Autoracing  KL-varaosat

740 lataa laiskasti

  • 26 Vastauksia
  • 9421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hdkimmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
740 lataa laiskasti
« : 31.07.2015, 12:27:59 »
740 1989 turbo farkun lataus kiukuttelee. Ilman valoja ym muuta kuormaa auton volttimittari näyttää OK ja laturistakin tulee ulos 14,2 V. Kun kytken parkit ja ajovalot niin latausjännite laskee jo autonkin mittarin mukaan lähelle vasenta punaista aluetta  >:(. Jännite akulla on tuolloin 13.6.

Olen puhdistanut akulle tulevat johdot, laturista lähtevät johdot sekä vaihtanut jännitteen säätimen. Kyseessä on toisen polven Biltema laturi, joka ollut käytössä noin 3-4 vuotta.

Korjaantuukos vain laturia vaihtamalla  :o

Kiitokset tietäjille,

Kimmo

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #1 : 31.07.2015, 12:51:56 »
Jos jännite akulla on kuormituksessa tuon, niin se on ihan ok. Tyhjäkäynnillä lienee mitattu?

Omassa samaa luokkaa, tosin liukurenkaat on jo aika kuluneet. Pitäiskin ostaa uusi liuku, laturin kunnostaminen ei ole rakettitiedettä, pikemminkin suoritus :)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2015, 12:56:09 kirjoittanut Orlov »

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #2 : 31.07.2015, 14:12:36 »
Tere.
Mittaappa se jännite suoraan laturin päästä kun kuormat on päällä.
Jos laturilta tulee ulos edelleen tuo mainitsemasi 14,2 volttia on vika todennäköisesti johdotuksessa.
Johtojen vastukset tuppaa nousemaan vanhemmiten,muutenkin se päälatauslinja on melko ohut karva.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #3 : 03.08.2015, 01:06:41 »
omassa oli hihna sen verran huonossa kunnossa että kuorma päällä luisti sen verran ettei lopettanut lataamista, mutta jännite putosi, siltikään hihna ei kiljunut niinku yleensä.

vaihdoin sitten uudet hihnat ja samalla vähän tehokkaamman laturin, ja kävin samalla kaikki johtojen liitokset läpi kun oli aika hapettuneet.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #4 : 03.08.2015, 03:38:14 »
Olisiko diodi rikki?
142

Poissa hdkimmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #5 : 03.08.2015, 10:44:05 »
Kiitokset vastanneille.
Tyhjäkäynnillä on mitattu, ja tänään mittaan sitten vielä tuon laturista lähtevän jännitteen kuorman kera.

Tarkoitatko Orlov, että tuo 13,6 jännitettä riittää akun hyvinvoinnille ? Mikä oikeastaan pitää tuon jännitteen olla akulla kun kaikki kuormat on päällä?

Katson vielä tuon hihnan - jännite putoaa myös ajossa, kierroksilla ei ole jännitettä nostavaa vaikutusta.

Kimmo

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #6 : 03.08.2015, 11:34:50 »
Jos laturin päässä 14,2 niin se ajaa kyllä asiansa. Puolen tunnin lenkin jälkeen ja kone edelleen käynnissä voisi oletta että akun päässä olisi jo enemmän kuin mainitsemasi 13,6, jos johdotukset kunnossa.

Lisäys: Kokeile laturin +navan ja akun +navan välillä sekä laturin kuoren ja akun -navan välillä. Näet suoraan jännitehäviöt sekä plussa- että miinuspuolella.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2015, 11:40:33 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #7 : 03.08.2015, 13:29:20 »
Latauksensäätimistä, bosch 1197311 022 on 14V säädin ja bosch 1197311 028 on 14,5V tuuppaava kylmän ilmanalan säädin.

Omasta oli hiilet loppu, enkä viitsinyt siihen hiiliä vaihtaa, vaan päivitin tuohon "tehokkaampaan"

Vaihdan  kyllä nuo hiilet, ihan harjoituksen vuoksi, tuohon vanhaan :)


Edit: ettei jää epäselväksi, niin nyt tyhjäkäynnillä (valot, puhallin päällä) akun jännite 14,4V
« Viimeksi muokattu: 03.08.2015, 15:02:25 kirjoittanut Orlov »

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #8 : 04.08.2015, 12:19:34 »
Latauksensäätimistä, bosch 1197311 022 on 14V säädin ja bosch 1197311 028 on 14,5V tuuppaava kylmän ilmanalan säädin.

Omasta oli hiilet loppu, enkä viitsinyt siihen hiiliä vaihtaa, vaan päivitin tuohon "tehokkaampaan"

Vaihdan  kyllä nuo hiilet, ihan harjoituksen vuoksi, tuohon vanhaan :)

Edit: ettei jää epäselväksi, niin nyt tyhjäkäynnillä (valot, puhallin päällä) akun jännite 14,4V

Säädin/hiilipaketin vaihto (osa maksoi Motonetissä lauantaina 1.8. vajaan 10 €).
Virta loppui, mutta onneksi sain tutun kaverin hinaamaan auton maalla turvalliseen paikkaan, matkaa 20 km.

Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin. 
Säädin/hiilipaketti on kahdella lyhyellä (vajaa 20 mm) 4 mm ristipääpultilla kiinni laturissa. Helppo päästä käsiksi ja irrottaa, vaikka laturi on paikallaan.
Takaisinlaitossa oli vähän mietittävää. Miten lukita fiksummin hiilet sisäänpuristettuna?

Itse käytin ohutta rautalankaa, jonka katkaisin yhdestä kohdasta kun hiilet olivat paikallaan ja ruuvattu löysästi takaisin kaksi kiinnityspulttia. Tässä pieni pelon aihe oli, ettei rautalangasta vain jäisi mitään pätkää laturin sisään. Nippusidettä ei ollut käytettävissä. 
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #9 : 04.08.2015, 13:48:47 »
Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin.
Hiilien käyttöikään vaikuttaa paljon liukurenkaiden kunto. Itellä söi reilussa vuodessa saman hiilen loppuun, vaikka silmämääräisesti liuku oli vain tasaisesti keskeltä kulunut.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

s73

  • Vieras
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #10 : 04.08.2015, 17:37:21 »
Säädin/hiilipaketin vaihto (osa maksoi Motonetissä lauantaina 1.8. vajaan 10 €).
Virta loppui, mutta onneksi sain tutun kaverin hinaamaan auton maalla turvalliseen paikkaan, matkaa 20 km.

Itse jouduin vaihtamaan viikonloppuna hiilet laturiini 945:een, B230FD kone.
Ajokilometrejä on nyt 361000. Muistan aikaisemmin vaihtaneeni hiilet joskus yli 5 v sitten. Ilmeisesti kestävät noin 150000 km tai ylikin. 
Säädin/hiilipaketti on kahdella lyhyellä (vajaa 20 mm) 4 mm ristipääpultilla kiinni laturissa. Helppo päästä käsiksi ja irrottaa, vaikka laturi on paikallaan.
Takaisinlaitossa oli vähän mietittävää. Miten lukita fiksummin hiilet sisäänpuristettuna?

Itse käytin ohutta rautalankaa, jonka katkaisin yhdestä kohdasta kun hiilet olivat paikallaan ja ruuvattu löysästi takaisin kaksi kiinnityspulttia. Tässä pieni pelon aihe oli, ettei rautalangasta vain jäisi mitään pätkää laturin sisään. Nippusidettä ei ollut käytettävissä.
Hiilisilta menee paikalleen ilman lankaa, työntää sillan vinossa sisään ja painaa sen oikeaan asentoon.
Halvat säätimet ei saata kestää, yksi meni parissa vuodessa 15tkm. / vuodessa.
Huomasin valojen vilkkuvan syksyllä ajellessa, onneksi ei mennyt akku.
Boschin tekemä kestää 200tkm. hintaa n35e.
 ::)

Poissa hdkimmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #11 : 05.08.2015, 09:57:26 »
No eilen illalla ähräsin yleismittarin kanssa ja tässä tulos siis eiliseltä:

Ei kuormaa/tyhjäkäynti/laturista 14,34; kuorman kanssa (valot, sumuvalot, tuuletin) 14,26
Ei kuormaa/tyhjäkäynti/akulta 14,24 ; kuorman kanssa (valot, sumuvalot, tuuletin) 14.11

Sitten mitattuna siten että laturista (-) ja akusta (+) ilman kuormaa 14,28 ja kuorman kanssa 14,18
Sitten mitattuna siten että laturista (+) ja akusta (-) ilman kuormaa 14,28 ja kuorman kanssa 14,18

Tunteeko kukaan tuota Volvon omaa alkuperäistä jännitemittaria - kuinka pieneen jännitteen alenemaan se reagoi ja missä siinä alkaa ns punainen alue?

Joku asia on muuttunut - volttimittari on aina tähän asti tököttänyt keskellä eikä ole reagoinut kuormaan, nyt niin tekee.

Poissa hdkimmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #12 : 05.08.2015, 10:02:47 »
Edit edelliseen: jännite näyttää muuttuneen parempaan edellisestä kerrasta  ::)

Liekö kesän lämpö auttanut - täytyy katsastaa tuo hihnan kunto  ;)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1822
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #13 : 05.08.2015, 10:13:01 »
Kuulostaa ihan terveiltä lukemilta.

Tosiaan huonot kosketukset/johtimet vaikka maattopuolella riittää alentamaan jännitettä jopa volttiloilla.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 lataa laiskasti
« Vastaus #14 : 05.08.2015, 12:46:48 »
Hiilisilta menee paikalleen ilman lankaa, työntää sillan vinossa sisään ja painaa sen oikeaan asentoon.
Halvat säätimet ei saata kestää, yksi meni parissa vuodessa 15tkm. / vuodessa.
Huomasin valojen vilkkuvan syksyllä ajellessa, onneksi ei mennyt akku.
Boschin tekemä kestää 200tkm. hintaa n35e.
 ::)

Netistä googlaamalla en ole löytänyt Volvon tuotenumerolla oikeaa BOSCH:n säädintä.

Omaan laturiini sopivan jännitesäätimen Volvon tuotenumero on 3523710.  En ole varma, kuuluuko siihen edes hiiliä!
Hyvä olisi löytää jostain säätimen Bosch osanumero.

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectID=154614&ViewAction=ViewProduct
Hinta on n. 83 €, kallis!  Motonetin halpaversio n. 9,90 €. 

Bosch laturi, Bosch-nro  0120488262    K1 -> 14V  23/65A
Volvon osanumero 3544624 (nämä tiedot ovat laturin kyljessä). 

Tiedätkö kuka Suomessa myisi Bosch:n jännitteesäätimiä? Ei saa netistä tällaista tietoa.
USA:sta löytyy, mutta ne ovat 100 A laturiin (eikä sieltä kannata tilata), minulla on 65 A laturi, ja nettitietojen mukaan säätimet ovat erilaisia näissä.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2015, 23:04:27 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Carcom Oy  Elekma