Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 täristää kiihdyttäessä

  • 16 Vastauksia
  • 7759 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tjurbou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
940 täristää kiihdyttäessä
« : 13.09.2015, 20:39:52 »
Elikkäs auto on 945 -94 B230FT + M90

Oireilu on seuraavanlaista:
Kiihdyttäessä kevyellä jalalla auto menee pehmeästi eteenpäin (ehkä aavistuksen täristää)
Raskaammalla jalalla taasen rupeaa täristämään persiiseen jonkinverran. Tärisee 1-4 vaihteilla reippaalla kaasulla, mutta suurin tärinä 2. vaihteella.
Ja esim 2. pesässä kiihdyttäessä tärisee 1500-2500rpm välin -> rauhoittuu tärinä ja alkaa taas 3500-4000 ja ei tärise taas ollenkaan
Tasakaasulla ei tärinää minkäänlaista.
Myöskin paino vaikuttaa;
Jos ajan yksin, tärinä on melko vähäistä, ns. siedettävää, mutta kerran kun otin auton täyteen porukkaa niin säikähti koko poppoo kun kakkosella olin kiihdyttämässä että mikä pettää ja hampaat melkein irtoaa  :o

Autossa on ed. omistajan toimesta katkastut jouset edessä ja takana (pyöränkaari pari senttiä renkaan kulutuspintaa korkeammalla ja takana irtoaa jouset alalautasesta kun nostaa ylös).
Mahdollisia syitä joita olen miettinyt että voiko auton madallus muuttaa kardaanin asentoa niin paljon että tärisee ollessaan väärässä asennossa + kun auto täynnä väkeä niin kardaani enemmän pielessä -> tärinä kovenee?
Tuntuisi että tärinä tulee kardaanin alueelta, sekä nopeus tuntuisi vaikuttavan tärinän taajuuteen.
Madallus? Ristikkonivelet? Tukikumi?  :-\
Ja semmoneen kysymys vielä että käykö 745 -91 autom. kardaanin takapätkä päikseen tuohon 945 manuaaliin?
Veikkauksia mitä kannattaa tarkastaa ensimmäisenä tai kokemuksia otetaan vastaan, pääsen tarkastamaam mahdollisia asioita nosturille viikonloppuisin!

-Tuomas
(tulipa romaani.. :D)
945 -94 B230FT + M90
V40 -04 Classic

s73

  • Vieras
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #1 : 13.09.2015, 20:45:01 »
Varmaan madalluksesta johtuva kardaanin kulman muutos on syynä tärinään.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #2 : 14.09.2015, 08:53:35 »
On se madallus ainakin osasyy. Väsyneet orkkisjouset aiheuttivat saman ongelman, poistui vaihtamalla jouset uusiin. 4 ja 5 vaihteella tärisee kyllä vielä vähän jos ahtaa alhaalta, mutta tärinä tuntuu edempänä (lienee kaksoismassa ja/tai tukikumi).

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #3 : 14.09.2015, 11:26:00 »
Kardaanin tukikumi kanssa kannattaa tsekata.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #4 : 14.09.2015, 17:02:37 »
Kardaanin tukikumin alle "mutterin" verran korotusta. Sillä tavalla on ainakin jotain värinöitä saanut pois madalletusta autosta.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Tjurbou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #5 : 14.09.2015, 21:24:40 »
Madallusta tässä itsekkin olen eniten epäillyt syypääksi. Ja leima häämöttää edessä joten uudet jouset ja iskarit tulee taakse, eteen myös heti kun talous antaa myöten, katsotaan miten auttaa ja samassa kahton tukikumia! Miten muuten tuota tukikumia pitäisi tarkastaa, että paljonko antaa elää tms?
Ja tuo 'mutteri' korotus pitää muistaa jos säästäiski nuo jouset ni tietää millä voi kokeilla kikkailla jos haluaa leiman jälkee taas matalaks, jos tärinä loppuu uusilla jousilla!
Vkl jos ehtis laittamaan niin ilmoottelen mitä se sanoo, sattuu olemaan hyllyssä uudet vahv. kuormajouset entuudestaa.  :))
945 -94 B230FT + M90
V40 -04 Classic

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #6 : 16.09.2015, 09:18:55 »
Tukikumin pitää antaa varsin runsaasti periksi. TVS voi kertoa jäykistä motonettiläisistä tukikumeista lisää. Perän reaktiotankojen väsyminen aiheuttaa myös kardaanijytinää, perä pääsee kiertymään liikaa. Tiimalasikumien kääntäminen 90 astetta auttaa tai sitten ei.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Maco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #7 : 16.09.2015, 21:23:05 »
Mulla samanlaista vikaa. Eli  alkaa jyrisemään vähänkin reippaammin paikaltaan kiihdyttäessä ja korostuu vielä jos autossa enemmän porukkaa kyydissä. Autoon on asennettu GTS Performance Kit -alustasarja 50mm\40mm jonka jälkeen vika on tullut ilmi  voiko asialle tehdä mitään auto siis volvo 940 farkku  :-\

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #8 : 16.09.2015, 21:54:09 »
Mulla samanlaista vikaa. Eli  alkaa jyrisemään vähänkin reippaammin paikaltaan kiihdyttäessä ja korostuu vielä jos autossa enemmän porukkaa kyydissä. Autoon on asennettu GTS Performance Kit -alustasarja 50mm\40mm jonka jälkeen vika on tullut ilmi  voiko asialle tehdä mitään auto siis volvo 940 farkku  :-\

Korota perää ja jäykemmät jouset tilalle niin ei tipu niin alas kuormalla.
Nosta kardaanin tukikumia ylöspäin, eli lähemmäs koria. Isoja prikkoja kiinnityspulttien väliin, tarvittava määrä löytyy kokeilemalla.
Täällä oli samaa vikaa ja näillä ongelma hävisi.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2015, 21:56:02 kirjoittanut B-Man »

Poissa Tjurbou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #9 : 27.09.2015, 00:58:16 »
Joo asia edennyt eli takana on nytten vahvistetut kuormajouset med kaasuiskarit, nousi takapää pari kolome senttiä, tuli ihan pirun timmi takaosasta nyt vrt. entiseen mutta väristys.. Se on edelleen ja pysyy, ehkä hieman lievempänä, mutta tiedä sitten onko nyt omassa päässä vain kuviteltua tuo väheneminen. Porukkaa ei vielä ole ollut auto täynnä joten paha sanoa siitä. Seuraavaksi täytynee kokeilla tuota prikka viristä mutta mietin vain että takaosa on nyt aika normaalissa korkeudessa, joten onkohan enää kardaanin kulmasta johtuvaa.. Tukikumikin tuntui liikkuvan aika jouheesti, joten silläkin on elovaransa. Ja tärrää siis esim kakkosella vedättää 2k -> eteepäi avosandaalilla™, mutta jos kiihdyttää rauhakseen niin ei minkäännäköistä värinää eikä myös nopeassa vauhdissa. Eli joku rupeaa antamaan 'periksi' väännön johdosta epäilen ma  :o
945 -94 B230FT + M90
V40 -04 Classic

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #10 : 27.09.2015, 09:16:00 »
Onko kardaani ollut irti? Jos on, niin epäilen, että se on asenettu väärin paikoilleen. Tästä kertoo myös se, että tilanne tärinän suhteen muuttuu kun autossa on takana porukkaan. Kardaaninivelet (etu ja taka) pitää olla oikeassa asennossa toisiinsa nähden. En osaa paremmin selittää, mutta kannattaa kokeilla kääntää laipassa niveltä 90 astetta. Joskus kauan sitten olen paininut saman ongelman kanssa, mutta lopulta sain nivelet oikeisiin asentoihin. Spoorista kääntämällä oikeaan asentoon.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83251
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 09:37:46 kirjoittanut KariL »
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Tjurbou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #11 : 27.09.2015, 21:17:41 »
Joo no tuosta kardaanin irroituksesta ei ole tietoa onko ollut irti. Eikös noissa joissain kardaaneissa ole alkup. merkit siellä kaiken möhnän alla et tulee kohilleen, voinut tietty jo kadota.. Ja joissain muistelen olevan boorit tehty sillai ettei mene kuin yhdessä asennossa paikallee. Pitää nostaa vielä tasonosturilla ylös ja tutkia missä asennossa kardaani menee kun on renkaillaan ja tutkia kanssa puslat raudan kanssa, vaihteiston tukikumit jne. Ja jos missää ei näy ihmeellisyyksiä niin putsata kardaania jos löytyis merkkejä ja laittaa vaikka sen 90° eri kohtaan booreille ja käydä 'ympäri' boorit. Ensvkl sitte taas volvon alle räyhäämään :D
945 -94 B230FT + M90
V40 -04 Classic

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #12 : 27.09.2015, 22:32:49 »
Kyllä niissä yleensä on alkuperäisenä vedetty pienet merkit minkä mukaan kasatessa ne on toisiinsa yhdistetty. Ja on myös sellaisia kardaaneja mitkä ei mene kuin yhdessä asennossa toisiinsa.

Mulla oli tälläiset merkit kun vähän rapsutteli massoja pois. Voi olla silti jonkun omatkin tekeleet jos joskus ollut irti.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Tjurbou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #13 : 20.11.2018, 21:37:40 »
Korota perää ja jäykemmät jouset tilalle niin ei tipu niin alas kuormalla.
Nosta kardaanin tukikumia ylöspäin, eli lähemmäs koria. Isoja prikkoja kiinnityspulttien väliin, tarvittava määrä löytyy kokeilemalla.
Täällä oli samaa vikaa ja näillä ongelma hävisi.
Vanha topikki mutta auto edelleen pihassa, tällä prikka tempulla toimi täällä, kaks korilaattaa ja uudet pultit ja voila, asettui! Case closed! Ja ajattelin ihan sillä laittaa vanhaan topikkiin koska on varmasti monella sama ongelma ollut, ja toimi sama tempaus yhdessä toisessa volvossakin.
945 -94 B230FT + M90
V40 -04 Classic

Kankikari

  • Vieras
Vs: 940 täristää kiihdyttäessä
« Vastaus #14 : 20.11.2018, 22:02:11 »
Jos ei kartaanin kulmia halua korjailla niin yleensä auttaa kun vaihtaa ne lässähtäneet takajouset ja tyhjät iskarit uusiin.

Näin ite olen tehnyt. Madalletuissa sit iha eri.

 

Carcom Oy  Elekma