Kulkukoira  Proturbo

Moottorin öljyn poistaminen imemällä, voiko tehdä öljyntäyttöaukon kautta

• 27 Vastauksia
  • 31701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa venttiili

• De Luxe
  • *
Peruskysymys, mutta en pikaiseen löytänyt aiempaa aihetta: Onnistuuko moottoriöljyn imeminen öljyntäyttöreiästä? Öljynvaihdon yhteydessä tuli laitettua vähän liikaa, eikä jaksaisi tiputella alakautta. Imupumpun letku oli taas liian paksu öljytikun reikään. Kone on 2.4D -07
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 21:06:18 kirjoittanut (Miksu) »
Nykyinen: V70 D3 A -13
Edelliset: V70 2.4D A -07 | S60 2.4i A -02

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Peruskysymys, mutta en pikaiseen löytänyt aiempaa aihetta: Onnistuuko moottoriöljyn imeminen öljyntäyttöreiästä? Öljynvaihdon yhteydessä tuli laitettua vähän liikaa, eikä jaksaisi tiputella alakautta. Imupumpun letku oli taas liian paksu öljytikun reikään. Kone on 2.4D -07

Jos saat öljyntäyttöaukon kautta työnnettyä letkun loiskelevyn ohi, siitä tähdättyä kannen paluuöljykanavaan ja siite edelleen öljypohjaan, niin miksei :)

Öljytikun reiästä ohuemmalla letkulla tai sitten öljyntyhjäyspropun kautta olis aikalailla ne keinot.

Poissa venttiili

• De Luxe
  • *
Jos saat öljyntäyttöaukon kautta työnnettyä letkun loiskelevyn ohi, siitä tähdättyä kannen paluuöljykanavaan ja siite edelleen öljypohjaan, niin miksei :)

Kiitos, arvelin että jotain pientä jäynää matkan varrella melkein voisi olla :) Pitänee etsiä ohuempaa letkua, alakautta sitten viime kädessä.

Poissa 0yxxy0

• De Luxe
  • *
Kiitos, arvelin että jotain pientä jäynää matkan varrella melkein voisi olla :) Pitänee etsiä ohuempaa letkua, alakautta sitten viime kädessä.

Miksi niin vaikeasti. Suoraan ropusta ja nopeasti.
Volvo xc60 AWD D5 vm 2010 321tkm ja Kabe -07. S60 2006 D5 376tkm

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Juu, ja jäynä on sellainen, että imemällä saat pois noin 0,5 litraa, ( koska letku pysähtyy tasan tarkkaan siihen mihin öljytikun alapääkin on )  ja ei auta vaikka letku olis läpimitaltaan 2mm  ;D turha koittaakkaan.
Proppu auki pohjasta on ainut vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2011, 18:05:07 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
minulla on tämän näköinen laite jolla itse vaihdan öljyt. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/803090/0
öljyn imeminen onnistuu mittatikun kautta.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Juu, ja jäynä on sellainen, että imemällä saat pois noin 0,5 litraa, ( koska letku pysähtyy tasan tarkkaan siihen mihin öljytikun alapääkin on )  ja ei auta vaikka letku olis läpimitaltaan 2mm  ;D turha koittaakkaan.
Proppu auki pohjasta on ainut vaihtoehto.

Ei sielä mun mielestä mitään estettä edessä ole, tikku liittyy öljypohjan yläreunaan ja mielestäni siitä kyllä on suora yhteys ihan öljypohjan pohjalle saakka.

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Ei sielä mun mielestä mitään estettä edessä ole, tikku liittyy öljypohjan yläreunaan ja mielestäni siitä kyllä on suora yhteys ihan öljypohjan pohjalle saakka.
Jaa, multa tosta omasta ei tule kun tuo mittatikun ala/ylä viivan verran, koska letkua ei saa edes öljypohjaan
Siinä on sellainen klipsu tuon tikun alapäässä, siis siinä mihin tikun alapää on, ja siitä edemmäs ei saa letkua.  8)
No, näin ainakin omassa, muista en mene sanomaan 800 sarjalaisesta sai imamällä pois, mutta ei enää entisestä -99 S80 mallista, eikä nykyisestä S60:sta
Eli tikku näyttää sen noin 0,5 litraa joka on tikun min/max väli.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa venttiili

• De Luxe
  • *
Kylä lähti sieltä mittatikun kautta tarvittava määrä :) Totesin heti kättelyssä että pitää poistaa pieni satsi ylitäytön takia. Tässä tapauksessa oli yläkautta helpompaa, ujutin 7mm letkua sisään ja käsipumpulla pari suhausta niin tarvittava määrä oli poistettu. Alakerran kautta olisi pitänyt ensin pudotella suojalevy irti, minusta oli helpompaa näin  8)

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Jaa, multa tosta omasta ei tule kun tuo mittatikun ala/ylä viivan verran, koska letkua ei saa edes öljypohjaan
Siinä on sellainen klipsu tuon tikun alapäässä, siis siinä mihin tikun alapää on, ja siitä edemmäs ei saa letkua.  8)
No, näin ainakin omassa, muista en mene sanomaan 800 sarjalaisesta sai imamällä pois, mutta ei enää entisestä -99 S80 mallista, eikä nykyisestä S60:sta
Eli tikku näyttää sen noin 0,5 litraa joka on tikun min/max väli.

Huomasin tän threadin kun etsiskelin min/max välin öljymäärää. Manuaalistahan se lopulta löyty eli 2litraa 2.4d myllyssä. Onko 2.5T mallissa tosiaan vain 0.5litraa? tuossa kiisselissä neuvotaan lisäämään ensivaiheessa 0.5L jos ollaan min rajalla. Sitten lisää ja 2L sinne kokonaisuudessaan menee. liika ölppä on näissä vissiin hyvinkin pahasta ja siks noin neuvoovat, luulen ma
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaasuvolvo

• Grand Luxe
  • **
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Mulla oli roppu jumissa ja vaihdoin monta vuotta yläkautta öljyt tuolla pumpulla:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/

Vaatii vaan "siemenöljyn", että lähtee toimimaan. Muutaman vuoden jälkeen pumppu hajosi. Olin ehkäpä laittanut liian vähän siemenöljyä tai unohtanut sen ensin kokonaan ja yrittänyt imeä öljyjä ilman sitä. Vein auton sitten jumittuneen ropun irrotukseen. Lähinnä hallituksen taholta tulleen painostuksen takia  :D
Imeminen kuitenkin onnistui monta kertaa itelle ja muutaman kerran kaverillekin. Tosin ihan kaikki ei tainnut tulla pois, mutta melkein.
Kannattaa tosin laittaa klemmarit noihin letkuihin. Mulla lähti ulostuloletku irti kesken kaiken ja vaimon veljen auton konetila olikin sitten öljyllä voideltu.  :-\
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Mulla oli roppu jumissa ja vaihdoin monta vuotta yläkautta öljyt tuolla pumpulla:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Sahkokayttoinen-oljynvaihtopumppu-12-V-25866/

Mulla oli vastaava pumppu joskus vuosia sitten, mutta käyttö oli kyllä vaikeaa. Imuletku oli kiepillä paketissa ostohetkellä eikä siitä ikinä saanut niin suoraa että olisi suostunut öljypohjan suuntaan menemään vaan kaartui jonnekin matkalla. Tuossahan olisi paikallaan lähes jäykkä, vajaan metrin putki, ei mikään mutkitteleva letku.

Poissa mulugren

• Turbo
Eikö öljypohjaan sun muualle saostuneet töhkät lähde liikkeelle jos niitä letkulla sörkkii? No ehkä tämä turhaa hifistelyä

Poissa mulugren

• Turbo
Ja japina jatkuu. eli, jos merkkihuolto vaihtaa moottoriöljyt niin täyttääkö ne tikun max rajalle vaiko joitain rakseja alle? Joissain d5 koneissa kuulemma tars jättää vajaaksi kun kertyy tiisseliä öjyn sekaan kuulemma. minulle moinen on uutta asiaa ja nyt jonkun aikaa öljynvaihdon jälkeen pähkäilen että paljonko ölppää kulunut vai onko kulunut lainkaan..

Paikalla Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Taitaa jättää pari ruksia vajaaksi. Omassa ajossa ei ole vähentynyt eikä lisääntynyt öljy tikun päässä 17tkm vaihtovälillä.

Carcom Oy  Elekma