Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jäykemmät venajouset vinokoneen

  • 15 Vastauksia
  • 11031 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Jäykemmät venajouset vinokoneen
« : 11.08.2015, 18:34:00 »
Lähinnä kiinnostaisi 8v kannelle kun siihen lähetään vaihtaa venttiilijousia, niin millä puristuspaineella olisi hyvät. Netti on täynnä tarinoita siitä että porukka on vaihtanut jäykempiä, jäykät, todella jäykät ja sitten tietysti liian jäykät. Mutta olisi kiva tietää vähän puristuspainetta jousille, niin tietäisi verrata.. Kuinka "löysät" on esimerkiksi volvo rödblock 8v vakiojouset.
Onko kokemuksia että mitkä toimii missäkin?
Aluksi tulisi mulle 2 litranen T4 siistitty 530  A,D tai V  ja olisi tarkoitus kiertää 7000rpm  tehot jos tulisi 300 niin olisi jees       


Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #1 : 12.08.2015, 12:29:58 »
häh T4 530 kannella?
Tarkoitat varmaan Turbovinokonetta?
Kl racingin tuplajousilla ovat ainakin 7500 kierrättänyt :)

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #2 : 12.08.2015, 14:01:17 »
Lainaus
häh T4 530 kannella?
Aivan eli tarkennus, T4= Garrett T4  :)

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #3 : 13.08.2015, 00:04:48 »

Scatin Keskijäykät itellä. on kestänny 8000 nopeuden.
Löytyy myös erittäinjäykkää ja tuplajousta tältä valmistajalta, eikä ole hinnalla tapettuja
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #4 : 13.08.2015, 06:37:20 »
Mistä voi scattia lähtee etsii? Summit?

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #5 : 13.08.2015, 16:34:49 »
Mistä voi scattia lähtee etsii? Summit?
Suotta mennä merta edemmäs kalaan:
http://www.aircooled.fi/tuote/87/venttiilijouset-yksinkertaiset-hdjouset-scat
Kannattaa ottaa samalla shimmi sarja jos haluaa hifistellä. Mulla oli joskus kuplajouset, mittailin jonkun verran heittoa sarjan kesken. KL racingin yksinkertaisissa jousissa oli huomattavasti vähemmän. Sekin vähä voi mennä mittaustarkkuuden piikkiin(perinteinen pylväsporakone+henkilövaaka yhdistelmä).

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #6 : 13.08.2015, 17:32:51 »
Vakio nokalla et tarvitse jäykempiä jousia. Tuskin kiertääkään sitä 7000 tai ainakin nokasta loppuu ominaisuudet ennen sitä.

KL Racingin yksinkertaiset jouset on omien mittausten mukaan samat kuin Scatin kuplan jäykät yksinkertaiset, väri on erona, KL Racingin jousissa on ruskeaa sävyä (lienee kesäpoika suihkinut kilikolia pintaan).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #7 : 13.08.2015, 19:53:28 »
Aiheesta on ennenkin käyty keskustelua, voinee linkittää tähän niin löytyy tulevaisuudessa helpommin

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28001.msg505547#msg505547

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #8 : 13.08.2015, 20:14:28 »
Vakio nokalla et tarvitse jäykempiä jousia. Tuskin kiertääkään sitä 7000 tai ainakin nokasta loppuu ominaisuudet ennen sitä.

KL Racingin yksinkertaiset jouset on omien mittausten mukaan samat kuin Scatin kuplan jäykät yksinkertaiset, väri on erona, KL Racingin jousissa on ruskeaa sävyä (lienee kesäpoika suihkinut kilikolia pintaan).

Kyllä tarttee vakio nenällä. Pitäähän siellä olla muutakin tehtynä, vaihdettu nokka jotta ideaa ois laittaa jäykemmät. Kuten sanoin hinnalla eivät tapa noita jousia. Eihän se huonoa tee jos väsähtäneiden tilalle tollaset vaihtaa

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #9 : 13.08.2015, 20:36:40 »
Kuitenkin pidettävä mielessä että liian jäykät jouset kuluttaa nokkaa ja/tai paininkuppeja tarpeettomasti. Liekö koneen käyntiinkin vaikutusta jos kone joutuu turhaan pyörittämään jäykempiä jousia?

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #10 : 13.08.2015, 23:48:54 »
Kannattaa muistaa, että myös volvolla on useampaa eri jousityyppiä:


Eli oman ymmärrykseni mukaan:
ohuet=satasarja+530 vanhat
keskipaksut=satasarja+530 vm 93/94 ->
Paksut=kymppisarja+531/405

Itselle tuli juuri nuo isoimmat jouset tuplajousien tilalle, kun hiottu nokka vaihtui volvolaiseen.

Tuplajousien/ison jousen kanssa täytyy myös muistaa, että pikkujousien retaineri ei peitä jousta täysin. En tosin tiedä onko tällä mitään merkitystä, kun ulompi jousi ei pääse kuiteskaan "karkuun" paininkupin takia. Toisaalta retainerin murtumisriski kasvaa, joten itse en kasaisi liian pienillä retainereilla niinkuin kannen edellinen omistaja oli tuplajousien kanssa tehnyt:





« Viimeksi muokattu: 14.08.2015, 12:26:58 kirjoittanut samupyh »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #11 : 14.08.2015, 06:48:18 »
Lainaus
Jos se jotain nyt kiinnostaa, niin vertailulukuina B230 bränikät vakiofjäderit taisi olla luokkaa:

38,5mm / 23kg (vakio asennuspituus)
28,5mm / 57kg (10mm nostoa, sarjassa luokkaa parin kilon heittoja tässä korossa.)
26,0mm / 65,5kg (12,5mm nostoa)

Jousivakio oli siis luokkaa 3,4kg/mm.

Kierteet pohjasi (muistaakseni) 22mm pituudessa.

En tiedä kuinka noi rappeutuu ajan funktiona, mutta tiedän käytetyillä ja Enem V16 kepillä vakiokokoisen imuventtiilin jättäytyneen kyydistä 6800 ja 7000 rpm välissä, B21FT vakiolla vena-mäntä välyksellä.

KL yksinkertaiset haipakkajouset taitaa olla luokkaa vähän vajaa 50€ kieppi.


Selvis tuo vakiojousen specsit tuolta linkiltä

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #12 : 14.08.2015, 09:51:59 »
Lainaus
Eli oman ymmärrykseni mukaan:
ohuet=satasarja+530 vanhat
keskipaksut=satasarja+530 vm 93/94 ->
Paksut=kymppisarja+531/405

Onko muuten tieto että paljonko näissä on eroa ihan puristusvoimissa? Mulla oli tossa pentan (aQ151) eli 531 kannesta jouset, harmi kun ei tullut mitattu paksuus. Oisko tässä kuitenkin ne paksut?

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #13 : 14.08.2015, 10:31:06 »
Selvis tuo vakiojousen specsit tuolta linkiltä

Niin mitkäköhän b230 jouset nämä sitten ovat  ::)

kun b230 on saanut kaikilla noilla jousilla:
-b230a, b230e, b230f vanhat ohuilla
-b230 -> 93/94 keskipaksut
-b230et, b230fb isoilla

Onko muuten tieto että paljonko näissä on eroa ihan puristusvoimissa? Mulla oli tossa pentan (aQ151) eli 531 kannesta jouset, harmi kun ei tullut mitattu paksuus. Oisko tässä kuitenkin ne paksut?

Voin tänään mitata erot ohuen ja paksun jousen välillä, keskipaksuja ei satu olemaan yhtään purettuna. 531 pitäisi olla olla paksut jouset aina.

Tässä jousien ulkohalkaisijat:
Iso 32.5 mm - keskipaksut 29 mm - ohuet 25,9 mm.

Edit:

Testasin isot vs pienet jouset niin vapaapituudessa oli eroa 1.5mm ison jousen hyväksi. Itse jousien vakiossa ei ollut eroa eli molemmat tuon aiemmin ilmoitetun luokkaa. Iso jousi pohjaa n. 20.5mm nostolla, eli vaihtoehtona on shimmata jousta prikalla jäykemmäksi.

Kuvat, vasen iso, keskellä pieni ja oikea tuplajous:


Hyvä, että tuli testattua niin taidanpa vaihtaa sittenkin nuo tuplajouset takaisin, kun kansi on vielä pöydällä :)
Joku voisi mitata noi uudenmalliset jouset jaksaessaan, tosin eroa en usko niistä löytyvän.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2015, 12:45:58 kirjoittanut samupyh »

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäykemmät venajouset vinokoneen
« Vastaus #14 : 14.08.2015, 13:00:35 »
Volvo 240 '75-'84 B17-23 vihreäkantinen TP30170/2 sanoo jousista seuraavaa.

Type1 (32.5mm)
Vapaa pituus 45.0mm, 280-320N @38.0mm ja 710-790N @27.0mm.

Type2 (25.9mm)
Vapaa pituus 45.5mm, 280-320N @38.0mm ja 702-782N @27.5mm
Moottoreissa:
B21F (LH-Jet) '83=>
B23F
B19ET, B21ET, B21FT '84=>

Type1 jouset kaikissa varhaisemmissa moottoreissa.

Kirjan painamisen aikaan ei välikoon aka. "korjaussarja #271793" eli myöhemmin '530 #VO-9135130 jousia ole vielä ollut.

Se B21FT josta imuvena läksi lentoon oli Type2 jousilla, ihan ihmeitä ei noiden jousipaineissa ole eroa - onko jousen ominaistaajuudessa sitten on eri asia. Koska halkaisijaa on muutettu takaisin isompaan päin veikkaan että jotain elimellistä huonoa pienessä jousessa on.

Kysymykseen että mitkä b230 jouset, niin Type2 "vanhat ja ohuet".
Mutta verraten Vihreäkantisen lukuihin ovat joko jouset tai vaaka jonka kanssa niitä puristelin olleet huonot.


« Viimeksi muokattu: 14.08.2015, 13:08:24 kirjoittanut Teuwo »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy