Tärkeintä on, ettei toi ruoste ole mennyt metallista läpi, että on vain pintaruostetta. Muuten menee hitsaushommiksi. Paikkakorjauksesta harvemmin saa alkuperäistä vastaavaa, mutta kiitettävään lopputulokseen voi silti huolellisella työllä päästä.
Hiomisesta paha mennä sanomaan omalla kokemuksella varmasti, mutta sun tapauksessasi koneella (laikka tms.) hioisin ruosteet pois niin, että pohja tulee sileäksi ja näkyvillä on vain paljasta metallia. Myös siitä ruosteen ympäriltä varovasti sitä kunnon maalipintaa hio "varmuuden vuoksi", ettei jää ruostetta sinne piiloon. Jos ei konetta ole saatavilla, käyttäisin noihin pahimpiin ruostekumpuroihin suhteellisen karkeaa käsihiomapaperia, vähintään jotain p180 ja vähitellen siirtyisin sinne p1200 -karkeusluokan tietämille, kunnes pinta näyttää ja tuntuu sileältä. Aluksi voi vetää ilman vesihiomapaperia, mutta hienommissa karkeusluokissa (p500 -> p1200...) siirtyisin vesihionnan puolelle. Hiominen on kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, mutta palkitsee kyllä hyvällä pinnalla. Ennenkaikkea, tee pohjatyöt hyvin. Myöhemmin voi alkaa muuten kaduttamaan.
Kun olet saanut ruosteet hiottua pois ja pinta on sileä, putsaa paljas metalli epäpuhtauksista huolella. Lakkabensiiniä tai vastaavaa käyttäisin. Tinneriä auton maalipinta ei kestä, joten siihen ei kannata koskea. Putsaamisen jälkeen kuivaa pinta hyvin, ja mielellään anna hetken kuivahtaa itsekseen myös.
Pohjamaaliksi suosittelen Maston Lowe Autorost Primer- ruosteenestopohjamaalia, tai vastaavaa. Tuo on harmaata tököttiä, jota levitetään pensselillä pariin otteeseen ja annetaan kuivua levityskertojen välissä 12h ja vielä lopuksi 12h. (1. levitys -> 12h odottelua -> 2. levitys -> 12h odottelua).
Ruosteenestopohjamaalin kuivuttua hio harmaa pinta aivan tasaiseksi kauttaaltaan. Katso, että harmaan alueen reunat ovat tasaisia auton maalipintaan nähden, eli sormin tuntuvaa rajaa ei saa jäädä. Ole varovainen, ettet hio pohjamaalia peltiin saakka. Tässä pitää olla kieli keskellä suuta, koska herkästi sattuu pikkukämmejä. Eli hyvin varovaista hiomista suosittelen. En osaa sanoa, onko vesihiomapaperin käyttäminen tarpeen, mutta Volvon pienten peltivaurioiden korjaamisessa olen itse sitä käyttänyt.
Kun pohjamaalit ovat päällä, pinta tasainen ja kuiva, on aika laittaa auton alkuperäisen värisävyn mukainen maali pintaan. Metallivärejähän nuo ovat. Siniseltä, eli Volvon tiskiltä saat kysäsemällä oman autosi värikoodin, jos et sitä tiedä jo entuudestaan. Automaaliliikkeissä (ainakin Kouvolan automaalissa) sekoittavat sulle värikoodia vastaan oikean maaliseoksen (esim. spray -purkkiin), jonka sitten suihkutat tasaisena harmaan pohjamaalin päälle. Suihkutuksessa ole varovainen, ettei tule roiskeita (täpliä tms...). Osta samalla kilikali -lakkaa. Nyt tuli oikosulku... en tähän hätään muista oliko tuo mattaa vai kiiltävää, mitä auton maalipinnoissa käytetään, mutta liikkeessä osaavat kuitenkin kertoa.
Vinkkinä: Ennen maalaamista kannattaa suojata auton ei-maalattavat osat huolella (maalarinteipillä/sanomapaperilla), koska spray sattuu leviämään herkästi laajalle. Tässä tapauksessa tekisin itse seuraavat jutut:
- maski irti
- ajovaloumpiot suojataan
- umpioiden pesimet suojataan (ellei ole korinvärissä)
- tuulilasi suojataan esim. jätesäkeillä
- muut välttämättömät osat suojataan
Toinen vinkki: putsaa ympäröivä ei-maalattava maalipinta huolella, mutta tee tässä poikkeus suojauksen suhteen. ÄLÄ rajaa auton maalipintaa tarkasti edellä mainitulla tavalla. Kokemuksesta voin kertoa, ettei maalipinnassa olevien rajojen katteleminen oo mieltäpiristävä kokemus, joten jos sitä sprayta sattuu menemään ympäröivän ehjän maalipinnan päälle, niin anna mieluummin mennä. Tietenkin koita välttää maalin holtitonta leviämistä.
Ja jos maalaaminen täytyy hoitaa ulkona, katso ettei satu pienintäkään tuulenvirettä olemaan. Muuten lähtee sprayt leviämään miten sattuu.
Anna maalin hetken kuivahtaa, arviolta 30min-1h. Lopuksi suihkuta pari ohutta kerrosta lakkaa kuivuneen maalipinnan päälle, ja homman pitäisi olla siinä. Anna myös lakan kuivua rauhassa ennen suojauksien purkamista.
Näillä ohjeilla varmaan pääset alkuun. Jos joku on enemmänkin hoidellut näitä maalauksia, niin mielellään korjatkaa mahdolliset ohjeissa olevat puutteet/virheet.
