veti tukivartta eteenpäin ja tunkilla nosti navan pohjasta.

Perä nousi muutamalla sentillä ja nyt on auto suht ryhdissään. Etupäästä vois katkaista jousista pari senttiä pois, niin voisi olla kohdallaan.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: V70 takajousien vaihto
« Vastaus #10 : 22.09.2019, 21:46:43 »
Laitetaanpa tänne muistiin, tällä kaavaa just vaihdettiin V70 Mk2 06seen bilsteinin alustasarja

0. Iskarin ala ja yläpultti irti
1. Takavakaajan mutteri irti
2. Takavakaajan toinen mutteri irti
3. Tukivarren epäkeskopultti irti, muista asento (kuva tms), onnistuu luultavasti irroittamalla toinenkin pää niin ei mene kulmat pieleen.
4. Navan alta eturipustuksen pultti irti
5. Jousikupin ulompi pultti irti

6. Tunkki jousikupin alle ja varovasti jousi pois ja uusi tilalle ja päinvastanen järjestys, jousi helppo kiinnittää isolla nippusiteellä/liinalla ettei lipeä.



264
V70XC
Ex: 740 B230F, 740 B200E, 850 T5, 940 B230FB, 740 ruumari B200F, 940 B230F, V70 Mk1 TDI, 740 D6, V70 Mk2 TDI, 343 1,8,

 

Autoracing  KL-varaosat