Elikkäs auto on 945 -94 B230FT + M90
Oireilu on seuraavanlaista:
Kiihdyttäessä kevyellä jalalla auto menee pehmeästi eteenpäin (ehkä aavistuksen täristää)
Raskaammalla jalalla taasen rupeaa täristämään persiiseen jonkinverran. Tärisee 1-4 vaihteilla reippaalla kaasulla, mutta suurin tärinä 2. vaihteella.
Ja esim 2. pesässä kiihdyttäessä tärisee 1500-2500rpm välin -> rauhoittuu tärinä ja alkaa taas 3500-4000 ja ei tärise taas ollenkaan
Tasakaasulla ei tärinää minkäänlaista.
Myöskin paino vaikuttaa;
Jos ajan yksin, tärinä on melko vähäistä, ns. siedettävää, mutta kerran kun otin auton täyteen porukkaa niin säikähti koko poppoo kun kakkosella olin kiihdyttämässä että mikä pettää ja hampaat melkein irtoaa
Autossa on ed. omistajan toimesta katkastut jouset edessä ja takana (pyöränkaari pari senttiä renkaan kulutuspintaa korkeammalla ja takana irtoaa jouset alalautasesta kun nostaa ylös).
Mahdollisia syitä joita olen miettinyt että voiko auton madallus muuttaa kardaanin asentoa niin paljon että tärisee ollessaan väärässä asennossa + kun auto täynnä väkeä niin kardaani enemmän pielessä -> tärinä kovenee?
Tuntuisi että tärinä tulee kardaanin alueelta, sekä nopeus tuntuisi vaikuttavan tärinän taajuuteen.
Madallus? Ristikkonivelet? Tukikumi?

Ja semmoneen kysymys vielä että käykö 745 -91 autom. kardaanin takapätkä päikseen tuohon 945 manuaaliin?
Veikkauksia mitä kannattaa tarkastaa ensimmäisenä tai kokemuksia otetaan vastaan, pääsen tarkastamaam mahdollisia asioita nosturille viikonloppuisin!
-Tuomas
(tulipa romaani..

)