Elekma  Autoracing

käsijarru nousee liian paljon uusista hilppeistä huolimatta

  • 38 Vastauksia
  • 14969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Pariin katastukseen laittanu hilppeet uusiksi vaan seuraavaan kokeilenkin minäkin noita pulikoita kun eivät maksakaan kuin 2x7eur.

kannattaa kokeilla, ja tuskin tarvii ostaa ku kerran, tuntu ainaki jäykältä tavaralta.

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
No, en tiedä sainko juuri parhaat hilppeet mutta Motonestä sain sellaiset yleismalliset klassisen säätöruuvin näköiset vimpaimet. Jouduin noista hiomaan ne rattaan hampaat jousen puolelta sileäksi, jotta ei paina jousta. Pituus oli lyhyimmillään juuri sama kuin H-raudassa. Ei tarvinnut edes purkaa vaan sain vaihdettua, kun otti sen pienen jousen kenkien päästä pois. Lyhyimmillään paikoilleen ja sitten ehkä noin 3-4 milliä lisää pituutta.

Tuossa tosiaan käy varmaan niin, että kun jarru kuluu niin se koko käsijarrun mekanismi joutuu toivottomaan asentoon ja kenkä raapii vaan voimantulopäästä. Nuo kun ruuvasin paikalleen ja säädin niin että juuri ja juuri sain rummun paikalleen niin pito on ihan eri svääreissä. Kahvan juuren säätövaran sai palauttaa melkein kokonaan. Tosin se kenkä on nyt varmaan kovilla kun rumpu on suurempi kuin kenkä ja se arvatenkin ottaa kiinni keskeltä ja sieltä toisesta päästä. Jotenkin tulin siihen tulokseen on aikalailla turha ruuvailla sitä kahvan juuren säätöruuvia - pitää säätää sieltä kenkien vapaasta päästä - missä ei alunperin mitään säätöä ole.

Mahtaakohan niissä misään tarvikekengissä olla mitään vikaan.  Kun rumpu kuluu niin ainut keino on säätää sen H-raudan pituutta eli käytännössä korvattava se säätöruuvilla. Nyt pitää niin että ei tarvitse kuin kevyesti nostaa kahvasta niin auto oikein niiaa kun pysähtyy. Ei muuta kuin huomenna taas konttorille.  :)

Edit: Ja leima tuli että napsahti !
« Viimeksi muokattu: 22.09.2015, 15:47:12 kirjoittanut Häkämies »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
En nyt ulkoa muista millainen se linkkumekanismi siellä mutta muistelen että se on semmottinen että mitä enempi vedetty auki sitä vähemmän välittyy voimaa kengille. vähän niinkuin soudettaessa: vedon viimeiset sentit ei hirveesti venettää tuuppaa ettiäpäin ;) Jos näin on niin vaijerin kiristely ei tosiaan ongelmaa korjaa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Piti ihtekin nöyrtyä ja rustata nuo säätöpulikat paikoilleen. Niitäkin tosin joutuu rälläköimään että jousi mahtuu paikoilleen.. Mutta pulikat on halvat ;) Nuita pyörittelemällä ei tartte kenkiä joka vuosi uusia.

Katsastus heittämällä läpi. Pari aiempaa vuotta pompannu käsijarrusta..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Useampia kertoja  olen käsijarrupalat vaihtanut volvoihin, ja aina on pelannut hienosti. 
pientä ohjetta niille ketä ei ole ennen tehny.
1. Löysää säätöruuvi jarrukahvasta niin että jää 1-2cm jenkaa näkyvuiin.
2. vedä kahvaa niin lukko naksaa 2 krt.  Jätä siihen.
3. Hommaa(ennen remottia) H-urasäätöraudat (jos ei ole jo ennestään)https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003/jarrukenkasaato-volvo80-70-ii
4. Pura .
5. Ennen paikalleen asennusta  dremel tai karkea hiomaparilla tjsp. karhenna käsijarrupintoja rummusta( tasoita kevyesti hieman vanhojen palojen tekemiä uria) Porakoneeseen hiomapallon hyvä. Jarrulevyn voi laittaa väärinpäin kiinni pulteilla akseliin niin on helppo pyöritellä samalla.  Joskus palat kuluttaneeet rumpuun  sisäreunaan  olakkeen jolloin rumpu ei mene paikoilleen kuten uusi.
6.  Kasatessa säädä  H-raudasta paloja niin että jarrulaikat menevät juuri ja juuri nätisti paikoilleen ilman voiman käyttöä. Kokeile että rengas pyörii suht vapaasti.
7. Tee toine puoli samanlailla (älä koske välillä jarrukahvaan, kokeillaksesi pitävyyttä).
8.  Testaa käsijarrun pitävyys,  Auto paikoillaan käsijarru päälle,  ykkösellä kevyesti kokeilla eteenpäin, auton pitää joko sammua asfaltilla tai hiekkapinnalla tulla jus ja just "nahkoineen" takapyörät.  (nelivedolla voi jouta kokeilemaan kevyesti auto rullamalla ja vetää käsijarrusta. Ei kuitenkaan kovasta vauhdista). 
9.  Käsijarrun pitäisi lukita pyörät neljän naksauksen jälkeen em tavalla. jos ei pidä säädä säätöruvvista. (tämä vinkki katsastusinssiltä).  Jos vähemmän  naksuja saattaa jarrut kantaa ( jarrut kuumenee) jos enemmän niin ei pidä tai kahva  menee liian ylös.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2016, 09:18:41 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Huomiona myös sellainen, että itselläni oli ongelma kun käsijarru nousi myös liian ylös ja säätövara oli loppunut. Jarrut itsessään olivat vielä hyvässä kunnossa, mutta lopulta pitkän ihmettelyn ja vaijerinvaihdon jälkeen huomasin, että vaijeri pääsee huilaamaan lävitse keskikonsolin alla olevista läpivientikohdista. Eli toiselta puolelta oli tämä reikä jotenkin kulunut niin väljäksi, että vaijeri tuli aina vain lisää ja lisää suojakuorineen tämän reijän läpi keskikonsolin sisälle. Laitoin muistaakseni klemmarin tai vastaavan viritelmän siihen vaijerin suojakuoren päätyyn, jolloin läpivientireikä otti vaijerin suojakuoren vastaan kuten kuuluukin. Tämän jälkeen säätövara saikin olla lähes minimissä ja auto pysyy paikallaan jyrkässäkin mäessä.
Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija

Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.
Minun mielestäni hyvinkin yksinkertainen  Mekanismi , niin takana kuin edessäkin(kahva).  Käsijarrun säätämien onkin vähän taitolaji kuten tuossa edellä kuvasin miten se pitää tehdä.   
Ja tunti sitten sain valmiiiksi likan -04 s60sen käsijarrurempan.  Kerralla tuli sellainen että viidellä naksulla takarenkaat tulee nahkoina perässä jos yrittää liikkeelle hiekalla.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2016, 18:49:35 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Omasta mielestäni varsin epäonnistunut tämä käsijarrusysteemi kaikissa Volvoissa. Monimutkainen, eikä pidä usein kunnolla ja aika pain in the ass fiksata.

Ainakin tämä mk2 synsteemi on sellainen ettei olisi saanut päästä massatuotantoon. Joutuu tarvike lisäosilla parantelemaan :facepalm:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Taas meni katastuksesta käsijarru läpi kuin väärä raha. Säädin pulikoilla käsijarrun niin kireeks että kolme naksua riittää. Pitänee ehkä nyt hieman löysätä. Toisen puolen purin ja katoin että mitä siellä näkyy ennenkuin säädin mutta toisen puolen säädin purkamatta eli pyörän pultin reiästä.

Suosittelen lämpimästi noita pulikoita. Kannattaa muuten nähdä vähän vaivaa kun rälläköi ne hampaat. Pieniä pykäliä syytä jättää niin onnistuu meisselillä säätö kätevästi vaikka renkaanvaihdon yhteydessä. Jos on oikein laiskana niin saattaa onnistua rengasta irrottamattakin eli yksi pyörän pultti vain pois
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

KL-varaosat  Race.fi