RallyBaron  Samppasport

240 farkku ravistaa lähdöissä

  • 27 Vastauksia
  • 5361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
240 farkku ravistaa lähdöissä
« : 04.08.2015, 19:56:35 »
Vissii alkamassa jonkinsortin tukikumisouvvi, kun on alkanut ravistelemaan liikkeelle lähtiessä? Tuntuis siltä, että perä tutisee?  Kovemmilla kierroksilla ja luistattamalla kytkintä ei tutise. Mittee on porukka mieltä?

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #1 : 04.08.2015, 20:15:34 »
Kuulostaa puslajumpalta. Tutinat tulee alatukivarren puslista ja jos akseli vääntyy itsensä ympäri niin tankojen puslat on huonot. Kaikki vaihtoon vaa. Ite sain just omaan vaihettua tankojen puslat. Samalla kanttaa vaihtaa kans ne takajousten ylätuet/niiden kumit.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #2 : 04.08.2015, 22:51:45 »
Siltähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa. Olit tilannut puslat skandixilta ja otitko pultit mistä? Hyvä että laitoit osanumerot ja pulttien mitat ylös!   :hello:  Täytynee alkaa pikkuhiljaa voitelee kriittisiä paikkoja irrotusöljyllä !  ;D

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #3 : 04.08.2015, 23:46:58 »
Kannatta myös tarkistaa kardaanin ristikot.
142

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #4 : 05.08.2015, 09:32:33 »
Siltähän tuo ikävä kyllä vaikuttaa. Olit tilannut puslat skandixilta ja otitko pultit mistä? Hyvä että laitoit osanumerot ja pulttien mitat ylös!   :hello:  Täytynee alkaa pikkuhiljaa voitelee kriittisiä paikkoja irrotusöljyllä !  ;D

Pultit hain paikallisesta pulttien/työkaluen erikoisliikkeestä Botnia Boltista. Puutarhatavaraa tuonne tuskin kannattaa laittaa, että ois hyvä olla 10.9 pultit. Jos ei muualta niin sitten Volvolta.

Täällä oli kans aika hyvät ohjeet mistä lähtiä liikkeelle: http://www.volvohowto.com/how-to-inspect-and-replace-rear-bushes-on-volvo-240-and-260/

Tuo ristikko on helppo tarkistaa. Kardaanista kiinni ja koitat pyörittää. Ristikko todennäköseti väljä jos pääsee pyörähtään ilman, että renkaat pyörii.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #5 : 05.08.2015, 10:05:58 »
Pultit hain paikallisesta pulttien/työkaluen erikoisliikkeestä Botnia Boltista. Puutarhatavaraa tuonne tuskin kannattaa laittaa, että ois hyvä olla 10.9 pultit. Jos ei muualta niin sitten Volvolta.

Täällä oli kans aika hyvät ohjeet mistä lähtiä liikkeelle: http://www.volvohowto.com/how-to-inspect-and-replace-rear-bushes-on-volvo-240-and-260/

Tuo ristikko on helppo tarkistaa. Kardaanista kiinni ja koitat pyörittää. Ristikko todennäköseti väljä jos pääsee pyörähtään ilman, että renkaat pyörii.
muistaa vaan että laatikossa ja perän välityksessä on hieman väljää, eli ristikon kummaltakin puolelta kiinni niin tarkempi tuntea.
No kun halvalla sai.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #6 : 05.08.2015, 13:10:03 »
Kannattaa tosiaan ryömiä auton alle ja helistellä kaikkia palikoita sielä. Jos ristikot on lopussa niin kuuluu vaan ääni kun lähtee liikkelle mut ei se ravista. Voisin veikata puslia tai sit kardaanin tukikumia. Ei oo muuten hääviä ajella kun se tukikumilaakerisysteemi on romuna.
V70 TDI

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #7 : 05.08.2015, 21:37:01 »
mä veikkaisin kytkintä,onko eroa onko kostea vai kuivakeli?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #8 : 05.08.2015, 22:39:20 »
mä veikkaisin kytkintä,onko eroa onko kostea vai kuivakeli?
Uaaah! :o  Enpäs oo tuota pannu merkille. Eikö märällä kelillä pitäis ravistaa?  Ajattelin huomenna nostaa takaliston ilmaan ja kurkkia ja tutustua tuotteeseen/ ruikkia irrotusöljyä pultteihin. Jos yrittää lähteä pienellä kaasulla rauhallisesti liikkeelle, alkaa takapää tärisemään. Tai ainakin se tuntuu siltä. Kovemmilla kierroksilla ei tärise. Sitten reippaissa kiihdytyksissä kun kytkimen painaa alas vaihteenvaihdossa, niin ohjaus "lieppaa" oikeelle.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4650
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #9 : 05.08.2015, 23:14:59 »
mulla alko ravistaa uusi kytkin kostealla ilmalla noin 5tkm vaihdon jälkeen ja on jo 10 vuotta ravistanut kylmänä ja kosteella ilmalla mutta loppuu kun lämpeää,nyt siihen jo tottunut ja oppinut miten sillä mennään,mutta kostealla ilmalla kylmänä jos lähtee normaalisti niin paukuttaa persettä kyllä rajusti. :D
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #10 : 06.08.2015, 00:25:42 »
Uaaah! :o  Enpäs oo tuota pannu merkille. Eikö märällä kelillä pitäis ravistaa?  Ajattelin huomenna nostaa takaliston ilmaan ja kurkkia ja tutustua tuotteeseen/ ruikkia irrotusöljyä pultteihin. Jos yrittää lähteä pienellä kaasulla rauhallisesti liikkeelle, alkaa takapää tärisemään. Tai ainakin se tuntuu siltä. Kovemmilla kierroksilla ei tärise. Sitten reippaissa kiihdytyksissä kun kytkimen painaa alas vaihteenvaihdossa, niin ohjaus "lieppaa" oikeelle.
Taka-akselin ylätukivarren (eli reaktiotangon) puslat entiset. BTDT.
Jäitä housuun!

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #11 : 06.08.2015, 10:45:44 »
Taka-akselin ylätukivarren (eli reaktiotangon) puslat entiset. BTDT.

Jep ja nämä tuntuu varsinkin pakittaessa. Nyt on ilo vetää pakilla parkkiin kun on uudet puslat.  ::) Lisäksi auto haki kiihdytyksissä vasemmalle (keula vasempaan perä oikeaan) kun löi lappu lattiassa kolmoselta neloselle.

e. Itellä oli kans panhard tangon akselinpään puslasta enään muisto jälellä. Kumista ei tietoakaan, että oli pelkkä holkki ja pultti jälellä.  :D
« Viimeksi muokattu: 06.08.2015, 12:39:58 kirjoittanut L4NDe »

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #12 : 06.08.2015, 11:18:03 »
Vois viitata myös panhard tangon pusliin jos menee kylki edellä. Joskus oli ajossa volle jossa oli panhardi vääntyny ja taka-akseli oli noin 5cm väärässä kohtaa niin ei ollu kiva ajaa.
V70 TDI

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #13 : 06.08.2015, 12:42:30 »
Vanha mies ryömi tänään nöyrästi Volvon mahan alle. Kardaanin ristikoissa on rasvanipat ja ne ei taida ihan äkkiä mennä rikki, kunhan muistaa vaikka pari kertaa vuoteen rasvata. Meidän kylillä on sellainen korjaamo, jonka omistaja on melkee 80v ja aina töissä. Vaihdatin siellä joskus laatikon ja perän stefan ja kun oli gardaani pöydällä, niin se oli laittanu ristikkoihin nipat. Oli kuulemma nipoille reijät valmiina? Tuumas vaan, että omassa Isuzussa on alkuperäiset ristikot nipoilla ja on ajettu yli 500 tkm.  Kardaania pyörittelin ja kääntelin, enkä osaa sen perusteella sanoo siitä muuta kuin että tukikumi näyttää siistiltä ja ehjältä.

Ylätukivarret tuntuu molemminpuolin ja molemmista päistään heiluvan herkästi ja voisin kuvitella, ettei niiden noin helposti pitäis liikkua? :o
Voisin veikata että ne on lopussa. Edellinen omistaja sanoi että "ne takapään isot puslat, jotka on vittumaiset vaihtaa, on vaihdettu." Eli ne tuskin on vielä sököt. Vaihdosta aikaa pari vuotta. Olisko ne sitten ne alatukivarren ja taka-akselin väliset puslat?
Samoin panhardi tuntuis olevan jämäkästi kiinni, eikä se tunnu hirveesti heiluvan käsivoimin.
 :juhau:
Oon ajellu pääasiassa kuivalla kelillä ja tuntuis siltä, että mitä enemmän aurinko porottaa (ai tänä kesänä,,joo joo!!! :idiot2:) niin sen enemmän alkaa tutinat kun pyörittelee kaupungissa.
Vien auton tonne kyläsepälle jonakinpäivänä NOSTURILLE ja vaidetaan siellä nuo reaktiotangon puslat ja kokeillaan,,, aika on tainnut ajaa mun ohi, kun tuntu niin vaikeelta ryömii tuolla kylmällä betonilattialla :(  vanhuus ei tuu yksin :hg:

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 farkku ravistaa lähdöissä
« Vastaus #14 : 06.08.2015, 13:10:52 »
Vien auton tonne kyläsepälle jonakinpäivänä NOSTURILLE ja vaidetaan siellä nuo reaktiotangon puslat ja kokeillaan,,, aika on tainnut ajaa mun ohi, kun tuntu niin vaikeelta ryömii tuolla kylmällä betonilattialla :(  vanhuus ei tuu yksin :hg:

Vaiha ihmeessä samalla siihen panhardiin ne puslat. Ei se itelläkään inahtanutkaan ennen vaihtoa kun tankoja vääntelin mutta kappas kun otti kupin pois päältä niin totuus oli aivan toinen.  ::)

 

Elekma  Autoracing