KL-varaosat  Carwist

Volvo 240 -86 Diesel (korin kunnostusta)

  • 31 Vastauksia
  • 32632 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 -86 Diesel (korin kunnostusta)
« : 27.07.2015, 21:05:41 »
Kirjotellaas vanha projektipäiväkirja hieman selkeämpään muotoon.  Elikkäs ostin ensimmäisen volvoni loppu kesästä 2014 ja autolla oli hintaa noin 450e. Auto on siis vuoden -86 240 GL Diesel ruskealla kangas sisustalla. Vaihdelaatikkona m47 ja taka-akselina 1030 3,73 perävälityksellä. Kilometrejä oli kertynyt yli 700tkm mutta ihan ajokuntoinen ja toimiva auto. Autoon oli tehty liikkeessä syöttöpumppu remontti ja perus syöttöä hieman lisätty. Yllättävän pirteä ja taloudelllinen vapariksi. Öljyä toki söi jonkin verran. Autosta löytyi hitsaamista mm. pohjasta, helmoista ja takakaarista. Oikeastaan kaikki näkyvät ruostekohdat tuli paikattua mm. takakontin sisukset jne. Korin hitsasin "katsastuskuntoon" ja ajelin autolla vajaan vuoden alkuperäiskuntoisena.


Kuskin takakaari vaihdettu (huom. sävyero ::))ja pohja ja helmat paikattuna.


Tämän näkoisellä ajeltiin ensimmäinen vuosi.


Talveksi 14"corona vanteet, lisävalot ja kattotelineet.

Seuraavan katsastuksen lähestyessä 2015 auto jäi kesällä seisomaan. Alusta ei enää ollut parhaassa iskussa ja turbotus haaveet oli aika rueta toteuttamaan. Kunnostus ja turbotus projekti alkoi. Osia hankin mm. 740:n ahdonalaisen syöttöpumpun, turbon pakosarjan, öljynsuodattimen siirtojalan ja sekalaisia ahtoputkenpätkiä uudemmista v40 ja tdi volvoista. Turboksi sain halvalla tutulta D5252T moottorin KKK k14 ahtimen ja sitä sovittelinkin alustavasti paikoilleen. Pakosarjan laippa on toki T3 ja k14 T25, joten suunnittelin adapteria laippojen välille. Tilaa 200srj.n keulalla on melko rajallisesti joten hylkäsin idean ja hankin toiselta tutulta 740 volvosta peräisin olevan ehyen D24:n alkuperäisen T03 garrettin.

Hankittuja osia.


Turbon pumppu.





Pakosarjan egr.n laippaan tein pakopainemittarille lähdön.




Öljynsuodattimen siirtojalka ja öljyletku asennettu lohkoon kiinni.


T03 garrett ja pakosarja paikoillaan uusilla tiivisteilllä.

Kompurankotelo tuli liian lähelle runkopalkkia. Palkkia en tahtonut muokata, joten tein moottorin tukikumin alle 5mm korokepalan ahtimen puolelle, jotta sain lisää tilaa.




Ahtimellla vähän, mutta riittävästi tilaa. Moottorin heiluessakaan ei osu runkoon vaikka läheltä menee.



Öljynpaluulle porasin 16mm reijän öljypohjaan ja m6 kierteet laipalle. Paluuputken alun hitsasin laippaan ja tiivisteliiman kanssa kiinni. Ahtimen pohjassa vastaava laippa ja väliin kumiputki. Näyttää hieman rumalta mutta toimii.


Ahtoputken pätkiä sovittelin kumminkin päin.


Lopulta päädyin toteuttamaan näin. Ahtoputket sopivat hyvin keulassa olevista aukoista jäähdyttimen etupuolelle. Reikiin laitoin pellinreunanauhat suojaksi.


Välijäähdyttimeksi hankin uuden bilteman 140mm*550m*65mm 2,25" lähdöillä. Cooleri löysi paikkansa sopivasti vesijäähdyttimen edestä. Näkyy vienosti maskin takaa 8).


Yleiskuva ennen starttia. Öljyt koneeseen ja paikkojen tarkistelua ja kiristelyä. Auto lähti käytiin vaparin pumpulla ja kävi hienosti, eikä öljylinjatkaan vuotaneet mistään. Painetta antoin mittariin noin 0,6bar bleediventtiilin ollessa kiinni.

Tilan puutteen vuoksi projekti tuli siirrettyä siirtokilvillä talveksi Kajaanista Iisalmeen säilytykseen. Samalla tuli testiajoa turbolle. Aloin tekemään väliaikaista pakoputkea siirron ajaksi. Tein 3"downpipen ahtimelta alas. 3"tuuman downpipe vaihtui 2.5" vänkärin penkin kohdilla, johon liitin vanhan vakion loppupätkän.

Testiajo sujui ongelmitta ja vakio kytkinkään ei luistanut vielä vaparinpumpun kanssa. Voimaa ja vääntöä tuli reilusti lisää ja autohan tuntui jopa kiihtyvän  :o. Vaparin pumppusta perussyöttöä isolle ja paineet 0,7 tuntumassa toki vakio pakoputken loppupätkä ahdisti vielä melko paljon. Mustaa tuli. 8)  Auto Iisalmeen ja alustan kimppuun.


Vieläpä kuva pölyisestä sisustasta. Henkilokohtaisesti pidän tästä ruskeasta :D Turbon pikkuratti. :P



« Viimeksi muokattu: 28.04.2019, 22:51:34 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 Diesel
« Vastaus #1 : 16.02.2018, 14:40:19 »
Taka-akseli tuntui jo melko rötväkälle ja etupääkin oli parhaat päivänsä nähnyt. Auton ollessa säilytyksessä purin ensiksi edestä tolpat ja kaikki alustan osat irti.


Etupään purkua.


Kunnostukseen-->


Oikean tolpan jousilautanen ja iskarin putki ruostunut puhki, joten hommasin toiset tolpat varaosiksi.


Tukivarret ja muuta hiekkapuhallettu ja happomaali pintaan että ei heti ruostu.


Maalattu rostexilla ja massattu. Uudet puslat prässätty paikoilleen.


Vakaaja maalattu.


Etutolpista ruosteet poistettu ja maalattu.


Sieltähän löytyi paksut oranssit iskarit. Nämä siis olivat autossa jo alla. Tuntuivat olevan ehyet, joten näillä kasaan.


Paksut on  varret :o


Dieselin etujouset 1,5 kierrosta laikattuna.


Tolpat kasassa ja valmiit auton alle.


Jarrusatulat kunnostettu, männät kiillotettu ja kasattu uusilla tiivisteillä. Uudet levyt ja palat myös. Etupyörien laakerit rasvattu ja kiristetty.

« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 21:17:53 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 Diesel
« Vastaus #2 : 16.02.2018, 15:39:32 »
Etupään kasauksen jälkeen oli aika siirtyä takapään kimppuun. Lumet suli ja auto siirrettiin takaisin Kajaaniin. Auto talliin ja akselia irti.
 

Uusi etupää ja vanha takapää.


Taka-akseli irti ja melko resun näköinenhän se oli. :D 16mm takavakaaja akselissa.


Alkuperäiset puslat oli melkoista silppua. Näillä puslilla katsastettu vuosi takaperin ;D


Takatukivarsiin hitsasin vahvikelevyt.


Tuplavakaajien mallailua. Päällä 19mm ja alla vanha 16mm vakaaja. Jonkin kaavan mukaan vastaisi yhtä 21,6mm vakaajaa. Kiinni ovat 5mm lattaraudalla.


Akselin hiekkapuhallusta.


Tukivarsiin hitsasin myös päälle 2mm levystä jäykisteet sekä jousen paikka tehty uusikisi 3mm levystä. Uudet puslat prässätty.


Reaktiotangot ja panhardi puhallettu maalattu ja puslat uusittu. Jousen yläpäät tein uusiksi.


Taka-akseli puhallettu ja sinkkimaali pohjille päälle vielä rostexi ja massa.
 

Uudet puslat tässäkin.


Tukivarret maalissa ja massassa.


Uudet farkun jäykät kuormajouset taakse.


Akselin kasausta. Jarrut kunnostettu ja samoin jarruputket ja letkut. Takaiskarit uudet.


Tasauspyörästön koppa, panhardi ja takavakaajat sai keltaisen miranolin pintaan. Onpahan vähän väriä perässä. ;)


Valmis taka-akseli. Autoon kiinni--> 8)


Tältä näyttää kun on 1,5 kierrosta laikatut dieselin jouset edessä ja kuormjouset takana. :P

Pikkusen on perä pystyssä. Eipähän keuli ::)

« Viimeksi muokattu: 07.08.2018, 07:39:52 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 Diesel
« Vastaus #3 : 16.02.2018, 15:55:31 »
Alustan kunnostamisen jälkeen ei isoja ole ehtinyt tapahtua. Eikä ole kyllä sen kummemmin ajeltukkaan kun ei ole vielä leimassa. Piti välissä saattaa muuan bensa 240 12 vuoden seisomisen jälkeen puun alta käyttöautoksi.  ::)
Tähän hommasin toisen moottorin, joka olisi tarkoitus katsella kuntoon ja vaihtaa keulille. Vanha moottorin kun alkanut huohottaa aika reilusti ja stefat vuotaa. Uusi moottori on pari vuotta sitten kasattu td lohkosta, jossa turbon 155bar suuttimet ja syöttöpumppu. Kansi ehyt ja pelti tiivisteen kanssa kasattu. Paremman moottorin kanssa sitten penkkiin ja leimalle.





Pakoputkea myös rakenneltu eteenpäin.

3"-->2,5" 2,5 Akselin ylitys ja yksi takapönttö. Maltilliset, mutta murakat äänet. :)


Virgot hommattu. Kaveri hiekkapuhalsi ja maalasi. Pohjaepoksi, valkonen väri ja lakkapäälle.


Nämä siis jää talvivanteiksi.





Deekun osia tuli varalle hommattua niin saa laitella tuon uuden koneen valmiiksi. Toisen vaparin öljypohjan kun vielä hommaisi.

 
Vauhtipyörää hipastu sorvissa.

Kevään aikaan tarkoitus nostaa vanha moottori pois ja ottaa kori kunnolla kunnostukseen ja samalla siistiä huonot ruostekorjaukset. Sittenpä laittaa tuo parempi d24tic keulille paremmalla kytkimellä. 12mm nestepäätä harkittava pumppuun jos vaikka innostuu virittämään. :P
« Viimeksi muokattu: 07.08.2018, 07:40:19 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Eldor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • -
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #4 : 16.02.2018, 20:04:55 »
Mielenkiintoista! Hyvältä näyttää
945 95vm
240 DL 89vm
240 GL 85vm

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1125
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #5 : 17.02.2018, 19:55:38 »
Saitko muuten toimii öljynpalu tuossa paikassa öljypohja? Meinan ei turbo tulvi?

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #6 : 18.02.2018, 17:47:54 »
Saitko muuten toimii öljynpalu tuossa paikassa öljypohja? Meinan ei turbo tulvi?
Kyllähän tuo on toiminut enkä ole huomannut että tulvisi. Uuteen moottoriin tarkoitus tehdä paremmin tuo paluu. Hitsata esim. AN-liittimelle lähtö johonkin fiksuun paikkaan.
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1125
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #7 : 18.02.2018, 18:03:32 »
Ok
kaverilla oli palu tuossa ja sillä oli ongelmana että rupes fööni lykkää imusarjaan öljyä. Sen takia vaan mietin

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #8 : 18.02.2018, 19:41:35 »
Mitkä nuo kiekot jousten alapäässä on? Tuleeko tohon kiekon päälle vielä jotain kiinnikettä?
Ei sillä ettei pysyis, pysyyhän ne ilman mitäänkin  :D
Viime leiman haun jälkeen huomasin kotona ettei itellä sedanissa jousi ole millään kiinni ja korjasin asian  ::)

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #9 : 18.02.2018, 23:57:58 »
Mitkä nuo kiekot jousten alapäässä on? Tuleeko tohon kiekon päälle vielä jotain kiinnikettä?
Ei sillä ettei pysyis, pysyyhän ne ilman mitäänkin  :D
Viime leiman haun jälkeen huomasin kotona ettei itellä sedanissa jousi ole millään kiinni ja korjasin asian  ::)
Kuvassa näkyy vielä tuo paksu kiekko. Lopulta sorvasin siitä noin 7-8mm paksun kiekon ja päälle tuli vielä se alkuperäinen peltilätkä. Onpahan tavallaan pitämässä jousen keskellä ja täyttämässä tyhjän tilan tukivarren ja kiinnikelätkän välistä. Toki pärjäisi ilmankin. ::)
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #10 : 25.05.2018, 00:00:06 »
Jaahas. Pistetäänpä vähän kuvia tämän kesän työmaasta. Pesin painepesurilla irto liat ja irtoavat massat pois. Melko häyjyyn kuntoon päässy pohja huonojen ruostekorjausten ansiosta.


Oven aluset kotelon päältä paikottain pintaruosteessa.


Ovien alareunat ruosteessa. Kuskin helmapelti uusiksi. ::)


Pohjan runkopalkit päälle päin kovat mutta pintaruosteessa. Poikkittaisetpalkit huonosti korjattu.





Sama toisella puolen. Pakoputki on irti, siksi roikkuu maassa.


Runkopalkki pintaruosteessa taka-akselin päältä.  :(


Vasen takakaari tuli aikonaan itse vaihdettua huonosti kun alkanut sauma pullistua. ::) Tämä hiottava ja siistittävä.


Kontissa kovaa peltiä vaikkakin pientä pintaruostetta ja härskisti maalattu. Nämäkin hiottava puhtaaksi ja maalattava asiallisesti korin väriin.


Konehuonettakin hieman pesin. Tänne sitten parempi kuntoinen moottori. Ahtoputket uusiksi ja kaikki mahdollinen siistittävä.


Päältä päin ja pinta pelleiltään aivan kelvollinen kanpe. Tuulilasi on huono.


Kuvaa perä päästä. Bensa volvokin edustaa pihassa. 

Nyt vähän viisaampana insinöörinä ruettava koria siistimään. ::) Hiomista ja ruosteen poistoa paljon. Hitsuutteluhommiinkin pääsee. :o  Sen jälkeen tekniikan kimppuun.  8)

« Viimeksi muokattu: 09.09.2019, 22:50:12 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC
« Vastaus #11 : 30.06.2018, 19:44:49 »
Sisusta purettu ja vähän hitsuutteluahan sieltä maton alta yllättäin löyty. :D


Näppärästi sopi koko sisusta etupenkkejä vaille takakonttiin väliaikais jemmaan :)


Vänkärin takakaari. Ei oo turvavyö enää kovin tiukassa ;D











Huonostippa on lattiat korjattu edellisen omistajan toimesta. :nohnoh
Ei nyt aivan mahoton kuitenkaan ole van kyllähän tuossa taas hetkeksi on hommaa. 8)
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 D24 ---> D24TIC (kori purkuun?)
« Vastaus #12 : 17.07.2018, 17:21:26 »
Nojooh!
Ruostekohtia räkläköity pois ja mätäkohtia tutkittu tarkemmin. Yhden paikan tein.  Massat rapisee ruosteen päältä jokapaikasta ja runkopalkkia, takakaaret(sisä ja ulko), sisä ja ulkohelmat, lattiat, ovenaluset yms. Saisi kaikki tehdä uusiksi jos hyvän haluaisi. Korigrilliä ja hiekkapuhallusta melkeinpä vaatisi.  Nyt ei taida riittää tälle kesää näin laajaan korin kunnostukseen ehtiä. :-\ Ei viitsi väkisellä ja kiireellä tehdä sinnepäin huonoa jälkeä. Toki jos aloittelisi hitsaamaan lattiat yms. helpot kohdat ja pikkuhiljaa tehdä etiäppäin. Viime kesänä hitsaamani bensa 240 oli huomattavasti järkevämpi projekti ja sain kohtuu työmäärällä korin suht hyvään kuntoon toisin kuin tämä. :D

Tässä vielä kuvia korista.
account deletion
« Viimeksi muokattu: 20.04.2019, 21:39:59 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 Diesel
« Vastaus #13 : 03.09.2018, 22:35:12 »
Pakkohan se oli tätä alottaa hitsaamaan. Lattiaa yms. sisäpuolelta rupesin korjaamaan. Vänkärin puoli pahin joten siitä aloitin.


Runko- ja poikittaispalkin risteykseen uutta peltiä.


Kotelosuojaainetta runkopalkin sisukset täyteen ja paikka hitsattu. Porasin reijän vielä kotelosuojausta varten.



Takapenkin alla runkopalkin päällä sama homma. Kotelosuojaa sinnekkin sisään.



Takakaari, ja lattiasta pieni paikka tunkin korvakon edestä myös hitsattu.



Super rostexi pohjamaaliksi hionnan ja putsauksen jälkeen.


Vänkärin lattia korjattu. Neljä pienehköä paikkaa.



Hioin kaikki saumat ja pintaruosteet pois ja rostexia päälle. Toki vielä tiivisteliimat saumoihin ja pintamaali päälle.

Tästä se pikkuhilijaa etenee. Tulipa vielä varaosa-autoksi hommattua vähän lahompi valkonen -86 240gl diesel ja kaupan päälle tuli vielä D24+M47 köntti. Onpahan nyt muutama D24 ja vaihelaatikko jemmassa. :D




« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 21:24:10 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

Poissa Gyrde

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 Diesel
« Vastaus #14 : 09.10.2018, 22:59:12 »
Tuli tekastua heittokellolle adapteri D24.n syöttöpumpun ennakon säätöä varten. M8x1x37mm ilmausruuvista tein kierreosan kun on reikäkin valmiina. Helppo oli katella ennakot kohilleen. 0,78mm näytti olevan ja 0.95mm säädin ennakot. Nyt pörähtää nätisti käyntiin.


Adapteria


Kello paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2018, 21:09:55 kirjoittanut Gyrde »
240 D24TIC , 240 B200K -86 & V70mk1 -00 TDI

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy