Aikaa kuluu kun odottelee sinisen tiskin tilauksia... Sitte ku varmuudeks vielä unohtaa muutaman tarvikkeen niin aikaa kuluu vielä kauemmin

Odotellessa voikin puuhailla sitten kaikkea muuta, kuten vaikka hommata 965:n tumman kattoverhouksen kaikkine roippeineen, sekä verhoillut pilarimuovit

Näistä kiitos eräälle paikalliselle foorumilaiselle

Tummat verhot kun pesee, niin tulee näköjään tummaa vettä

Näköjään nämäkin imeneet pohjoisen pallonpuoliskon kaikki savet itseensä...
Vanhat verhoukset on jo poistettu ajoneuvosta koristamaan kasvihuonetta, koska huomenna pitäs saada jonkun asteista mafialasia takaosastoon. Laitellaan sitten vasta sen jälkeen nämä paikalleen, niin on taas kivempaa.
Kävin myös peräkaupassa ostostelemassa yhden vanhemman ja ehjemmän(?) akselin ainakin toistaiseksi tuon orkesteriperän korvaajaksi. Lukoton 1031 3,73 välityksellä tämäkin, vanhemmalla kannella ja anturilla.
Purkasin rupiset jarruttimet veke, pesin päältä ja sisältäkin. Sisällä sitä paskakakkaa olikin taas lapiotolkulla. Miten näissä aina on? Kuvaa ei nyt olekaan, ehkä kaikki tietää millainen on vanha ruosteinen Volvon perä...
Peräluukun laitoin kiinni voimansiirtoliimalla, mutta vuotamaanhan se jäi. Urho-Mattia tuli taas.
Paikallisesta varaosaputkasta(hyi, Motonet) tilasin pyöränlaakerisarjat ja jarrukilvet. Tulin kuitenkin melkein jo siihen ajatukseen että lyönkin tämän tälläsenä tonne alle ja käytän uudet osat tohon orggisperään. Samalla sen sitte lukottais...
Päätin hyödyntää jo 7-autoon tilatut sytkäosat tähän, ja rakentelin valmiin, ehjän jakajan yhestä irrallaan olevasta F-koneen jakajasta

Öljyähän sinnekin oli jo pitänyt kulkeutua. Keskihiili ja pyörijäkin oli jo kohtalaisen kuluneet. Teijo-pesukone putsas suurimmat paskiaiset osista pois, kun sillä välillä rakentelin tuollaisen hienon telineen tapin irroitusta varten.
Tässä välissä sitten plörisinkin puhelimessa pari tuntia mikan:n kanssa aiheesta nakki ja kivi. Mistään ei tullutkaan mitään

No viimein kuitenkin tappi irtosi, jakaja levisi osiksi pöydälle ja vieläpä rupiset osat lasikuulapuhallettiin.
Sisälle tomimikael:n stefa ja romut päinvastasessa järjestyksessä nippuun. Simmasin välyksenkin sopivaksi, ja vaihdoin uudemmat fiiberilevyt Toyotan Bosch-jakajasta. Sitten vielä nupiksi sinisen kaupan O-renkaat

Sisälle uus pyörivä bakeliittipala, ja päälle vielä saman väristä bakeliittia.
Sitten tulikin lisää rojua kiinnitettäväksi

Siniset pahvilaatikot on kivoja, kun ne käy helpoiten paikalleen, ja niitä ei tarvi ihan heti ottaa pois. Samaten myös nuo keltaiset pahvilaatikot on melkein yhtä hyviä. Poukikordin ruskeassa laatikossakin on kuulemma OE-kaman tyyppistä sisältöä.
Sytkäosat vaihtuikin sitten sytkäkiveä lukuunottamatta kaikki. Samalla tuli tsekattua venttiilinvälit; kaikki 0,30 - 0,40mm. Rikoin myös näkkäriksi muuttuneen venakopan tiivisteen, mutta saa toimittaa vielä hetken risana virkaansa.
Ostin myös sieltä Moponetistä CRC:n ilmamassamittarisprayta testiin. Purkasin siis putsarikotelon veke, Teijo pesi sen ja poistin sisältä joutavat superlonit, pellin- ja muovinlirpakkeet, sekä avasin pohjasta lisää ilmareikiä. Kokonaiset 2kpl kiinnitysklipsejä on ehjiä, loput hoidettu tyylikkäästi gyproc-ruuveilla.
Putsasin sen IMM:n sillä hienolla aineella ja niputin kaiken uuden paperisuodattimen kera.
Se putsausspray haisee ihan viinalle, joten tuskin se kummoista ihmeainetta on.
Ei sieltä IMM:stä mitään kyllä irronnutkaan, tosin ei se ollutkaan kovin likainen...
Näillä toimenpiteillä ei vielä kuitenkaan ollut vaikutusta toisaalla satuilemastani oireesta, joka koskee kylmänä muutamaa kolmella käymisen hetkeä. Jatketaan siis.
Puristuspaineet tuli mitattua kansipahviepäilyn takia.

Hyvin ja tasaisesti rutistaa. Siirretään pahvinvaihto osastolle tulevaisuus, ja jatketaan muualta.
Öljyt ja putsari vaihtaen, öljyksi tuli Mobil 1 5W-30, koska sitä oli 3000l tarjolla

Samalla puolivahingossa löysin mistä takapään kolinat johtuu. Peräpää kolahteli montuissa, ja etenkin suuntaa vaihtaessa, kun välissä piti painaa jarrua.

Taka-akselin alemman reaktiotangon etummainen pultti ei ollut ihan "ohjetiukkuudessa" ja siellä sitten pinjonilaakerin kanssa vuorotellen mekastivat. Laitoin lisää ohjetiukkuutta peliin, ja taas oli kivaa. Äänet hävis

Luksusta.
Polttoiluainesuodatinkin vaihtui kivasti samalla. Myös sitä matkassa pitelevän tellingin ehostin samoilla lämmöillä. Lasikuulapuhallus, maalaus ja paikalleen. Tuli hyvä.

Sotkin myös kokonaisuuden kotelosuoja-aineella, koska minun aikana ei varmaan enää tarvi suodatinta vaihtaa.
Sitten kuulustelulampun alle pääsikin teho, tai oikeammin sen puute. Painemittari kiinni, ja kylille poleksimaan. Oikein kovasti kun runttas, niin mittarin neula just irtos tapista. Eli "ahtopainetta" 0,05bar

Tämä selittääkin miksi kuljettajaa harmittaa

Hukkaportin kellon varsi irti, ja tutkimaan. Tämä kannatti kokella ensin tehdä paljain käsin tulikuumasta ahtimesta. Ei onnistu.
Läppä ja läppäakseli liikkuu kivasti, samaten myös kellossa oli vastetta. Ei ihan suikaleina siis.
Samalla tarkastin myös bypassin. Kalvo ehjä, ahtimen puolella hieman kulumaa tiivistyspinnoissa. Takaisin kiinni siis.
Hukkiksen letku irti ja kompuran tattiin tulppa päälle. Ja ei muuta kun raitille taas.
Sitten heräs mittarikin! Varovasti painelin 0,1bar kerrallaan pontta peliin, kunnes 0,4bar jälkeen naulaa, WTF?!?
Äkkiä kaasu pois, ja uudelleen kokeilemaan. Samaan tyyliin, ja taas naulaa samassa kohtaa...
Sitten ajelin hetken pappapaineilla mittarin näyttäessä 0,3bar. Ahtaa siis ainakin. Ja hukkiksen kello onkin siis suikaleina

No onneksi tilasinkin jo ameriikan Jegsiltä Turboneticsin paremman kellon. Lastutkin lupas eräs herra jossain vaiheessa poltella...
Tankissa tosin on vielä autojobbarin 95E10 -kakkua, mutta liekö sekään nakuttelee noin pienillä paineilla?
Huomasin myös että nyt kun ylipainetta tuli hieman peliin, niin se toi mukanaan ystävänsä savutuksen. Eli savua perässä aina kun ollaan painealueella. No, pihaan päästyäni sitä samantyyppistä savua tuli jo keulastakin.
Öljykorkin ympärys öljystä märkä, ja siitä sitten tiputteli sopivasti pakosarjan päälle. Liekö sitten ajossa painaa nämä savut auton alta taakse, kun ei ihan pakoputkesta tulevalle vaikuttanut. Mene ja tiedä. Öljykorkkiin tarvii ainakin uuden kumihuulen, koska vanhasta on tullut muovihuuli...
Tarkastin myös sytkäennakon joka oli 11 astetta. Päästöjä mittailin myös, niissäkään ei mitään erikoista tai poikkeavaa. Samalla suihkuttelin bräkleeniä imupuolen päälle, ja mittakone ja käyntiääni ei kertonut ainakaan merkittävästä imuvuodosta.
Auto palautettu takaisin säästömoodiin, ettei hajoa kesken kauppakassien kuljettelun. Seurataan tilannetta, tutkitaan lisää ja odotellaan lisää tarvikkeita saapuvaksi.
Jakopään romut saa odottaa vielä aikaa parempaa, koska päivä loppuu kesken ja huomenna tehdään varusteasennuksia rouvan Tojotaan
