Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 -89 m47 ei lähde irti

  • 17 Vastauksia
  • 4706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
245 -89 m47 ei lähde irti
« : 16.09.2015, 10:18:20 »
Vaihteisto on irti (pultit, startti,tuet ja kardaanikin irroitettu) noin 3-5 cm mutta jokin vaihteiston sisällä vielä ottaa vastaan niin että ei irtoa. Tiukka tämä irrotus on muutenkin, sivuttain heiluttamalla lähti auki, mutta nyt ei enää liiku.  Löytyisikö apuja?
Voiko kytkinlevy olla jumittunut vauhtipyörään? Eihän vauhtipyörässä ole pultteja kuten automaattivaihteistossa?
Tämä vaihteiston irrotus lähti siis siitä että 5 ajettaessa vaihde pomppasi pois ja sen jälkeen vaihtet , 4sta lukuunottamatta,  eivät mene päälle.
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #1 : 16.09.2015, 11:37:18 »
Eipä tuossa ole muuta kun voima ja vetää vaihteiston suorassa taaksepäin. Niin ne on itellä lähteny. Kytkin on vauhtipyörässä kiinni joten se tuskin kitkaa aiheuttaa.

Suoraan taaksepäin vaan kiskomalla pitäs lähtee. Jos pääsee liikkuun liikaa alaspäin niin kytkinakseli hankaa vastaan. Kokemusta on kun yksin moisen jumpan tein.

Kyllä se siitä lähtee kun vaan kiskoo  :)
V70 TDI

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #2 : 17.09.2015, 17:14:10 »
Muista asentoanturi jo ähväkone ;)

Sitten nostat laatikon takapään niin taakse ja ylös kuin menee, täytät koneen ja laatikon alareunojen väliin niin paljon romua kun mahtuu, sitten menet laatikon takapäähän roikkumaan niin pitäisi lähteä!
« Viimeksi muokattu: 17.09.2015, 17:19:26 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #3 : 17.09.2015, 19:52:35 »
Muista asentoanturi jo ähväkone ;)

Sitten nostat laatikon takapään niin taakse ja ylös kuin menee, täytät koneen ja laatikon alareunojen väliin niin paljon romua kun mahtuu, sitten menet laatikon takapäähän roikkumaan niin pitäisi lähteä!
Ei asentoanturi ole laatikossa kiinni, joten miksi edes vaivautua irrottamaan? M47 lähtee ihan ilman turhia kikkailuja suoraan moottorista poispäin vetämällä, jopa näillä mun naruilla...
Jäitä housuun!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #4 : 17.09.2015, 20:56:13 »
Olikos lootan irrotuksesta jopa joku FAQ juttukin vai muistanko väärin.

Ei mulla ole ollu mitään ongelmia paitsi kohdistustapit välillä jumittaa ja kädet ruvella. Yksin kun tein viimeks niin irrotus kesti tunnin tupakkataukoineen.

Nopee ohje: kardaani irti, kytkinvaijeri irti, kannatinpalkki irti ja peuutusvalon liitin irti. Myös keppiteline kannattaa ottaa veke niin pitäs olla loota sylissä.

Olisko käyny joku ajatuskatkos et joku pikkuasia on jääny huomaamatta. Ite en ekalla kerralla huomannu et loota ei tosiaan tuu alas helposti ellei vaihdekeppiä irrota tai koko telinettä.

Kyllä se siitä lähtee, usko pois.  :)
V70 TDI

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #5 : 17.09.2015, 21:45:38 »
Ei asentoanturi ole laatikossa kiinni, joten miksi edes vaivautua irrottamaan? M47 lähtee ihan ilman turhia kikkailuja suoraan moottorista poispäin vetämällä, jopa näillä mun naruilla...

Joo, taisi olla erikoisräpellys tämä, missä oli anturi kiinni lootassa.

Kuitenkin on syytä epäillä että jokin panttaa jossain, en usko että aloittaja olisi muuten vaivautunut kirjoittamaan tämän aiheen.

Lähinnä boorit ruosteessa tai sitten kepinteline / itse keppi osuu tunneliin. Aloittaja kumminkin mainitsi että lootan sisällä, eli pakko olla booreista kiinni.
142

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #6 : 17.09.2015, 22:08:05 »
Joo, taisi olla erikoisräpellys tämä, missä oli anturi kiinni lootassa.

Kuitenkin on syytä epäillä että jokin panttaa jossain, en usko että aloittaja olisi muuten vaivautunut kirjoittamaan tämän aiheen.

Lähinnä boorit ruosteessa tai sitten kepinteline / itse keppi osuu tunneliin. Aloittaja kumminkin mainitsi että lootan sisällä, eli pakko olla booreista kiinni.

Jos on booreista kiinni niin sillon ei auta kun voima.
V70 TDI

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #7 : 18.09.2015, 09:47:34 »
Onko se öljypohjan perässä oleva levy irti .pakoputken kannatin .moottorin kumityynyt kampeaa ylöspäin .

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #8 : 23.09.2015, 15:36:08 »
Kiitos vastauksista.

Keppikin oli jo on irti ja teline ei osu tunneliin.
Pakoputken kannatin on irroitettu ensimmäisenä. Ja myös moottorin tuki/vauhtipyörän tarkastuslevy on jo irroitettu (vaihteisto kun ei liiku mihinkään jos tuota levyä ei irroita)
Sen verran rakoa siis on että vauhtipyörä näkyy hyvin ja vaihteisto on jo (alfamerin) ohjekirjan ehdottamista ohjuritapeista ulkona. (tein noin 4 cm tapit kierretangosta).  Työnsin vaihteistoa vähän (kun se ei paljoa enää mennyt takaisin...) takaisin että kannattelee tapeista eikä kytkimestä.

Vaihteiston takapää heiluu hyvin mutta etupää jumittaa vielä. Siis lootan sisällä jokin.
Onko tähän niksiä? Pitääkö etupäätä nostaa ja vetää samalla?
Mitä ne boorit on?

Sade loppui ja pitänee taas jumpata...
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #9 : 23.09.2015, 16:11:07 »
Boorit on ne rihlat kytkinakselissa josta kytkinlevyn momentti siirtyy akseliin.
142

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #10 : 24.09.2015, 09:27:22 »
Kykinakseliln päässä on silmälaakeri joka 10mm Paksu ja tietenkin vaijeri irti .boorit voi olla hiukan kiinni .vaihdelaatikkoa pitää tukea kun ottaa pois jos perä alhaalla niin ei tuu helposti pois.oliko kytkimessä jotain vikaa esim takerteli.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #11 : 24.09.2015, 10:54:34 »
Pitäisi olla silmälaakerista irti jo jos liikkunut 3 senttiä.
142

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #12 : 24.09.2015, 11:28:25 »
Pitäisi olla silmälaakerista irti jo jos liikkunut 3 senttiä.
Joo, rautaa väliin vaan. Woimaa peliin, voi vielä jumittaa se vaihteiston pääakseli levyyn jos on oikein kuiva.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2265
  • Muoviämpäri
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #13 : 24.09.2015, 23:02:49 »
Jumissa se vaan on, rautaa väliin ja voimaa peliin. Nm, edellisen laatikon kun irrotin niin repes moottorin korva  :buck2:

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -89 m47 ei lähde irti
« Vastaus #14 : 06.11.2015, 10:07:31 »
Lähtihän se.
Niksi oli taittaa vaihteiston takapäätä alas vänkärinpuolelle (edestäpäin katsottuna oikealle alas) ja työntää samalla taaksepäin että tulipelti ei ota kiinni kytkinkopan yläpäästä.  "Kumimainen" jumi keskellä johtui että kytkimen liuskat harasivat vastaan sillä vaihteiston paino lepäsi liuskoilla.

Temppu tehtiin makaamalla vaihteiston alla selällään (auton etunostokohdissa noin 40 cm korkeat pukit) ja kannattelemalla ja ohjaamalla vaihteiston takapäätä polvella ja työntämällä edestä käsillä. Vaihteisto putosi sitten rintakehän päälle. Onneksi vaihteisto ei putoa korkealta ja käsilläkin sai otettua vastaan.

Peruutusvalon johdossa oli noin 50 cm löysää, pystyi irrottamaan että vaihteisto oli maassa.

Alfamerin ohjeiden ohjaintapit pakoputken kannatin reiissä tulee olla riittävän pitkät, ettei kytkin liuskat jumita.  Tosin epäilen että saakohan vaihteistoa taitettua alaspäin jos tapit ovat kovin pitkät, yli 10cm. Ehkä jos laittaa vain yhden ohjaintapin. Onko kokemuksia?

Uuden vaihteisto asennuksesta tulee mielenkiintoista. Pitää muistaa laittaa se käynnistimen yläpultti ennen vaihteiston paikalleen laittamista.

Kiitos kaikille osallistuneille.
245 -89 B230KG (non-Kat)

 

Elekma  Autoracing