joo taitaa siis olla nämä Girlingit kun noi sokat hapertu käsiin kun otin pois. Nyt tiedän mitä olen hakemassa vaikka aika vahva epäilys kyllä oli
Juhannus jarruremontin parissa.. jarruputket vedettävä uusiks sekä takalevyt,satulat ja palat
kysytään nyt samassa aiheessa vielä että miten tuo käsijarrun kiristys tapahtuu ja miten sen kitinää saisi hiljennettyä? motonetissä jotain vinkumiseen liittyvää on mutta kannattaako sellasta laittaa edes?
Kun heität uudet käsijarrukilkkeet rumpuun, pura vanhat ensin pois -> ota käsijarrukahvan suojus irti -> löysää takatuhkakupin luota löytyvä 17mm mutteri ja löysää tarvittaessa myös vaijerit. Laita esim graffitivaseliinia muutama heppi käsijarrukenkien takapuolelle, jotka tulevat jarrukilpeä vasten. Ota käsijarrun linkku "jarrukilvestä läpi menevä" irti, putsaa ruosteesta ja voitele huolella. Putsaa myös yläpuolella oleva metallinen rautapala joka pitää kenkiä holleilla huolella. Tämän voit myös korvata motonetistä löytyvällä säätöpyörällä, jos haluat säädön rumpuihin. Tämä on parempi ratkaisu kuin vaijereista säätö, tosin itse käytän vain vaijerisäätöä. Kun käsijarru on kasassa tiukkaa vaijerit (näillä säädetään balanssi) ja se löysätty 17mm mutteri.
Jarrujen kitinää saat vaimennettua laittamalla palojen takapuolelle mäntiä vasten ja jarrupalojen kylkiin kuparitahnaa tai ostamalla vaimennuslevyä, josta voit leikata sopivat palat jarrupalojen taakse (tosin jossain tarvikepaloissa nämä vaimennuslevyt onkin jo valmiina) Samalla kannattaa tsekata, että männät liikkuu pienellä voimankäytöllä. Palojen pitää mennä sisään helposti asentamalla, eikä vasaralla hakkaamalla.