Elikkäs ostin ensimmäisen volvoni loppu kesästä 2014 ja autolla oli hintaa noin 450e. Auto on siis vuoden -86 240 GL Diesel ruskealla kangas sisustalla. Vaihdelaatikkona m47 ja taka-akselina 1030 3,73 perävälityksellä. Kilometrejä oli kertynyt yli 700tkm mutta ihan ajokuntoinen ja toimiva auto. Autoon oli tehty liikkeessä syöttöpumppu remontti ja perus syöttöä hieman lisätty. Yllättävän pirteä ja taloudelllinen vapariksi. Öljyä toki söi jonkin verran. Autosta löytyi hitsaamista mm. pohjasta, helmoista ja takakaarista. Oikeastaan kaikki näkyvät ruostekohdat tuli paikattua mm. takakontin sisukset jne. Korin hitsasin "katsastuskuntoon" ja ajelin autolla vajaan vuoden alkuperäiskuntoisena.

Kuskin takakaari vaihdettu (huom. sävyero

)ja pohja ja helmat paikattuna.

Tämän näkoisellä ajeltiin ensimmäinen vuosi.

Talveksi 14"corona vanteet, lisävalot ja kattotelineet.
Seuraavan katsastuksen lähestyessä 2015 auto jäi kesällä seisomaan. Alusta ei enää ollut parhaassa iskussa ja turbotus haaveet oli aika rueta toteuttamaan. Kunnostus ja turbotus projekti alkoi. Osia hankin mm. 740:n ahdonalaisen syöttöpumpun, turbon pakosarjan, öljynsuodattimen siirtojalan ja sekalaisia ahtoputkenpätkiä uudemmista v40 ja tdi volvoista. Turboksi sain halvalla tutulta D5252T moottorin KKK k14 ahtimen ja sitä sovittelinkin alustavasti paikoilleen. Pakosarjan laippa on toki T3 ja k14 T25, joten suunnittelin adapteria laippojen välille. Tilaa 200srj.n keulalla on melko rajallisesti joten hylkäsin idean ja hankin toiselta tutulta 740 volvosta peräisin olevan ehyen D24:n alkuperäisen T03 garrettin.

Hankittuja osia.

Turbon pumppu.
Pakosarjan egr.n laippaan tein pakopainemittarille lähdön.

Öljynsuodattimen siirtojalka ja öljyletku asennettu lohkoon kiinni.
T03 garrett ja pakosarja paikoillaan uusilla tiivisteilllä.
Kompurankotelo tuli liian lähelle runkopalkkia. Palkkia en tahtonut muokata, joten tein moottorin tukikumin alle 5mm korokepalan ahtimen puolelle, jotta sain lisää tilaa.


Ahtimellla vähän, mutta riittävästi tilaa. Moottorin heiluessakaan ei osu runkoon vaikka läheltä menee.

Öljynpaluulle porasin 16mm reijän öljypohjaan ja m6 kierteet laipalle. Paluuputken alun hitsasin laippaan ja tiivisteliiman kanssa kiinni. Ahtimen pohjassa vastaava laippa ja väliin kumiputki. Näyttää hieman rumalta mutta toimii.

Ahtoputken pätkiä sovittelin kumminkin päin.

Lopulta päädyin toteuttamaan näin. Ahtoputket sopivat hyvin keulassa olevista aukoista jäähdyttimen etupuolelle. Reikiin laitoin pellinreunanauhat suojaksi.

Välijäähdyttimeksi hankin uuden bilteman 140mm*550m*65mm 2,25" lähdöillä. Cooleri löysi paikkansa sopivasti vesijäähdyttimen edestä. Näkyy vienosti maskin takaa

.
Yleiskuva ennen starttia. Öljyt koneeseen ja paikkojen tarkistelua ja kiristelyä. Auto lähti käytiin vaparin pumpulla ja kävi hienosti, eikä öljylinjatkaan vuotaneet mistään. Painetta antoin mittariin noin 0,6bar bleediventtiilin ollessa kiinni.
Tilan puutteen vuoksi projekti tuli siirrettyä siirtokilvillä talveksi Kajaanista Iisalmeen säilytykseen. Samalla tuli testiajoa turbolle. Aloin tekemään väliaikaista pakoputkea siirron ajaksi. Tein 3"downpipen ahtimelta alas. 3"tuuman downpipe vaihtui 2.5" vänkärin penkin kohdilla, johon liitin vanhan vakion loppupätkän.
Testiajo sujui ongelmitta ja vakio kytkinkään ei luistanut vielä vaparinpumpun kanssa. Voimaa ja vääntöä tuli reilusti lisää ja autohan tuntui jopa kiihtyvän

. Vaparin pumppusta perussyöttöä isolle ja paineet 0,7 tuntumassa toki vakio pakoputken loppupätkä ahdisti vielä melko paljon. Mustaa tuli.

Auto Iisalmeen ja alustan kimppuun.

Vieläpä kuva pölyisestä sisustasta. Henkilokohtaisesti pidän tästä ruskeasta

Turbon pikkuratti.
