BG-öljynvaihto tehty mutta vika ei korjaantunut (ainakaan kokonaan, testaaminen kesken). (Suodatinta eivät olleet saaneet, eikä opetusajoa (sopeutus-? adaptaatio-?) oltu tehty vaikka siihen käsitykseen aluperin jäin että tehtäisiin, vaan sanoivat että laatikko oppii sitten ajossa ja ymmärsin että erillista opetusajoa ei tehdä.) Pidempää koeajoa en ole vielä tehnyt eli automaatilla pitkään ajaen laatikon toimintaa en vielä tiedä mutta käsin vaihtaen vika ilmenee kuten aiemminkin eli maantienopeudesta (esim. 80 km/h) voimakkaasti kiihdyttäen ja nopeasti 3-4-5-6 vaihtaen ei ilmeisesti 6 vaihde mene päälle vaan on aivan kuin kytkimen pohjaan painaisi.
Lyhyen koeajon jälkeen menin heti takaisin korjaamolle kun lupailivat alennusta jos tuo BG-vaihto ei auttanut, ja käytiin mekaanikon kanssa uudelleen koeajolla, niin tuon kiihdytys ja nopeat vaihdot -testin jälkeen pykälä ei mennyt päälle pitkään aikaan (ehkä 20-30 s) ja 'huolla vaihteisto heti' (tms.) -teksti ja merkkivalo syttyivät, eikä auto sitten kulkenut kuin vain jollain pienellä vaihteella. Tätä auto ei ollut aiemmin tehnyt. Auton sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen ilmo ja merkkivalo eivät syttyneet enää ja automaatilla pystyi taas ajamaan mutta 'huolla DTSC' (tms.) -teksti ja -merkkivalo jäivät päälle (merkkivalo taisi syttyä jo samalla kun laatikkovikailmo tuli).
Jostain syystä korjaamon töiden vastaanottaja sitten alkoi lähes huutamaan minulle että tuollaisesta nopeasta ylöspäin vaihtamisesta ne vikakoodit tulevat (ja intti samaa aika pitkään) eli että laatikkoa ei saa pakottaa vaihtamaan liian nopeasti ylöspäin vaihteelta toiselle. Enpä sitten pyytänyt heiltä tarjousta jatkosta. En tiedä mutten haluaisi uskoa että automaatin ohjauslogiikka olisi tehty niin hölmösti että käsin vaihtaen saisi laatikon tekemään jotain mitä se ei luontojaan pysty tekemään ja tuottaa siten vikatilanteita. Olisiko tästä tietoa?
Korjaamon pihassa uudelleen käynnistettyä ei sitten ollut enää mitään vikailmoja eikä merkkivaloja, ja vikakoodit luettiin pois mutta siellä ei näkynytkään mitään oleellista (mutta jäivät kirjaamatta ylös).
Kun en tietty vielä osannut sanoa korjaamolle paraniko pitkään automaatilla ajo, niin käyn myöhemmin pyytämässä sitä alennusta jos vika niinkin ilmenee.
Jos täältä:
http://www.sonnax.com/articles/207-AW-6-Speed-FWD ymmärsin niin laatikko (TF-80SC) pystyisi vaihtamaan suoraan viitosen yli 4-6. Asiasta oikeasti mitään tietämättä mutta vian ilmenemistapoja ajatellen niin voisin kuvitella että laatikko voimakkaan maantiekiihdytyksen lopuksi ehkä haluaisikin vaihtaa suoraan 4-6, eli vika voisi olla tuossa kohtaa hydrauliyksikköä. Voisiko?
Täytyy yrittää lueskella lisää, ja kyselen laatikkokorjaamoilta ja muilta firmoilta neuvoja ja tarjouksia, ja raportoin sitten taas. Suositukset ja vikapäättelyt tervetulleita!