Tervehdys volvolaiset! Pahoitteluni jos kirjoitan asiasta josta on jo aihe. Suutin vioista muutamia keskusteluja täällä onkin ja olen ne lukenut, mutta yhtään vastaavaa en löytänyt.
Kyseessä siis automaatti Volvo ja kilometrejä takana 345000km. Otsikon mukaiset valot syttyivät noin viikko sitten kesken ajon muutaman nykäisyn jälkeen. Keltainen kolmio syttyi ja matka jatkui yhdellä vaihteella n. 50km/h linkuttaen kotiin. Aamulla lähdin viemään autoa korjaamolle ja kas kummaa, auto toimi täysin normaalisti.
No korjaamolla vikakoodit lukuun ja oli listassa jos jonkinmoista koodia. Alla aktiiviseksi havaitut koodit:
BCMUO4O168 Kelpaamatonta dataa vastaanotettu moottorinohjausyksiköltä - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot
CCM-B102E09 Ilmanlaatutunnistin - Komponenttiviat
CPM-BID2411 Hehkutulppa - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P070000 Vaihteiston ohjausjärjestelmä (MIL-pyyntö)
ECM-P020500 Sylinterin 5 suihkutusventtiilin piiri / avoin
ECM-P030500 Sylinterin 5 sytytyshäiriö havaittu
TCM-P171900 Moottorin monenttisignaali
TCM-U040100 Kelpaamatonta dataa vastaanotettu moottorinohjausyksiköstä.
Ensin tutkittiin mahdolliset sähköviat ja sieltähän löytyi muutamasta kohdasta puhki hinkkautuneita johtoja. Niiden korjaamisen jälkeen muut vikakoodit poistui, paitsi 5 sylinterin suuttimen kohdistuvat. Päätettiin kokeilla toisella (käytetyllä) suuttimella alkaisiko sillä toimimaan. Homma onnistui ja vikakoodit poistui. Koeajon jälkeen kaikki toimi normaalisti. Lisäksi vaihdettiin vielä polttoainesuodatin ja laitettiin fortet tankkiin. Soitto korjaamolta, että rahat kouraan ja auto ajoon.
Hain auton tänään ja ajoin sillä päivän aikana n. 20km. Kaikki toimi normaalisti ja hienosti, kunnes lähdin illalla ajamaan töihin. Noin 3 kilometrin ajon jälkeen sama muutama nykäisy kesken ajon ja vikavalot tauluun. Metrin mittanen k*rpä otsassa takaisin kotiin ja tyttökaverin auto ajoon. Saan auton vasta maanantaina takaisin korjaamoon ja vikakoodien lukuun, koska eivät ole viikonloppuisin auki.
Ensimmäinen diesel auto minulle, joten kysynkin täytyisikö suuttimet vaihtaa kaikki kerralla jos yksi menee, vai riittääkö pelkästään rikkinäisen vaihto?
Arvailua vain, mutta olisikohan vika sittenkin jossain muualla kuin suuttimessa itsessään? Vai menikö samantien joku muukin suutin nyt rikki kun yksi vaihdettiin?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi asiassa hieman neuvoa tai jos on omakohtaista kokemusta ko. vioista niin vielä parempi. Hiukan jäi itseä ihmetyttämään myös tuo auton vienti korjaamolle, kun yön parkissa olon jälkeen toimikin ihan normaalisti. Suutin ei kai noin voi vain yön aikana korjaantua?

Ja linkatkaa toki jos en osannut etsiä ja vastaavasta aiheesta on jo topikki. Kiitos!
Toni