Futurez  Kulkukoira

240 valojen suuntaus

  • 21 Vastauksia
  • 5771 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #15 : 05.09.2015, 09:28:03 »
Aja ensiksi sellaisen auton kanssa, josta tiedät varmasti että suuntaukset ovat kunnossa, vaikka kolmen metrin päähän seinästä ja merkkaa teipeillä \_ -kuviot seinään. Nyt aja Volvo täsmälleen samaan kohtaan niin pystyt kohdistamaan valot seinässä olevien teippien mukaan. Tämä on ainakin eräs toimivaksi testattu konsti.
Onko kaikissa autoissa lamput samalla korkeudella??? :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #16 : 05.09.2015, 12:07:42 »
Yksi metri ei riitä tarkkaan suuntaukseen.  Vähintään 10 m pitää olla.  Valokuvion pitää laskea 1,0...1,5 %.  Tarkoittaa 10 m matkalla 10...15 cm.
Lähivalon täytyy valaista tienpinta 40 m matkalta.  Tämän voi kokeilla tasaisella tienpätkällä katsomalla, tuleeko 41 m päässä tiellä oleva pikkuesine valaistuksi.

Suuntaus tehdään lamppu kerrallaan. Toinen lamppu pitää peittää.

Jos edellä ajavan Volvo 240:n rekisterikilpi heijastaa jatkuvasti, on lähivalo suunnattu liian ylös.  Jos ei kilpi ei vilku töyssyissä, on suuntaus liikaa alas.

Sivusuuntaus: Valokuvion taitekohta pitää olla suoraan lampun edessä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #17 : 05.09.2015, 12:37:41 »
Tottakai pidemmältä matkalta saa tarkemman tuloksen. Mut nyrkkisääntönä tuo metrin mitta pätee. Kuinka monella on taskussa 10m mitta ja viitsii alkaa laskemaan prosentteja? Tarkotus varmaan on et valo osottaa alas eikä ylös. Mitään peittämisiä ei tarvita jos tekee kotikonstein hommat. Jos hifisteleen lähtee niin vie auton korjaamolle valojen suuntaukseen sitten.
V70 TDI

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #18 : 05.09.2015, 13:50:55 »
Se prosenttien lasku onkin tässä yhteydessä huomattava toimitus, siihen saattaa kulua päässä laskien jopa viisi sekuntia. 1% sadasta = 1; 1,5% sadasta = 1,5. Eikö vain? 10 m = 100 dm, jolloin 1 % lasku = 1 dm ja  1,5 % lasku = 1,5 dm. Siis 10 cm ja 15 cm.

Kymmenen metrin mittaa ei tarvita, aina voi ottaa kaksi keikkaa viiden metrin mitalla. Myös "kaksi lankkua ja vähän päälle" lienee täysin riittävä mittatarkkuus tähän tarkoitukseen.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #19 : 05.09.2015, 13:59:44 »
Tuskin tässä tapauksessa haetaan mitään täydellisyyttä. Kunhan valot näyttää sinne minne pitää. Ite oon käyttäny tuota metrin systeemiä eikä oo mitään ongelmia ollu leimalla. Mun järkeen ei mee se et pitää sotkee joku prosenttilasku tähän mukaan. Valojen suuntaus on hyvin yksinkertanen homma eikä siihen tartte  mitään laskukonetta vaan maalaisjärki riittää.
V70 TDI

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #20 : 05.09.2015, 14:15:11 »
Ei tähän todellakaan tarvita laskukonetta, valmiit luvut on annettu jo kahteen otteeseen ja itsekin ne voi laskea omassa päänupissaan oikein sujuvasti alle viidessä sekunnissa, onnistuu myös tällaiselta maalaiselta. Eipä silti, en itsekkään käytä kymmenen metrin konstia, enkä metrin systeemiä, vaan suuntaan valot kohdalleen. Pitkillä pitää nähdä, mutta lyhyet eivät saa häikäistä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 valojen suuntaus
« Vastaus #21 : 08.09.2015, 11:13:19 »
Onnistuu ilman prosenttilaskua ja mittanauhaa:

Keino 1:  Aja niin kauas seinästä, että näet seinän alareunan.  Heilauta autoa ylös-alas ulkoapäin painamalla, että jousitus asettuu lepoasentoon.  Merkitse tai muista valokuvion korkeus.  Peruuta niin, että näet maanpintaa jonkin matkaa.  Heilauta auto samalla tavalla lepoasentoon.  Jos valokuvio on vähän alempana, on suuntaus oikein.  Pysäytä molemmilla kerroilla vaihteen varaan.  Voi tehdä myös toisessa järjestyksessä.

2:  Nosta suuntausta ruuvinkierros kerrallaan, kunnes monet vastaantulijat alkavat vilkutella.  Käännä alaspäin puoli ruuvinkierrosta kerrallaan, kunnes vilkuttelu loppuu lähes kokonaan.  Samalla voi käyttää aiemmin kertomaani rekisterilappukonstia. 

Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo